Svangerskapsforgiftning

Bondefruen

Forelsket i forumet
Hadde det med førstemann. Noen som vet hvor vanlig det er å få i svangerskap nummer 2?
Sliter med konstant hodepine, er mye svimmel å hjertet jobber på overtid.

Er vel litt i tidligste laget enda, men er så redd for å oppleve det igjen...:(

Eg hadde da på slutten med jentungen, og va ein av grunnane t at ho kom så tidlig.
Men trudde ikkje da va normalt å få da så tidlig så me e no?

Er det jeg er usikker på også.. Krysser jo fingre, å har blitt bedt om å ta det rolig framover:) Men det var protein i urinen, så jeg er redd:(

Er det jeg er usikker på også.. Krysser jo fingre, å har blitt bedt om å ta det rolig framover:) Men det var protein i urinen, så jeg er redd:(
Protein i urinen kan komme av forurensning, så det trenger ikke bety noe.
Jeg antydning til svangerskapsforgiftning på slutten. Høyt blodtrykk, masse proteiner. Har hatt 1+ på de siste kontrollene. Tror det er lettere å få det hvis man har hatt det før, men tror det er litt tidlig å få det nå.
Ville ha ringt lege hvis du ikke er veldig urolig

mer vanlig hos førstegangsfødene mener jeg å ha lest. Jeg hadde det også med nr 1, ikke med nr 2.

når er det vanlig å få svangerskaps forgiftning egentlig? å likedan med svangerskaps diabetes?

Svangerskapsforgiftning oppstår etter uke 20 i svangerskapet, og med økende hyppighet frem mot nedkomst. Preeklampsi kan utvikle seg til eklampsi (hos ca. 1%), som kjennetegnes av hodepine, uro, synsforstyrrelser, irritabilitet, søvnighet og sparsom vannlating. Når kramper opptrer, har den gravide eklampsi.

Svangerskapsforgiftning opptrer ved ca. 3% av alle svangerskap. Årlig registreres kun 20-30 tilfeller av eklampsi i Norge - det vil si ca. 1% av de med svangerskapsforgiftning utvikler eklampsi. Svangerskapsforgiftning er seks til åtte ganger vanligere hos førstegangsgravide enn blant kvinner som har født før.

nhi.no

Disponerende faktorer for utvikling av svangerskapsforgiftning er blant annet for høyt blodtrykk, førstegangsgraviditet, kronisk nyresykdom, flerlinggraviditet, sukkersyke, sykdom eller feil hos fosteret og bindevevssykdom. Tilstanden kan også være arvelig. Risiko for svangerskapsforgiftning er betydelig økt i svangerskap hos en kvinne som tidligere har hatt svangerskapsforgiftning.

Nhi.no

Back
Topp