Svangerskapsforgiftning?

LykkeligPrøver

Forelsket i forumet
Er det noen som har erfaring med det? Hvordan opplevde dere det, fant utav det osv?

Min mor er bekymret for om jeg har utviklet SF, da jeg i noen dager nå har hatt mye vann i koppen, vondt i hodet (fremme i pannen), trøtt og sliten, og nå i dag har fått utrolig vondt i magen, helt oppe på høyre side (kjennes best når jeg beveger meg)
Jeg mener det er hysteri, er jo varmt ute og da kan man fort få litt vann i kroppen og vondt i hodet. Og trøtt og sliten er man jo på slutten av et svangerskap.
Eneste jeg ikke kan forklare er magesmertene.

Noen som kjenner dette igjen, eller er det mest sannsynlig bare slik jeg selv tror, ufarlig?

Takk for alle svar

Jeg hadde ringt føden, alltids greit med en sjekk.

Vil helst unngå det, da jeg er hjemme alene, BF er ute på byen og resten av familien er på ferie.
Jeg har ikke lappen, så sliter med å komme meg til sykehuset om det skulle vise seg at dem vil ha meg inn til sjekk.

Derfor jeg håpet at noen med erfaring kunne svare meg litt mer konkret.

jeg hadde ringt føden, siden du har tegn på svangerskaps forgiftning, vondt i øvre mage, vondt i hode og vann i kroppen er flere tegn på det

Er bare to helt sikre tegn, og det er høyt blodtrykk og/eller proteiner i urinen, og det må undersøkes på føden eller hos lege. Jeg ville nok for sikkerhets skyld tatt en sjekk, for det kan være ganske skummelt hvis det utvikler seg fort!

blodtrykk og urinprøve kan sjekkes hos jordmor også, men nå er det jo så sent, at nå må det bli legevakt eller føden. jeg hadde garantert dratt, men det er fordi jeg har hatt det i begge svangerskap og vet det ikke er noe å tulle med.
første tegn hos meg var EKSTREMT mye vann i kroppen. kom inn til lege. målte bt 145/90 ca. ble innlagt. dagen etter bt 190/120. så det kan FORT gå opp det blodtrykket, og da var det fatkisk livsfarlig høyt.

Det er ikke unormalt å være hoven i kroppen på slutten, men en veldig god pekepinn på at noe er galt er om hovenheten ikke går tilbake over natta. Ellers er de andre symptomene dine tegn på mulig SF.

Jeg har hatt langt framskredende SF, og hadde jeg vært deg hadde jeg kommet meg til legen. 

smertene i høyre side kan også være gallestein/infeksjon i gallegangene, hvis det er veldig vondt altså. men tur til legen, ja...:)

Lissyjane skrev:

Hinode skrev:

Det er ikke unormalt å være hoven i kroppen på slutten, men en veldig god pekepinn på at noe er galt er om hovenheten ikke går tilbake over natta. Ellers er de andre symptomene dine tegn på mulig SF.

Jeg har hatt langt framskredende SF, og hadde jeg vært deg hadde jeg kommet meg til legen. 

Stemmer ikke at det ikke er normalt at det ikke går tilbake over natten. Er veldig vanlig å ha kronisk ødemer på slutten..

Ok. Fikk beskjed av legen at det var en grei indikator på at noe var galt om man ikke merket noe bedring av hovenhet over natta. 

Jeg hadde svangerskapsforgiftning for noen uker siden, men merket ingenting til det... Hadde proteiner i urinen og høyt BT, men ingen av de andre symptomene. Jeg ville absolutt tatt en telefon til føden, for alle tingene du nevner er jo typisk for SF. Er det det du har, er det veldig viktig at de finner ut av det snart :) Ser den med at det er vanskelig å komme seg til sykehuset nå, men ring hvertfall og hør med dem:) Om evt. legevakten er nærmere deg, kan du vel sikkert få komme dit og måle BT og ta en urinprøve?

Back
Topp