svangerskapsforgiftning

Tonjemora

Betatt av forumet
Er det noen her som har svangerskapsforgiftning som kan fortelle meg litt om det? Hvordan du merket det? Noen symptomer? Hva var første tegn? Merket du noe? Hvordan takler du det?

Tusen takk på forhånd:happy:
 
Jeg hadde sist, da hadde jeg høyt blodtrykk fra uke 7, men det steg over behandlingsgrense i uke 30. Fikk protein i urin i uke 31. Hadde null og niks symptomer på noen av delene. Barna ble tatt 33+4 pga store vekstavvik, så kan hende jeg hadde merket mer om jeg hadde gått lengre.

Nå er jeg i uke 29 (sniker fra august) og BT er økende. Må måle 2x uken. Ingen symptomer nå heller, derfor vil de følge ekstra med.
 
Jeg merket ingenting noen av gangene... men med første hadde jeg høyt blodtrykk og proteiner i urinen fra uke 11... steg bare mer og mer. Svei noe ekstremt over magen, men det har jeg denne gangen også, og denne gangen har jeg ikke svangerskapsforgiftning. Fikk også utrolig mye vann i kroppen første gangen! Siste uka la jeg på meg 1kg til dagen!!
 
Jeg fikk helt på slutten sist. Merka ingenting annet enn ekstremt mye vann i kroppen. Fikk 3+ på protein i urin to dager før termin, mens blodtrykket steg ikke før etter fødsel faktisk. Så fikk det påvist først etter fødsel :p men merka ingenting.
 
Hadde sist og blir tett fulgt opp nå. Blodtrykket økte vel jevnt gjennom svangerskapet, men ble ikke snakk om svangerskapsforgiftning før etter uke 30 en gang. Da begynte plutselig blodtrykket å bli veldig høyt og på vekstkontrollene av baby viste det seg at han hele tiden var veldig liten. Husker ikke hvordan urinprøven var, men målte 3+ på proteiner og veldig høyt blodtrykk i uke 35 så da ble jeg lagt inn. Ingen spesielle vondter eller uregelmessigheter som jeg kan huske, heller ikke vann i kroppen eller hodepine. Lå på sykehuset i noen dager før de valgte å sette i gang fødsel 36+1, da bt ikke gikk ned og de var redd for at baby ikke fikk i seg tilstrekkelig med næring. Hittil i svangerskapet har ikke bt økt spesielt, men får oppfølging 1-2 ganger i uka for å kunne forhindre og reagere fortere hvis det skjer igjen. :)
 
Jeg har alltid hatt høy BT under svangerskapet men kan ikke huske om jeg hadde det sist så jeg håper jeg ikke har fått svangerskapsforgiftning nå men så vanskelig å vite og når jordmødrene på sykehuset er veldig usikker så gjør det meg enda mer redd:oops:
Jeg har ikke fått vann i kroppen men eneste jeg plages med er hodepine og kvalm + føler meg tung i kroppen og mye nedpress/stikking i underlivet. Skal ha ekstra kontroller på sykehuset nå pga vekstavvik på bebisen.
 
Jeg har alltid hatt høy BT under svangerskapet men kan ikke huske om jeg hadde det sist så jeg håper jeg ikke har fått svangerskapsforgiftning nå men så vanskelig å vite og når jordmødrene på sykehuset er veldig usikker så gjør det meg enda mer redd:oops:
Jeg har ikke fått vann i kroppen men eneste jeg plages med er hodepine og kvalm + føler meg tung i kroppen og mye nedpress/stikking i underlivet. Skal ha ekstra kontroller på sykehuset nå pga vekstavvik på bebisen.


Jeg har også hodepine, er kjempekvalm hele tiden, og har masse stikking og nedpress:bored: det trenger ikke bety svangerskapsforgiftning. Ødem, høyt blodtrykk og protein i urinen + flimmersyn er jo de viktigste symptomene:)
 
Jeg merket ingenting noen av gangene... men med første hadde jeg høyt blodtrykk og proteiner i urinen fra uke 11... steg bare mer og mer. Svei noe ekstremt over magen, men det har jeg denne gangen også, og denne gangen har jeg ikke svangerskapsforgiftning. Fikk også utrolig mye vann i kroppen første gangen! Siste uka la jeg på meg 1kg til dagen!!

