Svangerskapsforgiftning uke 37- noen med erfaring?

MaritaHelene91

Første møte med forumet
Hei alle sammen.

Idag er jeg i uke 37 ifølge mens, men 36+1 i følge UL. Jordmor på føden tror selv menstermin stemmer mest etter siste målinger.
I går fikk jeg påvist moderat svangerskapsforgiftning.
Jeg har ikke så peiling på dette, men har lest litt på nettet da..
Igår var jeg hos fastlegen min på svangerskapskontroll. Har hele tiden hatt litt økt undertrykk. De første 6 mnd i graviditeten var blodtrykket rundt 110/60 hver gang, og etterhvert økte undertrykket, for en uke siden var blodtrykket på 115/90.

I går var blodtrykket mitt på 147/99 på det høyeste, noe som var veldig høyt... (Vi målte 5 ganger, og gjennomsnittsmålingen ble 137/97) Jeg hadde i tilegg ventet 25 minutter før jeg kom inn så jeg var ikke stressa eller noe sånt.
Ødem har jeg hatt i 3 mnd. Ødem på 2-3. (VELDIG stive og vonde fingre/ledd og tær pga vannet)
Og igår hadde jeg i tilegg spor av protein og blod i urinen og L+4. (Ikke hatt før)
Den ble sendt på dyrkning.
Legen sa jeg hadde alle tegn på moderat svangerskapsforgiftning og ville ha meg på ny kontroll på fredag.
Fikk streng beskjed om og bare ligge og slappe av, ikke gjøre noe som helst husarbeid, matlaging ++.
Hvis jeg merket noe som helst til hodepine, kvalme, vondt i øvre mage eller noe sånt skulle jeg kontakte henne, eller føden. Og hvis blodtrykket og protein fortsatt var like høyt på fredag, blir jeg mest sannsynlig lagt inn på sykehuset.

Da tenker jeg: "Hva er vondt i hodet?" "Hvor i hodet?"
I dag er jeg helt utslitt, fryktelig vondt i fingrene og tærne som jeg har hatt 1 ukes tid, slapp, utrolig trøtt og bare helt gåen. Føler meg helt ødlagt/skutt.Og litt tendens til hodepine innimellom, men den forsvinner av seg selv igjen..

Vil ikke ringe å mase for mye heller om det ikke skulle være noe, men er jo bedre og sjekke en gang for mye en en gang for lite vel?

Hvordan opplevde dere svangerskapsforgiftning? Noen som har erfaring og dele? Hadde blitt glad.
Prøvd å lese litt på nettet men..
 
Har ikke selv erfaring med svangerskapsforgiftning, men om du føler deg dårligere enn du gjorde hos legen hadde jeg ikke nølt med å kontakte føden. 

Som du selv sier, bedre å sjekke en gang for mye, tviler på at de syns du maser.

På føden kan de jo også måle hvordan barnet har det, noe som er det viktigste oppi alt dette :)

Lykke til, og tenk på at barnet er så godt som ferdig nå, så det går nok helt fint om det skulle bli født nå :)
 
