Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

Jeg hadde alvorlig preeklampsi i januar, hvor barnet måtte ut i uke 30+5.
Jeg har fått beskjed om at jeg skal henvises til sykehus for ultralyd i uke 7-8, at jeg må på blodfortynnende fra uke 12 og at jeg vil få tett oppfølging med både ultralyd og kontroller generelt.
Kanskje noe variasjon fra person til person da vi ikke er like, men ville hørt med legen din kanskje hvis du ikke fikk noe info om dette på samtale etter forrige gang?![]()

Oi, det hørtes ikke bra utGikk det bra? Da hadde du nok en mye hissigere variant enn meg. Jeg hadde «bare» moderat.
Det står i epikrisen min etter fødsel «Bes henvist til tidlig datering og vurdering av behandling med >Albyl E i et evt neste svangerskap. Bør også få en placenteringsundersøkelse i uke 24»
Hva betyr «datering»?![]()

Jeg ble også ekstremt dårlig nesten over natten og blodtrykket ville ikke ned når hun var ute heller. Gikk på blodtrykksmedisin og blodfortynnende i 3 uker..
Heldigvis forsvant alt det andre av plager så fort hun var ute, var kjempe dårlig og så bare stjerner på slutten.
Jenta gikk dessverre vekk når hun var i underkant av en mnd, da hun fikk alvorlig hjerneblødning på dag 6 av livet..
Usikker på hva de mener med "datering", men vil tro det kanskje er ment for å se hvor langt du er på vei så du får begynt med abyle til riktig tid.![]()
Sender deg en stor klem!Så veldig leit å høre, mine tanker går til degSender deg en stor klem!
Ble blodtrykket osv oppdaget på forhånd, eller ble du bare plutselig dårlig? Hos meg ble høyt blodtrykk og protein i urinen oppdaget i uke 32, gikk på blodtrykksmedisin fra da til fødselen ble igangsatt i uke 37. Gikk på blodtrykksmedisin i 2 uker til etter dette, så var alt fint igjen.

Takk
Jeg hadde jevnlige kontroller pga diverse, og det var det enkleste svangerskapet jeg har hatt. Ingen problemer, perfekt blodtrykk.
Alt startet på en torsdag med svak konstant hodepine, såpass svak at jeg ikke tenkte det var noe ille. Våknet fredag med halve ansiktet som hadde hovnet opp, og etter det bare kom alt på løpende bånd. Lørdagen kom hun til verden..
Så bra at det var såpass stabilt og at det gikk fint. Du vil få tett oppfølging denne gangen siden du allerede har hatt det og sannsynligheten er stor for å få det igjen.
Vil ikke tro du skal begynne med noe før uke 12, men kontakt lege![]()

Jeg skjønner, det er så trist når det ender på den måten!Du fikk rett og slett akutt, alvorlig svangerskapsforgiftning. Skjønner godt at du i alle fall trenger god og tett oppfølging
Ja, hos meg klarte vi å holde blodtrykket «stabilt» med medisinen, selv om det fortsatt var forhøyet. Veldig glad jeg slapp å få prematur baby(hun var dysmatur pga vekstavvik på slutten, men helt fin ellers)
håper vi begge får et fint svangerskap denne gang, og friske babyer. 
Så utrolig godt å høre, det viktigste er jo at du og baby er friske.håper vi begge får et fint svangerskap denne gang, og friske babyer.
![]()