Jeg har også hatt en sviende/brennende følelsene over magen. Den går diagonalt nedover på venstre side av navelen, og det føles som om huden skal revne og det er et stort gapende står der. Kommer hvis jeg tar meg ut for mye og blir sliten, så får det spesielt på ettermiddag/kveld. Har mye kynnere også
 
Jeg har også hodepine, er kjempekvalm hele tiden, og har masse stikking og nedpress:bored: det trenger ikke bety svangerskapsforgiftning. Ødem, høyt blodtrykk og protein i urinen + flimmersyn er jo de viktigste symptomene:)
Håper ikke det:) Høyt blodtrykk har jeg hatt hele veien men som jm sa at det kan være normalt for meg men ikke etter hennes måling så får se over helgen når jeg skal både til jm og på sykehuset.
 
Jeg har også hatt en sviende/brennende følelsene over magen. Den går diagonalt nedover på venstre side av navelen, og det føles som om huden skal revne og det er et stort gapende står der. Kommer hvis jeg tar meg ut for mye og blir sliten, så får det spesielt på ettermiddag/kveld. Har mye kynnere også

helt likt her!! Føler magen skal revne og babyen skal splætte i gulvet:shifty:
 
Sniker.

Jeg fikk påvist 37+0, men hadde nok hatt det leeeenge. Hadde blodtrykk rundt 200/135 selv med max medisinering. Hadde likevel INGEN hodepine, synsforstyrrelser eller magesmerter. Mine symptomer var ørhet, ekstreme ødemer, dårlig hukommelse, fjern, slapp og uggen. Var veldig dårlig i mange mnd etterpå og måtte gå på medisiner.
 
Jeg har også hodepine, er kjempekvalm hele tiden, og har masse stikking og nedpress:bored: det trenger ikke bety svangerskapsforgiftning. Ødem, høyt blodtrykk og protein i urinen + flimmersyn er jo de viktigste symptomene:)

prøveliten, hvorfor er du uenig?
 
Til meg sa de 95/145. Men du blir godt oppfulgt, urinen og blodtrykket er det viktigste:Heartred
Husker ikke det andre trykket men den var bra sier de så da tenker jeg ikke så mye på det:) Urinen er ganske grei men jeg er usikker på om jeg har fått vann i føttene eller om jeg er hoven:confused: For ene foten min er vond og litt øm:rolleyes:
Ja jeg er glad de følger ekstra opp:Heartred
 
Husker ikke det andre trykket men den var bra sier de så da tenker jeg ikke så mye på det:) Urinen er ganske grei men jeg er usikker på om jeg har fått vann i føttene eller om jeg er hoven:confused: For ene foten min er vond og litt øm:rolleyes:
Ja jeg er glad de følger ekstra opp:Heartred

krysser alt for at lille hoøder seg inne til termin, og at du ikke blir syk:Heartred
Vann i beina får vel de fleste, jeg har lagt på meg 12kg, og det merker beina mine:bag: så hvis jeg går/står en del i løpet av dagen, så forsvinner anklene mine mer og mer mot kvelden og blir fylt med vann. Tynne igjen til frokost:hilarious:
Med første hadde jeg like tjukke ankler som leggen var på det breieste, hele døgnet. Skvulpa når jeg gikk:(
 
krysser alt for at lille hoøder seg inne til termin, og at du ikke blir syk:Heartred
Vann i beina får vel de fleste, jeg har lagt på meg 12kg, og det merker beina mine:bag: så hvis jeg går/står en del i løpet av dagen, så forsvinner anklene mine mer og mer mot kvelden og blir fylt med vann. Tynne igjen til frokost:hilarious:
Med første hadde jeg like tjukke ankler som leggen var på det breieste, hele døgnet. Skvulpa når jeg gikk:(
Ja håper jeg å:) Håper bebisen er lik storesøster å kommer rundt termin men man veit jo aldri og de på sykehuset er redd for at bebisen ikke blir så stor. Fikk vekstavvik sist på rundt -13 så får se når jeg skal på sykehuset igjen på tirsdag. + så ligger bebisen i tverrleie så de sleit med å få målinger:oops:
Så ille er det ikke til meg da, er ganske heldig der.
Off det høres ikke godt ut, håper det blir bedre etter hvert da og du får hvile deg masse:D
 
De mistenker svangerskapsforgiftning hos meg nå, hadde 2+ på protein i urin og mye vann i kroppen, men ellers ingen symptomer. Blodtrykket er helt normalt. Så nå er jeg innlagt et døgn der de måler urinmengde og proteiner, pluss regelmessig blodtrykksmåling og en god del blodprøver. Litt skremmende, men føler meg godt tatt vare på.
 
Back
Topp