Hei, jeg har hatt svangerskapsforgiftning og kan fortelle deg litt om hvordan jeg opplevde det. Jeg fikk svangerskapsforgiftning - eklampsi i uke 22, og måtte avslutte svangerskapet fordi jeg holdt på å dø. Gutten var for liten og skjør til å leve. Du er heldigvis i uke 37, så det skjer nok heldigvis ikke deg :-) Med meg begynte det med hjertebank, Mandag, ca en uke før jeg dro på sykehuset. Skikkelig hjertebank som jeg kunne kjenne i flere timer.. Onsdag ble jeg rastløs (pga høyt blodtrykk) og klarte ikke å sette meg ned, selv om jeg var UTROLIG sliten.. Så sliten at det nesten ikke kan beskrivest med ord. Torsdag hovnet jeg opp i ansiktet, hender og føtter. Fredag, fortsatt de samme symptomene og utrolig sliten. Vurderte legevakten men tenkte jeg skulle vente til Lørdag. Lørdag fikk jeg besøk, men hadde begynt å få hodepine. Tror jeg hadde vondt i hele hodet og pannen. Hodepinen ble bare verre utover kvelden, og jeg var så sliten at jeg ikke orket tanken på å dra til legevakta.. Kunne sovnet stående eller bare kolapset. Utover natten hadde jeg så vondt i hodet at jeg bare gråt. Det var helt grusomt rett og slett. Fikk sove i 2 timer den natta. Når jeg stod opp klokka 8 var jeg så sliten og hadde så vondt at jeg tenkte at jeg kom til å bli innlagt på sykehuset. Pakket klær og toalettsaker for en uke, dusjet og ordnet meg og vekte samboeren så vi dro til legevakta.. Der hadde jeg gått opp 6 kg på under 2 uker og hadde ca 183/90 i blodtrykk.. Likevell var det bare så vidt de sendte meg opp på gynekologisk for videre undersøking. Fikk bli over natten for å sjekkes for svangerskaps diabetes. Etter jeg kom på sykehuset på Søndagen ble jeg kvalm, og Mandag kastet jeg opp og fikk dobbeltsyn, var svimmel, og senere på dagen fikk jeg kramper. Tirsdag fødte jeg sønnen min <3 som du kanskje ser, så nølte jeg veldig med å dra til legen.. legene sier at svangerskapsforgiftningen hadde komt så langt for meg at det var ikke sikkert at det hadde gjort noen stor forskjell om jeg kom tidligere. kanskje de hadde klart å drøyd det bittelitt lengre. mitt tips er å få tak i en blodtrykksmåler så du kan følge litt med på blodtrykket selv. det kan du kanskje låne med legen? og ikke minst! fortell om hver eneste minste detalj, som du ikke tror har en betydning en gang. det kan ha stor innvirkning. lykke til! håper de klarer å holde svangerskapsforgiftningen din i sjakk en stund til :-) bare spør om du lurer på mer! klem fra meg! :-)>
 
Sorry.. Får ikke til avsnitt på Galaxy Tab'en.... :-/ Må bare legge til.. Ja, kontakt legen/føden! Mye bedre med en gang for mye enn for lite. Og jeg vil si at det å være sliten er det mest vanlige tegnet på svangerskapsforgiftning. Skjønner ikke hvorfor ingen opplyser om det.... :-(
 
Hos meg tok de keisersnitt i uke 34 pga protein i urin og høyt blodtrykk. Jeg hadde ingen andre plager og visste ikke selv at  jeg hadde høyt blodtrykk før en rutinekontroll.. Merket ingen ting. Hadde 170/110 på denne kontrollen, fikk kjøreforbud og ble sendt til sykehuset for innleggelse. Så ikke alltid man kjenner ALLE symptomer. Da blodtrykket ble 190/110, bestemte de seg for å ta babyen ut..
 
Stemmer, tusentakk for utfyllende svar begge to.

Har nå vært på flere kontroller.
Torsdag var blodtrykket fortsatt høyt, men ingen protein i urinen.
Idag hos var blodtrykket fortsatt høyt 137/97 målte 3 ganger + protein i urinen igjen, og utslag på blodprøvene jeg tok på torsdag. Forhøyde leververdier.

Ble sendt på sykehuset for sjekk på føden.
Når jeg kom dit var det kom jeg til en rar og litt småsur jordmor, som ikke var nøye følte jeg.. Men det ble CTG og ultralyd og blodtrykket mitt var helt fint mente de, 119/76 hadde det sunket til på 2 timer men fortsatt protein i urinen og tok nye blodprøver som viste enda mer forhøyede leververdier. Men ble sendt hjem igjen, var vist frisk som en fisk...
Syns det hørtes veldig rart ut. At blodtrykket kan synke fra 137/97 - 119/76 på 2 timer, men. I og med at det har vært over 130/90 på alle kontroller i en uke. (Har ikke hatt under 85 i undertrykk på 2 mnd!!Rart det skulle skje med ho småsure jordmora.Menmen)

Men men de vet vel hva de gjør, men likte ikke det med leverprøvene... Viser jo tydeligvis at det begynner og gå utover det, men. Hadde ikke så mye jeg skulle ha sagt virka det som. Skulle bare fortsette med 2ukentlige kontroller som jeg har hatt nå.

