Svangerskapsforgiftning og HELLP

Ditte2007

Andre møte med forumet
Hei:-)

Er det noen her inne som har hatt svangerskapsforgiftning eller hellp i tidligere svangerskap å fått det i gjen?
Jeg fikk en gutt for 10 år siden og er gravid igjen nå etter mange nedturer, er kommet til uke 7+2 å kryssere fingrene for at den lille skal holde seg der inne lenge:-) Er begynt å bli bekymret for å få hellp i dette svangerskapet å da det va en fæl opplevelse:-(

Erfaringen?

Er begynt på albyl-e å har allerede vært i TUL:-)

Jeg er i samma situasjon som deg. Jeg er liv redd å få svangerskapforgiftning igjen

Jeg hadde også svangerskapsforgiftning sist gang for snart 9 år siden, kjenner jeg er litt stressa for det igjen.

Vet ikke om jeg hadde det lå lenge på sykehus hver all. Var på kontroll torsdag som var. Da var alt oki 8 uker og skal tilbake 15. Mars hvis jeg ikke er dårlig før. Minste tegn på svangerskapforgiftning blir det oftere kontroll. Fikk medisiner for blodtrykket sist vet jeg. Nå er jeg 8 +3

Kjenner noen som fikk det veldig akutt med et barn. Veldig akutt og veldig syk. Neste svangerskap ble hun fulgt tett fra sykehuset og var sykemeldt. De fant fort ut at BT steg og hun ikke kunne være i jobb eller særlig aktivitet. Men gikk til termim med den oppfølgingen.

Kjenner noen som fikk det veldig akutt med et barn. Veldig akutt og veldig syk. Neste svangerskap ble hun fulgt tett fra sykehuset og var sykemeldt. De fant fort ut at BT steg og hun ikke kunne være i jobb eller særlig aktivitet. Men gikk til termim med den oppfølgingen.

Ble selv veldig akutt syk, å under fødsel sto det om liv, jeg fødte normalt. Men han ble dratt ut m sugekopp da jeg mistet synet å trykke i hodet ble helt jævlig. Undertrykket mitt va på 200. Men det gikk heldigvis bra til slutt[emoji173]️ derfor har jeg litt panikk denne gangen..

Det skjønner jeg godt hun har. Du blir nok fulgt godt opp denne gangen vettu

Jeg hadde alvorlig svf med første, endte med å ligge på sykehuset for å kjøpe dag for dag.
Endte opp i haste ks en måned for tidlig og jeg mistet nesten livet.
Da de bestemte seg for å ta ut ungen så hadde nyrene begynt å svikte å bt steg såpass at de var redd for at jeg skulle få slag.
Hadde en lege på rommet hele tiden med en hjertestarter.. nei det var helt for forferdelig.
Med nr 2 hadde jeg ekstremt tett oppfølging å hadde ikke antydning til svf.
Men legen forsikrer meg om at det blir like tett oppfølging denne gangen også.
Det er klart jeg er bekymret men jeg har legen bak meg (heldigvis)
Men svf er ikke å spøke med på noen som helst måte.
Husker barnefaren fikk spørsmål om hvem de skulle redde, han fortalte meg dette etterpå når de hadde situasjonen under kontroll.
:oops:

Ble selv veldig akutt syk, å under fødsel sto det om liv, jeg fødte normalt. Men han ble dratt ut m sugekopp da jeg mistet synet å trykke i hodet ble helt jævlig. Undertrykket mitt va på 200. Men det gikk heldigvis bra til slutt[emoji173]️ derfor har jeg litt panikk denne gangen..
Det skjønner jeg godt. Snakk med fastlege, JM og ikke minst sykehuset der du skal føde.

Hadde svf sist svangerskap. Det var tøft og gikk nesten dårlig med både meg og vesla. Ble lovet den gangen at jeg skulle få ekstra oppfølging neste svangerskap. Nå er jeg i risikogruppe pga en operasjon så blir fulgt nøye opp uansett. Men legen har allerede bestilt ekstra prøver som skal tas mellom uke 12 og 16. Forstod ikke helt hva slags prøver det var men det hadde noe med svf å gjøre..

Back
Topp