Svangerskapsforgiftning

Nr3påvei

Forelsket i forumet
Var hos jm i dag, og mistenkte beg. sv.skapsforg. Noen her som har hatt det? Har jo lest litt om det, men blir så skummelt når det faktisk kan skje. Hvor godt ble dere fulgt opp. Jeg ble fortalt om å være obs på symptom og tegn, og skal tilbake til legen for urin og blodtrykk på mandag. Fortell om deres erfaringer :-)

hadde det på slutten av svangerskapet. hadde utrolig mye vann i kroppen.. beina var som tømmerstokker.. var ikke noe særlig.. var veldig andpusten og hadde vondt rett over magen.. og vondt i huet!!! ente med at jeg blei satt i gang dagen før termin (tok vannet).. det var pga mye a'ant og da..

Jeg starta med ødemer og pannehodepine for 2 uker siden, blodtrykket var endel forhøyet, men ikke proteiner i urin. Etter en uke med minst to hvilepauser med beina over hjertet hver dag har blodtrykket blitt bedre jeg har mindre ødemer, og vekta har gått litt ned (greit siden det kom 3 kilo på 3 uker med vann).

Her følges det opp av meg (har urinstix og sjekker etter proteiner en gang i uka), og legen med litt hyppigere kontroller.

Det viktigste er å vite at dersom du føler det endrer seg så MÅ du kontakte lege\føden, utenom det er det nok greit å slappe av så godt du kan, drike masse vann og unngå salt emoticon  Masse lykke til!

Hadde SF med hu første.

Ble oppdaga i uke 34+2. Jeg hadde svangerskapsmigrene + jeg var utrolig dårlig gjennom hele svangerskapet. Så eneste som var "uvanlig" hos meg på det tidspunktet var at  jeg hadde proteiner i urinen og høyt BT. Ble spurt om å komme inn igjen etter 1 dag for ny prøve og ble da sendt på sykehuset. Så der lå jeg i 5 dager før jeg ble satt igang i uke 35.

Ble fulgt veldig godt opp i svangerskap nr 2 da pga dette :) Men fikk ikke SF med hu :)

Eg fekk det heilt på slutten av svangerskapet.. Blodtrykket steig, protein i urinen og MYKJE vatn i kroppen.. Siden eg var så nære termin så valgte dei berre å sette meg igang, var allerede godt moden og hadde 3 cm opning. Va pga høgt blodtrykk at dei ville setja igang fødselen.. Fødselen gjekk kjempe bra og blodtrykket gjekk fint tilbake etterpå :-)

Jeg var hos legen min på mandag,og det ble målt veldig høyt blodtrykk hos meg pluss at jeg hadde gått opp fem kilo på fem uker.Hadde også 3 i eggehvite i urin.Ble sendt rett på sykehuset for ultralyd og en haug med prøver.Jordmor snakket om å sette meg i gang hvis jeg ikke ble bedre.Er i uke 37 nå. Skal tilbake for nye tester i morgen.Spent på hva de sier.Begynte å få influensa lignende symptomer i går(svimmel,vond i hodet,trøtt),så ringte føden i dag.De sa det ikke var noe farlig.Så jeg håper alt er i orden med jenta vår i magen i morra.En blir jo veldig redd.

med førstemann:
sf påvist uke 31-32. Blodtrykk 190/120, stooore ødemer, +3/4 på protein i urin. innlagt fram til igangsettelse.

med andremann:
inn og ut av sykehus fra uke 32. inne minst annenhver dag pga svingende blodtrykk, fra normalt 120/70 til 170/115. altså mildere versjon andre gang. ble likevel innlagt for godt etterhvert og igangsatt!

Hadde på grensen høyt blodtrykk fra første trimester, i uke 37 innlagt med proteiner og høyt blodtrykk. De neste to ukene ble det kontroll hver andre dag og blodtrykksmedisin. Eneste symptomer mitt var lett pannehodepine. Da jeg var 38+5 ble jeg kjempe dårlig om natta og hadde problemer med og snakke, mistet sidesyn og kvalme. Da jeg ankom føden var blodtrykket 185 over 135. Ble sendt direkte på intensiven, og etter intavenøst blodtrykksenkende og magnesium mot kramper, ble ks klokka sju om morgenen. Var tilbake til normalen tre mnd etter. Hadde en av de alvorligste gradene som er veldig sjeldent. Min erfaring er at man får god oppføling av sf på sykehusene.

Hadde det fra uke 35 sist, ble lagt inn i uke 38 og han kom av seg selv (vannet gikk også var jeg ikke moden så de ga meg gele over 2 dager sånn at riene startet av seg selv) i uke 39. Jeg hadde ødemer i hele kroppen særlig beina (bruker str 36 i sko, reiste til sykehuset i croggs på str 41). Mistet 8 kg i løpet av de to dagene etter vannet var gått. Høyt blodtrykk, 3/4 i proteiner og ble lagt inn med lysskyhet og hodepine.

Pga det høye blodtrykket fikk jeg ikke noe valg angående epidural (senker blodtrykket ved at ikke så mye adrenalin produseres i kroppen ved rie smerter) men fødte normalt og var fint på beina igjen noen timer etter. De overvåket meg på spesial enhet i ca 36 timer før de sa jeg kunne få dra hjem om jeg ønsket. Babyen hadde det fint men han hadde lav fødselsvekt i forhold til kurven han lå på før jeg fikk svangerskapsforgiftning. Morkaken hadde sviktet på slutten var forklaringen jeg fikk på det.

Jeg fikk det i uke 36 (eller var iallefall da det ble oppdaget), ble sendt rett ned på sykehuset og innlagt. Fikk egentlig ikke dra hjem og pakke engang, men jeg fikk masa meg til det :)
Ble satt igang etter 4 dager.
Jeg hadde mongo-høyt blodtrykk og +4 med proteiner i urin.

Merka ingenting jeg :) Men begynte da å skjønne hvorfor jeg hadde vondt nederst v/ribbeina.

Back
Topp