Svangerskapsforgiftning

Aprilsnar2014

Glad i forumet
*MIA*
Dere med svangerskapsforgiftning, hvordan har symptomene vært?? Hvor fort gikk det fra bra verdier til negative verdier??

Jeg er to dager på overtid og er absolutt ikke i form.. Var på kontroll forrige tirsdag, blodtrykket mitt var kjempefint og ingen proteiner i urinen. Har ikke noe ødemer heller. Men jeg er jo redd for at det skal ha kommet proteiner eller dårligere blodtrykk nå da..

Ble forkjølet på fredag trodde jeg, men det var ikk det allikevel. Er veldig slapp, svimmel og orker minimalt.. Skal sies at jeg har hatt to netter med dårlig søvn, så kan jo være derfor da..

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg hadde to kontroller i uka på slutten av svangerskapet. Mandag uka før jeg fødte hadde jeg blodtrykk 127/88 og ingen proteinutslag. Torsdag samme uka hadde jeg 140/100 og spor av protein. Jeg ble henvist til sykehuset for sjekk da jeg utviklet sf forrige svangerskap, og der ble det konkludert med mild sf på grunnlag av blodtrykk og protein. Jeg hadde ikke følt meg i dårlig form i det hele tatt. Jeg ble lagt inn til obs, og det ble etter hvert bestemt at jeg ikke skulle skrives ut før barnet var forløst, men at vi skulle se det an noen dager. Jeg var da i uke 38. Lørdag våknet jeg med synsforstyrrelser som varte et par minutter, og da det i tillegg ble målt enda høyere blodtrykk ble det bestemt at jeg skulle settes i gang. Fikk så satt inn ballongkateter som falt ut etter 8 timer. Søndag morgen satte de inn modningstablett og etter 6 timer ble det satt inn en til. Fire timer etter dette begynte jeg å få regelmessige tak so gikk over i rier. Mandag morgen fødte jeg en nydelig jente, og fem timer etter fikk jeg veldig smerter i ryggen, ble kvalm og fikk også smerter ved ribbenene og i høyre arm og skulder pga akutt høyt blodtrykk og havnet på intensiven med Hellp syndrom. Der lå jeg i tre døgn før de turte å sende meg opp igjen på barsel, og her ligger jeg fortsatt, en uke etter fødsel, med ustabilt blodtrykk og lav hb pga Hellp. Så ting kan utvikle seg veldig fort, og antallet som jeg fikk etter fødselen kunne like gjerne dukket opp midt under fødselen, og da hadde det blitt hastekeisersnitt, så alt i alt var jeg forsåvidt heldig! Men det viser jo at sf er noe som kan utvikle seg veldig raskt, og også uten at man nødvendigvis merker noe selv, så jeg har fått beskjed av alle leger og jordmødre jeg har vært i kontakt med gjennom dette svangerskapet at man skal ha veldig, veldig lav terskel for å kontakte de hvis man er i tvil! Ikke finn noe du kan skylde symptomene på, få det sjekket i stedet! :)

Takk skal du ha. Jeg sitter på legekontoret nå, ringte ned og han ville veldig gjerne ha meg inn. Skal komme innimellom pasienter. Godt å bli sjekket ut ;)

Så bra! Lykke til! :)

Hadde ikke tegn til sf :) bare veldig lavt blodtrykk, så derfor jeg er så slapp og svimmel... Fikk beskjed om å komme meg hjem og slappe av på sofaen hehe ;)

Back
Topp