Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Siden sist svangerskapskontroll så fikk jeg høre at jeg hadde litt forhøyet blodtrykk. Siden jeg ikke hadde proteiner i urinen eller andre symptomer så sa hun at vi bare skulle se det ann. Under påskeferien så fikk jeg litt hodepine og ble litt hoven i bena. Sendte melding til jordmor men fikk aldri svar, så jeg spurte legen om å måle istedenfor da jeg skulle innom der likevel. Hun målte blodtrykk og det var fremdeles litt forhøyet, 99/130 mener jeg å huske. Tok så en urinprøve og noen blodprøver.

Ringte legekontoret i dag siden jeg ikke hadde hørt noe (dumt å gå å vente på om man får svar eller ikke liksom) så sa de at urinen hadde kommet tilbake med litt proteiner, 0,13 og den skulle helst være under 0,10. Hun kunne ikke si noe om hva det betydde hun som satt i resepsjonen, men hun skulle be legen kontakte meg i morgen.

Vet noen av dere hva det betyr? Er det mye, er det lite, vil det kreve behandling? Betyr det at jeg har svangerskapsforgiftning? Hadde selvfølgelig håpet at jeg bare hadde høyt blodtrykk..

Jeg er overvektig og har et risikosvangerskap, så jeg er jo mer utsatt for å få svangerskapsforgiftning, men har alltid vært veldig sunn og hatt bra helse til tross for vekta mi, har hatt null problemet frem til for to uker siden, såpass at jeg til tider kunne glemme at jeg var gravid. Så bare plutselig hadde jeg vondt i bekken og høyt blodtrykk.
 
Kan ikke svare sånn sett. Veit jordmor har ett annet poeng system for urin her. Vanlig med +1 men over det så sjekker de. Svigerinne min hadde høyere blodtrykk enn deg og +3 på urin med tvillinger, men ingen hodepine og litt vann i kroppen. Hu hadde svangerskapsforgiftning og tvillingene kom 1 mnd for tidlig.
 
Kan ikke svare sånn sett. Veit jordmor har ett annet poeng system for urin her. Vanlig med +1 men over det så sjekker de. Svigerinne min hadde høyere blodtrykk enn deg og +3 på urin med tvillinger, men ingen hodepine og litt vann i kroppen. Hu hadde svangerskapsforgiftning og tvillingene kom 1 mnd for tidlig.

Tvillinger pleier jo gjerne å komme litt for tidlig. Jeg snakket med legen i dag, hun sa det var veldig lite, men hun henviste meg videre for vurdering i tilfelle. Skal på ultralyd på torsdag også, kan jo høre litt med dem også.
Takk for svar likevel!
 
Syns å huske jeg hadde +3 på protein i urinen når det ble tatt. Er over 14 år siden nå så. Hadde veldig høyt blodtrykk også husker jeg. Nå sleit jeg generelt med svangerskapsmigrene da, så det var ikke noe som kom plutselig heller da. Det lå konstant hos meg. Jeg fikk mye sjekk uansett pga blodfortynnende og høyrisikosvangerskap. Men etter høyt bt og utslag på +3 ble jeg sendt strake veien til sykehuset jeg da. Og der lå jeg til fødsel. Ungen ble født noen dager etter, 5 uker før tiden.
 
Så lavt utslag på proteiner kan like gjerne være forurenset prøve. Hvor store ødemer har du? Hvor sitter hodepinen? Har du smerter i epigastriet?
 
Hvis du lurer en annen gang ringer du føden. Svangerskapsforgiftning kan utvikle seg raskt og er noe man skal ta alvorlig. Jeg hadde høyt blodtrykk, kraftig ødem og hodepine på kontroll hos jordmor men ikke protein i urin. Dette var en fredag og ble satt opp på kontroll på sykehuset over helgen. Noen timer senere ble hodepinen verre og jeg ringte føden (hadde dårlig følelse) hadde da fullt utslag på protein i urin og forandringer på blodprøver. Ble satt i gang med en gang.
 
Så lavt utslag på proteiner kan like gjerne være forurenset prøve. Hvor store ødemer har du? Hvor sitter hodepinen? Har du smerter i epigastriet?

Det var ikke morgenurinen, siden jeg ikke viste jeg skulle ta den, så godt mulig den kan ha vært forrurenset. Jeg syntes det er veldig vanskelig å se om jeg har mye eller lite ødemer fordi jeg er overvektig fra før. Jeg merker det mest på at skoene blir trange og at hender føles stramme. Kan også «sjekke» ved å trykke inn en finger på leggen og så slippe etter 10 sekunder. Jeg vil ikke si at jeg har veldig mye. Nå har jeg gått opp 10kg til nå så det vil jo ha litt å si det også. Jeg har ikke hatt mye hodepine siden påsken hvor det var rundt 3 dager i strekk. Husker ikke helt hvor den satt, men kjentes ut som en vanlig hodepine, litt stikkende kanskje, litt over hele hodet. Har ikke kjent så mye til det siden. Kanskje litt antydning et par andre dager, men det kan like godt være på grunn av søvn. Har ingen smerter annet enn i bekkenet nå. Har kjent litt hjertebank da.

Legen har henvist meg videre for vurdering. Hun sa at slik som det var nå var det ingen grunn til bekymring fordi nivåene var så lave, men hun ville henvise meg videre til vurdering likevel. Så jeg får vel vente å se. Får jeg mye hodepine eller hevelser så ringer jeg selvfølgelig føden med en gang. Skal på ultralyd nå på torsdag og har en svangerskapskontroll på tirsdag neste uke.
 
Hvis du lurer en annen gang ringer du føden. Svangerskapsforgiftning kan utvikle seg raskt og er noe man skal ta alvorlig. Jeg hadde høyt blodtrykk, kraftig ødem og hodepine på kontroll hos jordmor men ikke protein i urin. Dette var en fredag og ble satt opp på kontroll på sykehuset over helgen. Noen timer senere ble hodepinen verre og jeg ringte føden (hadde dårlig følelse) hadde da fullt utslag på protein i urin og forandringer på blodprøver. Ble satt i gang med en gang.

Nå har jeg ikke så sterk hodepine lenger, føler meg grei annet enn at jeg føler meg sliten. Det er vel uansett normalt så langt i graviditeten. Nå skal jeg på ultralyd på torsdag og har blitt henvist videre av legen, så forhåpentligvis går det bra til da. Jeg ringer selvfølgelig føden dersom jeg skulle få kraftig hodepine og/eller hevelser før den tid. Håper virkelig ikke at jeg trenger å bli satt i gang. I hvert fall ikke før jeg er over uke 34 om to og en halv uke.

Hvor langt var du på vei da du ble satt i gang?
 
Nå har jeg ikke så sterk hodepine lenger, føler meg grei annet enn at jeg føler meg sliten. Det er vel uansett normalt så langt i graviditeten. Nå skal jeg på ultralyd på torsdag og har blitt henvist videre av legen, så forhåpentligvis går det bra til da. Jeg ringer selvfølgelig føden dersom jeg skulle få kraftig hodepine og/eller hevelser før den tid. Håper virkelig ikke at jeg trenger å bli satt i gang. I hvert fall ikke før jeg er over uke 34 om to og en halv uke.

Hvor langt var du på vei da du ble satt i gang?


Det er bra, godt du blir passet på. Jeg ble satt i gang 2 dager før termin så var ikke noe vente på sånn sett.
 
Back
Topp