Svangerskapsforgiftning - oppfølging

Nymini

Blir kjent med forumet
Januarlykke 2020
Flere her som har hatt svangerskapsforgiftning? Får dere noe ekstra oppfølging? Jeg fikk det på slutten sist så måtte settes i gang. Var hos legen for kontroll sist uke, men hun sa ingen ting om det..

Hadde SV. Forgiftning i mitt første, svangerskap for snart 17år siden, men ikke hatt det med noen av de, andre... Ble da, satt, i gang med, førstemann.

Hadde også svangerskapsforgiftning med første, ikke skal bytte jordmor om et par uker pga vi flytter til ny kommune, så får se om hun sier noe da. Hun jordmoren jeg har i Oslo sa ingenting om ekstra oppfølging.

Jeg kommer selv til å kreve ekstra oppfølging da om hun ikke mener jeg skal ha det.

Jeg fikk det helt på tampen sist. Skulle bli satt i gang 36+1 men fødde selv i uke 36. Gikk opp 11 kilo på 9 dager. Så hvor jeg fant krefter til å gjennomføre fødselen var ett under. Jeg har fått beskjed om å forberede meg på at det blir samme igjen. Jeg har 2 premature fra før (uke 34 og uke 36)og jeg blir også nå satt i gang i løpet av uke 36 om jeg ikke har født normalt til da. Jeg får ekstra oppfølging hele svangerskapet. Men har jo ikke preeklampsi som eneste risiko. Jeg har jo i tillegg premature rier (begge svangerskap startet fødsel I uke 27), astma og på toppen av det hele fikk jeg da ett helt svangerskap med kvalme og på slutten preeklampsi. Så tror nok de ser ann fra person til person. Men om du selv ønsker ekstra oppfølging og forklarer hvorfor vil jeg tro du kan få det. :)

Flere her som har hatt svangerskapsforgiftning? Får dere noe ekstra oppfølging? Jeg fikk det på slutten sist så måtte settes i gang. Var hos legen for kontroll sist uke, men hun sa ingen ting om det..

Sniker fra Juli.
Jeg hadde det med nr 1, det endte i hks og HEELP. Tok det opp med fastlegen min da jeg ble gravid med nr 2, siden det ikke stod noe om oppfølging ved senere svangerskap i epikrisen min fra sykehuset. Hun visste ikke hva som var vanlig i forhold til oppfølging, så hun sendte henvisning til fødepol på sykehuset slik at jeg skulle få snakke med en gyn og få en plan.
Er nok litt forskjell på hva slags oppfølging man skal ha, ut i fra hva slags forløp du hadde og hvor alvorlig det var.
I mitt tilfelle ble det medisinering med Albyl-E fra uke 12 til 38, vekstkontroller med Ul i uke 24, 30, 34 og 38, blodtrykkskontroll hver 2. Uke fra 24+0, og hver uke fra 32+0.

Om jeg var deg ville jeg bedt legen om en henvisning til sykehuset for gjennomgang av forrige forløp og vurdering av hva slags oppfølging du skal ha nå.
Lykke til ❤️

Skjønner det er litt forskjellig. Skal ha samme jordmor som sist, så hun kjenner jo til situasjonen (er kun legen jeg har vært hos til nå). Så da skal jeg spørre litt ekstra om oppfølging når jeg skal til jordmor!

Jeg tror at det også kommer litt an på hvor sent det kom og hvordan det utviklet seg - jeg fikk antydninger til svangerskapsforgiftning på overtid sist og ble satt i gang bl.a. pga det, men jm sa at det ikke er noen grunn til ekstra oppfølging når det kom så sent og ikke ble til noe alvorlig.

Back
Topp