Svangerskapsforgiftning, tidlig!!!

M&M2014

Gift med forumet
Novemberskattene 2014 <3
Er 24 uker på vei om fredan

Har tidligre levert 3 urinprøver med proteiner i, begynner vist tidlig jeg[8|]

Har fra før veldig lavt blodtrykk, ca 60\100, som hadde økt til 80\120 sist mnd, vet dette ikke er farlig, men jeg har i snitt veldig lavt blodtrykk fra før og har økt en god del. Vet de regner at man har SF om undertrykket øker til 90

Og nå har jeg begynt å få litt ødemer, og litt hodepine.

skal på kontroll om fredan og gruer meg[8|][8|][8|]

Så det jeg lurer på er:

1.) når begynte SF på dere?

2.) hva slags oppfølgning fikk dere?

3.) I hvilken uke ble ungen født?

Jeg begynte med høy blodtrykk i uke 28 første gangen, men da var det veldig mye høyere enn ditt er nå. Det du har nå, var det jeg hadde som utgangspunkt på første kontrollen.
Jeg ble henvist til observasjonsposten og poliklinikken for gravide på Haukeland og fikk oppfølgingen derfra etter uke 34. Var fortsatt "bare" høyt bt (160/110) og jeg var på kontroll tre ganger i uka, frem til uke 37, da ble det påvist proteiner og jeg fikk ødemer og blodprøvene mine viste utvikling fra dag til da, så da ble jeg satt i gang. SNuppa kom 12 dager før termin.
Jeg var heldig og ble ikke hardt rammet, men var ille nok det lille jeg hadde.

Håper du slipper sf, i hvert fall noen hard form for det, og at du får god oppfølging!

dytter

1) Ble oppdaget på vanlig legekontroll i uke 26+4  Men jeg hadde gått med det i noen uker før det.

2) Ble sendt til lokalsykehuset for nye prøver. (bt, protein og blodprøver) Alle var så dårlige at jeg ble sendt rett i ambulanse til Rikshospitalet.

3) I uke 27+0 ble jeg sendt til hastekeisersnitt da leverprøvene mine var så dårlige at de hadde ikke noe valg.

ORIGINAL: Cassandra

1) Ble oppdaget på vanlig legekontroll i uke 26+4  Men jeg hadde gått med det i noen uker før det.

2) Ble sendt til lokalsykehuset for nye prøver. (bt, protein og blodprøver) Alle var så dårlige at jeg ble sendt rett i ambulanse til Rikshospitalet.

3) I uke 27+0 ble jeg sendt til hastekeisersnitt da leverprøvene mine var så dårlige at de hadde ikke noe valg.

hmmm, det jeg kanskje er redd for, hatt proteiner i urinen i snart 3 mnd, og blodtrykket har stigi, og sikkert mer til neste kontroll. Så har jeg allerede fått ødemer, og litt hodepine.

dessuten så klør jeg, men vet ikke om det har noe å si, klør mye i hodet, ryggen, og litt under bena.

uff jeg er vel litt overhysterisk å sikkert[8|][8|][8|][8|]

Blodtrykket var stigende fra tidlig av. Husker jammen ikke, og har ikke de arka mine [:@]

Sann at legen sa at det var for tidlig for svangerskapsforgiftning.. dvs før uke 24?
Men så roa det seg litt før det ble stigende igjen.
Så kom ødemog  protein i urinen etterhvert videre steg blodtrykket enda mer.
Måtte inn to ganger i uka da for å måle trykk og urin.

Jeg gikk til kontroll hver uke på sykehuset ( pga diabetes )
Så fikk veldig god oppfølging.

Ble innlagt i uke 34-35 og lå der jamt til uke 36+6 da jeg ble satt i gang.
Fødte 37+0.

Er 24 uker på vei om fredan

Har tidligre levert 3 urinprøver med proteiner i, begynner vist tidlig jeg

Har fra før veldig lavt blodtrykk, ca 60\100, som hadde økt til 80\120 sist mnd, vet dette ikke er farlig, men jeg har i snitt veldig lavt blodtrykk fra før og har økt en god del. Vet de regner at man har SF om undertrykket øker til 90

Og nå har jeg begynt å få litt ødemer, og litt hodepine.

skal på kontroll om fredan og gruer meg

Så det jeg lurer på er:

1.) når begynte SF på dere?

2.) hva slags oppfølgning fikk dere?

3.) I hvilken uke ble ungen født?

Min svangerskapsforgiftning ble oppdaget i uke 24. Da hadde jeg blodtrykk på 180/110, men ellers ingen symptomer og følte meg helt fin selv. Ble lagt inn på sykehus og lå på sykehus til uke 28+3 da ungen ble født.
På sykehuset tok de urinprøver hver dag og ul med jevne mellomrom. Og så målte de blodtrykket HELE tiden, og justerte på medisinene og sånt noe...
Sykehusene er flinke på barn som kommer for tidlig, så skulle du oppleve det, kommer nok det til å gå helt fint [:)]

Så det jeg lurer på er:

1.) når begynte SF på dere? 2.) hva slags oppfølgning fikk dere?
Sånn omtrent som deg, husker ikke helt.. Men husker jeg hadde høyt av noe stortsett hele svangerskapet og legen sa den alene, var ikke så farlig. Ikke blodtrykk og vann i kroppen, enten var det protiner/eggehvite . Men med kombi av alle tre, er alvorlig..Jo mer jeg tenker på det, jo mer husker jeg.. Har glemt mye.. dette skjedde i 2002.
Kanskje var det ca fra uke 29.. Tenke tilbake.. joooooo, fra uke 28, ble legen bekymret for meg, to uker før jeg skulle flytte, ble det alvorligere og alvorligere.. Blodtrykket økte og fikk mer og mer vann i kroppen. Legen frarådet meg å stresse, pakke inn og ut, hvile masse, ligge mye i ro.. Fikk mye vann i kroppen, og raste opp i vekt. Uke 30 ble det nøyere oppfølging og uke 31 til 33, hos leger og sjukehus til jeg ble innlagt. kunne få legetime 3 ganger i uken, husker jeg synes det var slitsomt. Prøvde ulike medisiner, men det virket ikke, ble værre og værre. Gikk opp 20 kg bare i vann i kroppen på kort tid... tilsammen 40kg.. Litt rotete dette her...
Men husk mange klarer seg fint med svangerskapsforgiftelse, det er ulike grader.. og jeg var en av de få som fikk alvorlig svangerskapsforgiftelse. Lå på overvåkningen og var veldig syk. jeg brukte 9 dager på sjukehuset før jeg kom meg, var syk lenge hjemme også med oppfølging av lege og blodtrykkmedisiner. Men i dag helt fint og født to barn etter det uten å få svangerskapsforgiftelse. Men med nr 2 fikk jeg begynnende svangerskapsforgiftelse, men slapp unna.
3 mann ingen antydninger til det...

3.) I hvilken uke ble ungen født? uke 33, satt i gang..

TAKK for så mange svar, har ikke vært bekymret enda jeg heller, men siden legen lurte veldig på dette med ødemer og jeg nå har fått dette itillegg pluss hodepine så ble jeg litt nervøs[8|]

Men det virker da som om de fleste fikk gå ganske så langt for det[:)]

Back
Topp