svangerskapsforgiftning?

Jentemamma<3

Flørter med forumet
Hei:)
Jeg er gravid i uke 28/29.
De siste ca fire ukene har jeg fått mye vann i kroppen og kan ikke lenger gå med ringer osv.
I tillegg har jeg like lenge hatt utrolig vondt under ribbeina på venstre side...
Smerten er trykkende og vanskelig å forklare. Det er vondt hele tiden, men noen ganger er det helt sinnsykt vondt.
Noen ganger i løpet av dagen får jeg også en lammende følelse på baksiden/ryggen samme side.
Jeg har ikke tenkt mye over dette fordi jeg vet mange får vondt i ribbeina fordi magen vokser.
Jeg er andregangsgravid og hadde ikke svangerskapsforgiftning eller noe første gang.
Likevel synes jeg smertene er så ille at jeg blir litt bekymret.
Har kontroll om fem dager å tenkte å spørre legen da, men jeg er typen som ikke går dit unødvendig så er redd det er dumt av meg å vente?
Har noen opplevd lignende eller bare har noe annet å si om slike smerter?

På forhånd tusen takk:)
 
Hei.

Mener ikke å skremme deg, men snakker nå bare fra egen erfaring. Da jeg var gravid fikk jeg påvist svangerskapsforgiftningen mellom uke 30-33 (høyt blodtrykk og protein i urinen). Fikk beskjed om å kontakte føden dersom jeg fikk symptomer som: store ødemer/hevelser, smerter under ribbein på høyre side, hodepine eller synsforstyrrelser. Jeg fikk etterhvert murringer/lett hodepine lokalisert i bakhodet (typisk for høyt blodtrykk). Selv om jeg ofte fikk det, så forsvant det gjerne innen 10-15 min hver gang, tok det derfor ikke på alvor. Anger dypt på det i etterkant, endte med akuttsnitt og HEELP- syndrom.

Vet ikke helt hvordan det er med smerter under ribbein på venstre side, men syns du skal ta kontakt med føden i dag for en sjekk, eller be om å få en akutt-time hos legen. Ikke vent. Trolig og forhåpentligvis er det ingenting å bekymre seg for, men få det sjekket. Ikke vits i å sjanse på noe, av hensyn til deg og den lille ❤️

Lykke til ❤️
 
Hei.

Mener ikke å skremme deg, men snakker nå bare fra egen erfaring. Da jeg var gravid fikk jeg påvist svangerskapsforgiftningen mellom uke 30-33 (høyt blodtrykk og protein i urinen). Fikk beskjed om å kontakte føden dersom jeg fikk symptomer som: store ødemer/hevelser, smerter under ribbein på høyre side, hodepine eller synsforstyrrelser. Jeg fikk etterhvert murringer/lett hodepine lokalisert i bakhodet (typisk for høyt blodtrykk). Selv om jeg ofte fikk det, så forsvant det gjerne innen 10-15 min hver gang, tok det derfor ikke på alvor. Anger dypt på det i etterkant, endte med akuttsnitt og HEELP- syndrom.

Vet ikke helt hvordan det er med smerter under ribbein på venstre side, men syns du skal ta kontakt med føden i dag for en sjekk, eller be om å få en akutt-time hos legen. Ikke vent. Trolig og forhåpentligvis er det ingenting å bekymre seg for, men få det sjekket. Ikke vits i å sjanse på noe, av hensyn til deg og den lille ❤️

Lykke til ❤️
Tusen takk for svar:)
Jeg skal ringe legekontoret å høre med de da tror jeg:)
Var dette med venstre og høyre side som forvirret meg litt også, men mener å ha hørt at det er mulig å kjenne det på venstre også.
Vil definitivt ikke utsette meg selv og mini for noe såklart. Takk igjen:)
 
Hvordan gikk det, fikk du en kontroll hos lege/jordmor/føden i dag?
 
Hvordan går det med deg? ❤️
 
Back
Topp