Svangerskapsforgiftning...

KristinB

Flørter med forumet
Var hos legen nå på fredag og hun målte protein (+1) på urinprøven. Kastet ut av seg svangerskapsforgiftning med en gang, og jeg fikk panikk... Nå hadde jeg bra blodtrykk og ingen hevelser i kroppen, så etterpå sa hun at jeg bare kunne ta det med ro. Det er så lett å si for andre.... Førstegangsfødende og ganske uvitende, og bare få den kommentaren. Tårene sprutet når jeg ringte samboer etterpå. Blir jo så bekymret. Noen andre som har fått påvist protein, eller noen som vet hva jeg kan gjøre. Er ikke klar for å føde ennå... Var hos jordmor for 2 uker siden bare, og da var alt bra, så det har jo ikke vært så lenge. Skal ta oppfølging hos lege en gang i uken nå. Kjenner jeg gruer meg allerede til neste fredag...

Vær bare glad de vil følge deg opp så nøye[:)] 1+ er ikke mye så lenge du ikke har andre symptomer, selv om det er et symptom i seg selv.... Vet ikke om det hjelper, men les litt om det kanskje. Jeg er en sånn som sluker alt jeg kan komme over, og syns det er greit, uten at jeg blir "hypokonder" av den grunn[:D] Jeg blir bare roligere av å vite hva som skjer, uansett hva det er[:)]

Ikke noe å ta på vei for enda. Så lenge det er bare proteinet du har. Jeg hadde også protein 1+ allerede i uke 20. Men så lenge det bare er det og ikke noe annet er det ikke noe å være redd for. Har hatt svangerskapsforgiftning i mitt 1. sv.skap, nå er jeg i mitt 3.. Det var ikke noe særlig, men man får nøye oppfølgning så det går på et vis. Man tenker som regel i ettertid at jaja det var kanskje ikke så ille. Men når man står midt i det da er alt bare tungt og trist.

Takk for oppmuntrende svar iallefall! Jeg satt meg ned ved maskinen i går og leste litt. Det skulle jeg ikke gjort... Da ble alt bare værre! Men håper det ikke blir noe mer av det, og så får jeg jo bare stole på legene. Målet er uke 37 nå....

Jeg fikk ganske sjokk selv da jeg var på forrige sv.skapkontroll, og sa de fant spor av eggehvitte/proteiner i urin og måtte komme med kontrollurin uken etter. Det var en laaaaang uke. Da jeg kom tilbake var det fortsatt eggehvitte, og ble litt skeptisk når de da sa at de ikke skulle gjøre noe.

Roet med etter noen dager da, hadde jo ingen andre symptomer. Skal på ny sv.skapkontroll i morgen, blir spennende å se om det har blitt mer da...

Hold meg oppdatert om hvordan det går da! Tror det beste vi kan gjøre bare er å ta det med ro og slappe av. Viktig å ikke stresse slik at blodtrykket blir høyt! Lykke til i morgen da!

Takk!
Skal si i fra. Jeg er utrolig nyskjerrig på om det er fortsatt og om det er noe mer enn for 3 uker siden...[&:]

Hei!

ville bare fortelle om mitt svangerskap, da jeg hadde SF denne gangen.....
Jeg gikk meste av svangerskapet med høye verdier av sukker i urinen og måtte holde meg unna sukker i flere mnd....ironisk nok gikk dette over etter å ha vært flink ganske lenge[:)]men da dukket det opp proteiner i urinen, men bare 1+....og ellers alt fint, var til kontroll ganske ofte da og neste gang hadde jeg fått høyt blodtrykk og da var det bare å begynne å ta det med ro....prøvde jo så godt jeg kunne da, men ikke så veldig enkelt når man har tre barn fra før og julen sto for døren[:)]neste gang hadde jeg enda høyere blodtrykk, og jeg ble liggende på sofaen hjemme i håp om å holde til over nytt år!men nei.....mer protein i urinen, 2+....og innleggelse, lå to netter på sykehuset og sammlet urin (tisset på bekken, så de kunne se om det var noe mer protein)men fikk hjem igjen da det roet seg litt!de tok ultralyd for å se om gjennomstrømningen til navvelen var fin og at babyen var stor nok før jeg dro.Var til jordmor 2 ganger i uken nå....og neste gang ble det innleggelse igjen pga forverring, og dagen etter var det stadig forverring og jeg ble undersøkt for å se om det kunne være noe åpning så jeg eventuelt skulle settes igang eller om det var modent nok til å begynne selv.
ingen modning og det ble bestemt at jeg skulle få modningspille kl 23,00 da jeg var i uke 37 etter klokken 00.00....
Jeg kjente ingen symtomer av denne SFen, bare noen stikkinger i hodet av og til, men ikke plagsomt mye....var i fin form for uten bekkenløsningen jeg.hadde nå begynt å sammle en del vann i kroppen, hadde vel 2 i ødem før jeg ble satt igang.Legene hadde tatt en bestemmelse på at det var bedre å sette meg i gang før jeg ble alvorlig syk av SFen, men at det aldri var noe fasitsvar på dette, men i mitt tillfelle var det ikke noe å vente med da jeg hadde rask og merkbar forverring.ingenting dramatisk med dette....det ble bare bestemt....selv om jeg ønsket sterkt å føde i januar, så gjorde ikke det noe når jeg nå var kommet til dette punktet.
Kl 13.11 dagen etter (22 desember) var vår lille prins kommet til verden!!

Jordmor og leger er flinke på å følge med dette, det er derfor hun sikker sa det til deg så du kan være forberedt på det meste....men det trenger ikke bli slik vet du.....med mitt andre barn gikk jeg ut hele svangerskapet med nesten de samme symtomene og fødte en STOR frisk gutt!ikke bekymre deg unødig, ta en dag om gangen og ta det som det kommer....du blir tatt vare på!!

Lykke til!
Klem

Tusen takk for historien din Lena28. Man blir jo litt engstelig, men håper jeg holder en stund til. Må de sette i gang før, så overlever jeg nok det også, men synes det er litt tidlig nå da. Men så lenge det holder seg på +1, så klarer jeg meg nok litt til. Men det ligger liksom i bakhodet...

jeg er også bekymret.. har hatt protein 4+ på hver eneste kontroll!! men har ikke hatt noen andre symtomer, å jordmora sier at det er helt normalt å ha protein i urinen.. har tatt det opp med legen min flere ganger, og ho har sendt urinprøva til dyrkning.. ingenting har vært i veien med den! vi får bare leve med litt proteiner, og håpe at ingenting forverrer seg!!! men skjønner veldig godt hvordan du har det..!

Back
Topp