Svangerskapsforgiftning....

Dorothy_1

Gift med forumet
Er det noen av dere som har hatt det????
Jeg hadde litt høyt blodtrykk på forrife kontroll og spor av protein I urinen....
Måtte komme tilbake nå I dag og ta nye prøver bare for sikkerhets skyld....
Hva skje dersom det viser seg at det er noe der????
Må man på hyppige kontroller, Eller blir man lagt Inn på sykehuset????
Jeg føler meg I helt grei form....
Må man ta keisersnitt, Eller blir man satt I gang...??? Lurer...

Svangerskapsforgiftning oppstår sjelden før uke 20, og den deles i en mild, moderat og alvorlig form. I Norge, hvor vi har god svangerskapskontroll, vil man sjekke blodtrykket og teste urinen for eggehvite (protein) ved hver kontroll. En eventuell utvikling av sykdommen kan her holdes i sjakk. Det er en helt annen virkelighet som møter gravide kvinner i den tredje verden.
Stiger blodtrykket ditt, og du får eggehvite i blodet, er det et faretegn. Den du går til kontroll hos vil blant annet fortelle deg at du skal være spesielt oppmerksom på alvorlige symptomer som:
  • hodepine
  • smerter øverst i magen
  • flimring for øynene.

Disse symptomene skal alltid tas på alvor! Tilstanden vil kreve ekstra oppfølging, evt. kontroll eller innleggelse på fødeavd. hvor barnets vekst og vekstbetingelser undersøkes med ultralyd.
Noen ganger settes fødselen i gang før terminen. Ved svært alvorlige tilstander blir det foretatt keisersnitt før terminen.

Klem fra meg[;)]

Venninna mi hadde svangerskapsforgiftning. HUn ble innlagt, og lå til observasjon en uke. Så ble hun satt i gang, nesten 5 uker før terminen.
Men jeg tror hun hadde en alvorlig grad av forgiftning, for det var skikkelig kritisk. Og hun ble innlagt så fort de oppdaga det, hun fikk ikke gå og vente noen dager først.
Lykke til!

Hei!

Det går nok bra Dorothy.Hos meg trodde de at jeg hadde høyt blodtrykk, men det er sånn at jeg har " kontortrykk". Jeg har blodtrykksapparat hjemme som jeg måler med og tar med meg resultatene til legen/ jordmora. Anbefales dersom dere kjenner at dere ikke slapper av under målingene hos legen. Jeg merker det veldig godt på meg selv, kjenner at pulsen løper av gårde.

Jeg hadde også spor av proteiner forrige kontroll, men jordmora sa at det trengte jeg ikke å tenke på fordi det var bare spor.

Det er nok lurt å ta det med ro Dorothy, slappe av mest mulig. Ligge på sofaen med beina høyt. Jeg er usikker på hva de gjør dersom det oppstår sv.skapsforgiftning. Det kan hende at du blir fulgt opp på en svangerskapspoliklinikk for å ta ultralyd av blodgjennomstrømmingen i morkaken og for å se at babyen vokser som den skal. Kanskje også en sånn CTG registrering, så de passe godt på dersom det skulle være aktuelt.

Jeg ønsker deg ihvertfall LYKKE TIL og krysser fingrene for at alt er i skjønneste orden. Må få høre ifra deg etter kontrollen da....

Klem fra rosenjenta [;)]

Gi oss en oppdatering når du kommer fra kontroll.

Jeg har også fått høyt blodtrykk og hevelser i bena, samt rask vektøkning. Men urinen var helt fin og har ikke noe hodeverk. Tror disse tegnene på svangerskapsforgiftning ofte opptrer i andre sammenhenger også, men det er jo bra de følger deg opp!

Har vært på kontroll nå, Både urinen og blodtrykket var fint....
Hun mente at Jeg kanskje bare hadde vært stressa den gangen.....
Hadde faktisk gått ned ca 600 Gram siden sist kontroll, Noen flere som har gått ned nå mot slutten...????
Men fikk I vært fall skryt for det, Jeg hadde tydeligvis vært flink til og drikke vann og sånn.... [:D]

Back
Topp