Hei!
ville bare fortelle om mitt svangerskap, da jeg hadde SF denne gangen.....
Jeg gikk meste av svangerskapet med høye verdier av sukker i urinen og måtte holde meg unna sukker i flere mnd....ironisk nok gikk dette over etter å ha vært flink ganske lenge[:)]men da dukket det opp proteiner i urinen, men bare 1+....og ellers alt fint, var til kontroll ganske ofte da og neste gang hadde jeg fått høyt blodtrykk og da var det bare å begynne å ta det med ro....prøvde jo så godt jeg kunne da, men ikke så veldig enkelt når man har tre barn fra før og julen sto for døren[:)]neste gang hadde jeg enda høyere blodtrykk, og jeg ble liggende på sofaen hjemme i håp om å holde til over nytt år!men nei.....mer protein i urinen, 2+....og innleggelse, lå to netter på sykehuset og sammlet urin (tisset på bekken, så de kunne se om det var noe mer protein)men fikk hjem igjen da det roet seg litt!de tok ultralyd for å se om gjennomstrømningen til navvelen var fin og at babyen var stor nok før jeg dro.Var til jordmor 2 ganger i uken nå....og neste gang ble det innleggelse igjen pga forverring, og dagen etter var det stadig forverring og jeg ble undersøkt for å se om det kunne være noe åpning så jeg eventuelt skulle settes igang eller om det var modent nok til å begynne selv.
ingen modning og det ble bestemt at jeg skulle få modningspille kl 23,00 da jeg var i uke 37 etter klokken 00.00....
Jeg kjente ingen symtomer av denne SFen, bare noen stikkinger i hodet av og til, men ikke plagsomt mye....var i fin form for uten bekkenløsningen jeg.hadde nå begynt å sammle en del vann i kroppen, hadde vel 2 i ødem før jeg ble satt igang.Legene hadde tatt en bestemmelse på at det var bedre å sette meg i gang før jeg ble alvorlig syk av SFen, men at det aldri var noe fasitsvar på dette, men i mitt tillfelle var det ikke noe å vente med da jeg hadde rask og merkbar forverring.ingenting dramatisk med dette....det ble bare bestemt....selv om jeg ønsket sterkt å føde i januar, så gjorde ikke det noe når jeg nå var kommet til dette punktet.
Kl 13.11 dagen etter (22 desember) var vår lille prins kommet til verden!!
Jordmor og leger er flinke på å følge med dette, det er derfor hun sikker sa det til deg så du kan være forberedt på det meste....men det trenger ikke bli slik vet du.....med mitt andre barn gikk jeg ut hele svangerskapet med nesten de samme symtomene og fødte en STOR frisk gutt!ikke bekymre deg unødig, ta en dag om gangen og ta det som det kommer....du blir tatt vare på!!
Lykke til!
Klem