Skal heldigvis til jordmor på onsdag og lege igjen på mandag - så får vi håpe ting har roa seg, og at jeg ikke blir sendt på samme regla igjen "uten grunn" som de på sykehuset mener..


 
Jeg hadde også moderat sf da jeg fikk jenta mi. Hadde forhøyet blodtrykk, men ikke skyhøyt, og heller ikke voldsomt utslag på urinen. Men var innlagt i 2,5 uke pga leververdiene (og inne til daglig kontroll i 2 uker før det), før hun ble tatt med ks da jeg var 37 uker. Tok opptil 3 blodprøver om dagen. Nå vet jo ikke jeg hvordan dine leververdier er i forhold til mine, men ting kan skje veldig fort, så synes ikke du skal ha høy terskel for å kontakte legen om du føler deg uvel når du bare skal til 2 kontroller i uken.... Lykke til! :) Forresten målte de alltid blodtrykket 2-3 ganger ved hver måling i tilfelle feilmålinger. Så én gal måling kan helt sikkert forekomme...
 
Takk for tips.

Ja for hos legen måler hun alltid 3 ganger. Og det har vært stabilt høyt på 3 kontroller.

Når jeg kom til føden målte de 1 gang og det var den som gjaldt fikk jeg beskjed om... De gadd ikke måle en gang til. Enda jeg hadde hatt mye høyere blotrykk for 2 timer siden... Og med protein i urinen og leververdier som er høye og ødem syns jeg det er rart jeg ble sendt hjem.
Fikk aldri vite verdiene, bare fikk beskjed om at de var for høye.. Og det var det..


Men skal på ny kontroll hos lege i morgen, godt er det. Stoler faktisk mer på henne en den jordmoren jeg kom til på føden.
 
Bra du skal til en annen i dag! Du får spørre og grave så mye du kan! Og ta det ellers helt med ro :) Tvi tvi !
 
Nå blir jeg helt forvirra og skremt her jeg sitter og leser... Jeg har veldig ofte vondt i hodet, men det har også noe med at jeg drikker for lite vann. Vondt øverst i magen/nedfor brystet har jeg og men det kan også skyldes angstannfall som jeg har. Går det ann å få svangerskapsforgiftning i uke 7?
 
Fikk eklampsikramper i uke 37. Ut i fra dine verdier ville jeg ligget i ro og ikke stresse i hodet heller. Ring med en gang du merker en forværring.


<3 sønn nov 07 og ny spire på vei <3
 
Nå blir jeg helt forvirra og skremt her jeg sitter og leser... Jeg har veldig ofte vondt i hodet, men det har også noe med at jeg drikker for lite vann. Vondt øverst i magen/nedfor brystet har jeg og men det kan også skyldes angstannfall som jeg har. Går det ann å få svangerskapsforgiftning i uke 7?
Nei!


<3 sønn nov 07 og ny spire på vei <3
 
Nå blir jeg helt forvirra og skremt her jeg sitter og leser... Jeg har veldig ofte vondt i hodet, men det har også noe med at jeg drikker for lite vann. Vondt øverst i magen/nedfor brystet har jeg og men det kan også skyldes angstannfall som jeg har. Går det ann å få svangerskapsforgiftning i uke 7?
Har ikke hørt om noen som har fått det så tidlig. Husk drikke masse vann. Jeg hadde også mye hodepine i starten. Det kan være pgr av økning av blodmengden i kroppen. Svangerskapsforgiftning er noe som kommer fra midten- oftest mot slutten av svangerskapet.
Symptomer som:
-Hodepine
-Forhøyet blodtrykk
-Ødem(vannansamling)
-Smerter øverst i magen/ ofte høyre side har jeg hørt.
-proteiner i urinen.

Man må ha flere av disse symptomene på samme tid. Så i uke 7 er det nok litt tidlig :) slapp av og nyt graviditeten din! Mange fine stunder i vente!
 
Back
Topp