Svangerskapsforgiftning

Skogenskongle

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Har de siste dagene hatt en slags press følelse i pannen. Vet kraftig hodepine i pannen kan komme i forbindelse med svangerskapsforgiftning. Var hos jordmor på torsdag, hun fant ingenting i urinen og på ødem har hun bare skrevet ett + tegn? Er ganske hoven i føtter og hender, samt ansikt, men sa til henne at det var ikke noe som var vondt eller over snittet plagsomt. Denne press fornemmelsen i hodet og pannen kom forsåvidt på fredags kveld.. Hva tror dere? Burde jeg ringe jordmor igjen i morgen? Har time der neste mandag. Har ikke kjent noen flimring forran øynene, bare at jeg føler meg sliten i hodet og øynene.
Hva vil forresten skje om det skulle vise seg å være sv.forgiftning? Settes man igang da? Er 37+0 nå, mandag.

Hva er blodtrykket ditt på? Er blodtrykket og proteiner i urinen, som er de sikreste tegnene på sv.forgiftning. Ville ringt om du er bekymret :) heller engang for mye enn for lite!

Har de siste dagene hatt en slags press følelse i pannen. Vet kraftig hodepine i pannen kan komme i forbindelse med svangerskapsforgiftning. Var hos jordmor på torsdag, hun fant ingenting i urinen og på ødem har hun bare skrevet ett + tegn? Er ganske hoven i føtter og hender, samt ansikt, men sa til henne at det var ikke noe som var vondt eller over snittet plagsomt. Denne press fornemmelsen i hodet og pannen kom forsåvidt på fredags kveld.. Hva tror dere? Burde jeg ringe jordmor igjen i morgen? Har time der neste mandag. Har ikke kjent noen flimring forran øynene, bare at jeg føler meg sliten i hodet og øynene.
Hva vil forresten skje om det skulle vise seg å være sv.forgiftning? Settes man igang da? Er 37+0 nå, mandag.
Denne hodepinen kan skyldes flere ting, blandt annet svangerskapsforgiftning. Og dette presset du nevner at du har, ville jeg nok sjekket og forhørt meg om. Ikke minst for at du eventuelt får slappet av selv :-) De vanligste, og tidligste tegnene på svangerskapsforgiftning er ofte forhøyet blodtrykk (140/90) og protein i urinen. Ikke alle har det, men de aller fleste. Skulle det være en svangerskapsforgiftning så vil de nok sjekke fostervekst, også be deg om å ta det med ro og hvile, med bevegelser innimellom :-) Eventuelt setter de igang om de ser at det blir nødvendig. Ofte så holder det med hvile, noen må ha medisiner. Men jeg kan trøste deg med at en hodepine alene, sjelden betyr svangerskapsforgiftning. Ødemer er normalt på slutten også :-) I ditt tilfelle tenker jeg at du kan ta en telefon til jordmor og snakke med henne imorgen :-) For hvis du er usikker, så er det absolutt viktig å sjekke. Det kan gjøres enkelt med urinprøve og blodtrykk :-)

Har akkurat fått påvist mild svangerskapsforgiftning nå når jeg er i uke 40. Har hatt mye ødem (2) i flere uker men ikke merket noe forandring ellers. Så ble overrasket når blodtrykk plutselig hadde steget fra rundt 110/70 til 145/96. Hadde også noe protein i urinen. Var til sykehuset på trivselskontroll 40+0 og skal tilbake igjen 40+6 dersom ingenting skjer i mellomtiden. Skal i tillegg innom legekontoret for å måle blodtrykk/urin på termin. Men så tidlig i forløpet har jeg ikke fått beskjed om annet enn tettere oppfølging - og så skal man selfølgelig ta kontakt med en gang noe forandrer seg, sterk pannehodepine, smerte i magen, dårligere allmenntilstand eller økte ødemer (skulle være spesielt obs på ansikthevelser).
Med det i bakhodet ville jeg absolutt tatt kontakt med legen for en ekstra kontroll av blodtrykk og urin eller ringt til sykehuset og hørt om mulighet for sjekk.

Hva er blodtrykket ditt på? Er blodtrykket og proteiner i urinen, som er de sikreste tegnene på sv.forgiftning. Ville ringt om du er bekymret :) heller engang for mye enn for lite!

Blodtrykket var 125/81 og % på urin. Hadde spor av protein i urinen i uke 16 men det har vært fint siden da :-) "presset" i panna ga seg nå, får ta en tlf om det kommer tilbake :-)

Blodtrykket var 125/81 og % på urin. Hadde spor av protein i urinen i uke 16 men det har vært fint siden da :-) "presset" i panna ga seg nå, får ta en tlf om det kommer tilbake :-)
Fint å lese at blodtrykket ditt er så bra :-) Spor av protein kan være tilfeldig også, er endel som får det i tid og utide. Godt å høre at presset ga seg, for det gjør det ikke ved svangerskapsforgiftning. Da jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning med truende eklampsi, så var hodepinen der hele tiden, konstant når den først dukket opp. Men det høres fornuftig ut at du tar kontakt med jordmoren din, om du skulle følte det kommer tilbake. Eventuelt for å få tatt en ekstra kontroll :-) Det skader jo ikke!

