Svangerskapsforgiftning

Druesaft

Elsker forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Jeg har vært hos jordmor i ettermiddag og blodtrykket mitt har steget en god del fra siste kontroll, pluss at jeg hadde litt protein i urinen. Jeg har hatt litt hodepine de siste dagene og har sett litt stjerner også. Klassiske tegn på sf med andre ord :( blodtrykket er pr i dag ikke faretruende høyt, men den raske økningen gjorde jordmoren bekymret, og jeg vil få ekstra oppfølging, og tatt blodprøver ved poliklinikken ved Ullevål. Er det noen som har opplevd noe lignende, vet hva jeg kan forvente og eventuelt tips til hva jeg burde gjøre i tiden framover? Kan blodtrykket stabilisere seg, og kan sf gå over av seg selv? Har fått beskjed om å ta det rolig, ikke stresse og ikke jobbe. Er 32+1 i dag. Bekymret :/

Ingen erfaringer, men håper ikke det er SF.

Det viktigste nå er jo at du tar det helt rolig, det er jo anbefalt behandling i første omgang.

Og pass på å bli fulgt opp, lurer du på noe, ring jordmor ;) stress er jo også om du føler deg utrygg, det er lov å spørre og grave, du skal trygges :)

Lykke til videre <3

Sent from my iPhone using BV Forum

Ta det med ro slik jordmor har sagt :) Sf skal man ikke tulle med.. Selvom du kanskje nå har en mild type, så kan det endre seg kjapt.. Eg hadde dette i første svangerskap.. Da de oppdaget det var det sånn passe, men plutselig ble det alvorlig.. Eg fikk beskjed om å ikke stresse, prøve å holde meg unna salt mat (da dette tar opp mer vann i kroppen), ringe så snart eg følte meg verre (tenker da på at du ser stjerner osv) og rett og slett bare ta det med ro.. De følger deg opp, og du er i gode hender!!
Eneste måten å behandle sf på er fødsel, så jo lengre du får ha en mageboer jo bedre! Eg fikk ha prinsessen min i magen til uke 38, ble oppdaget i uke 34 :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Takk skal dere ha! håper virkelig jeg får ha han i magen i minst fire uker til. Ønsker å føde selv og å få være på ABC-klinikken. Der får jeg kun føde fra uke 36.. I tillegg er det jo mye bedre for lillegutt om han får vokse seg litt større også.

Du blir fulgt godt opp og de vil følge med alt, så det skal du ikke bekymre deg for :) Så lenge du gjør det du kan gjøre så går det nok helt fint :) Håper jordmor/lege kan gi deg litt mer info :)

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Godt du blir fulgt tettere opp :)
Håper det blir bedre/stabliserer seg ved at du tar det heeeelt med ro.

Har ingen erfaring med det, så ingen gode råd jeg sitter på dessverre.

Jeg fikk med eldste og utviklet hellp da det kom veldig brått. Vær obs på rask vektøkning i form av vann og smerter rett under ribbeina. Gjør minst mulig, og ha føttene høyt. Noe mer kan man ikke gjøre, og det er kun blodprøver som kan si sikkert om du har det. Be om å få ta de ofte, for det kan snu fort. Lykke til, krysser fingrene for at du ruger en stund til :)

Jeg har hatt svingende høyt blodtrykk siden uke 28(37 nå), og blitt fulgt ekstra opp med kontroller ca en gang per uke. For ca 3 uker siden hadde jeg +1 på proteiner hos legen, og det samme uken etterpå. Da ble jeg sendt til kontroll på sykehuset for å ta ultralyd, ctg, blodprøver og masse styr, men det var ikke mer alvorlig enn at de ville ha meg inn igjen uken etterpå. Da var plutselig blodtrykket stabilisert og null på proteiner, så nå går jeg til kontroller hos jordmor igjen og det så fint ut denne uka også. Så det trenger ikke nødvendigvis å være alvorlig. Krysser fingrene for deg :)

Jeg fikk med eldste og utviklet hellp da det kom veldig brått. Vær obs på rask vektøkning i form av vann og smerter rett under ribbeina. Gjør minst mulig, og ha føttene høyt. Noe mer kan man ikke gjøre, og det er kun blodprøver som kan si sikkert om du har det. Be om å få ta de ofte, for det kan snu fort. Lykke til, krysser fingrene for at du ruger en stund til :)

Fikk du smerter under ribbeina? Om så, hvordan vil du beskrive smertene?
Har (trolig) fått påvist mild SF idag, fikk bare beskjed om å ta det med ro og følge med. Jeg er allerede sykemeldt, og kan ikke forstå hvordan jeg skal kunne ta det mer med ro, hehe

Det var ganske intense smerter og de kom brått. Fikk det samtidig som hodepinen kom, men da hadde jeg utviklet alvorlig sf, og 3 dager etter hadde jeg hellp. Husker så lite fra den dagen jeg ble innlagt og frem til fødselen pga smertestillende og den raske utviklingen av sf.
Er sant at bare ro hjelper, men av og til så funker ikke det heller ;) Bare følg med på brå forandringer og ring føden om du føler deg syk.

I dag har jeg vært på sykehuset og blodtrykket har gått tilbare til å være ganske lavt, 111/62. Null proteiner i urin, og lillegutt har god blodgjennomstrømming fra morkaken. Måtte ta ctg og fikk ultralyd, så det var ganske mye styr, men godt at de tar det på alvor. Lettet og glad nå, får også ekstra oppfølging hos legen for å følge med. :)

Back
Topp