Fint å lese at blodtrykket ditt er så bra :) Spor av protein kan være tilfeldig også, er endel som får det i tid og utide. Godt å høre at presset ga seg, for det gjør det ikke ved svangerskapsforgiftning. Da jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning med truende eklampsi, så var hodepinen der hele tiden, konstant når den først dukket opp. Men det høres fornuftig ut at du tar kontakt med jordmoren din, om du skulle følte det kommer tilbake. Eventuelt for å få tatt en ekstra kontroll :) Det skader jo ikke!

Ja det var sikkert bare at jeg var sliten i hodet, uten at jeg helt tenkte over det. :-) men man blir jo litt skeptisk når man aldri har kjent sånn før. Merkes at det nærmer seg med tanke på vondter og rariteter som man ikke har hatt før nå :)

Ja det var sikkert bare at jeg var sliten i hodet, uten at jeg helt tenkte over det. :-) men man blir jo litt skeptisk når man aldri har kjent sånn før. Merkes at det nærmer seg med tanke på vondter og rariteter som man ikke har hatt før nå :)
Det forstår jeg veldig godt, og jeg synes det er fint at man blir skeptisk også, slik at man kan sjekke om noe ikke føles riktig :-) Jeg synes det er fornuftig jeg :-)

Æsj nå fikk jeg skikkelig svimmel anfall også :dead: leste ett sted at man kunne få smerter over magen også? Har hatt endel av det, spesielt på høyre side.. Tror det blir en tlf til jm i morgen ja. Håper jeg tar feil!

Æsj nå fikk jeg skikkelig svimmel anfall også :dead: leste ett sted at man kunne få smerter over magen også? Har hatt endel av det, spesielt på høyre side.. Tror det blir en tlf til jm i morgen ja. Håper jeg tar feil!
Smart av deg å ringe! Krysser fingrene for at du tar feil :happy:

Ta en telefon til jordmor, så tar de en kontroll på deg :-) Smerter i ribbeinsbuen burde sjekkes. Tenker allikevel at det er lite sannsynlig at dette er en SF da det ikke ser ut til at de har fanget opp høyt blodtrykk eller dårlig urin hos deg tidligere. Men det er viktig at du får tatt en kontroll for sikkerhetsskyld :-) Er jordmor usikker kan de ta blodprøver for å sjekke leverenzymer, da får de bekreftet/avkreftet om SF er grunnen til smertene. Oppdater gjerne når du har sjekket ♡ Lykke til.

Har ikke ringt enda. Er uten bil idag så kommer meg ikke, men skal ringe i morgen. Svimmelheten og alt er borte nå.. Virker så det kommer på kvelden når jeg er trøtt og sliten :-) kan jo være bare det som gjør det også :)

Har ikke ringt enda. Er uten bil idag så kommer meg ikke, men skal ringe i morgen. Svimmelheten og alt er borte nå.. Virker så det kommer på kvelden når jeg er trøtt og sliten :-) kan jo være bare det som gjør det også :)
Du får ringe om du føler deg dårlig igjen da :-) Det er ikke godt å være bekymret. Men det er veldig godt å høre at det er borte nå, det hadde vært verre om det var konstant :-)

Hvordan går det med deg? ♡

Hvordan går det med deg? ♡
Det går fint :-) var hos jm idag, og blodtrykket var nå på 84 (undertrykket) og urinen var fin. Hun sa det kunne være tilfeldig om det skjedde når jeg var veldig sliten. Har ikke kjent noe siden så vil tro det skal gå greit :-) 38+1 idag så det må vel begynne å nærme seg mål nå :)

Det går fint :-) var hos jm idag, og blodtrykket var nå på 84 (undertrykket) og urinen var fin. Hun sa det kunne være tilfeldig om det skjedde når jeg var veldig sliten. Har ikke kjent noe siden så vil tro det skal gå greit :-) 38+1 idag så det må vel begynne å nærme seg mål nå :)
Så godt å høre! :-) Men også supert at det ble sjekket opp. Da er det ikke lenge igjen :-) Ønsker deg masse lykke til ♡

Så godt å høre! :) Men også supert at det ble sjekket opp. Da er det ikke lenge igjen :) Ønsker deg masse lykke til ♡
Ja var greit å høre at det ikke var noe feil. Hun sa også at om man fikk svf, så var det normalt å bi veldig kvalm og kaste opp endel. Om det skjedde, måtte jeg ringe fødeavd med en gang :-)
Takk gor det, til deg også ❤️

Ja var greit å høre at det ikke var noe feil. Hun sa også at om man fikk svf, så var det normalt å bi veldig kvalm og kaste opp endel. Om det skjedde, måtte jeg ringe fødeavd med en gang :-)
Takk gor det, til deg også ❤️
Ja, man trenger det noen ganger når man er litt bekymret ❤ Ofte blir man kvalm og kaster opp, det slet jeg med da jeg ble dårlig. Men blodtrykk og urin skal tas på alvor det også, noe det ser ut til at din jordmor gjorde også :-) Jo takk. Jeg er nå en sniker, som fødte for noen måneder siden, men må følge med litt da :-)

Back
Topp