Svangerskapsforgiftning - noen som har kjent tidlige tegn?

Vordende mor

Første møte med forumet
Jeg er nå i uke 18 og bekymrer meg for svangerskapsforgiftning. Har de siste par ukene hatt hodepine som kommer stadig hyppigere (sitter stort sett foran i hårfestet), hoven over øynene, og kvalm når pulsen øker (f. eks. når jeg går opp en bakke). Var hos legen tidligere i uke, og blodtrykket ble da målt til betydelig økt siden en måned tidligere (fortsatt ikke under kategorien høyt).

Jeg er normalt godt trent, normal vekt og sunt kosthold, har aldri før slitt med hodepine, ikke engang tidligere i svangerskapet. Dette er forøvrig første graviditet for meg. Jeg vet det sikkert er for tidlig i svangerskapet til å kunne få påvist svangerskapsforgiftning, men lurer på om noen har merket tegnene lenge før diagnosen? ❤️
 
Jeg hadde nok ikke tenkt svangerskapsforgiftning så tidlig nei. Hodepinen er nok noe annet. Jeg hadde svangerskapsforgiftning, begynte smått med ødem/hovne legger i uke 20. Hadde også stadig økende blodtrykk (det økte på hver kontroll). Mitt høyeste bt før jeg begynte på medisiner var 170/110… Jeg hadde vel proteiner i urinen fra uke 26 eller 28, så jeg var det man kaller veldig tidlig ute. Vanligvis kommer ikke preeklampsi før uke 37. Jeg ble godt medisinert, men hadde ødem 3+ protein 3+ og høyt bt hele veien, så de tok ingen sjanser. Jeg begynte med litt lett hodepine i uke 38+1 og da ble jeg innlagt og indusert på flekken. Jeg hadde også avflatende SF mål, og så kom det en liten tass på bare 2.9. Jeg var selv nesten fire kg og far var nesten fem, begge før termin.
 
Har ikke hatt svangerskapsforgiftning, men ville bare si at hodepine er veldig vanlig i svangerskap. Det er pga hormonene. Ta gjerne opp bekymringen du har med jordmor eller lege, så kan de gå igjennom hva du ev. skal følge med på. Så lenge du ikke har høyt blodtrykk eller andre tegn så ville jeg ikke knytta hodepinen til svangerskapsforgtning, men heller hormonell hodepine.
 
Jeg hadde ødem, forhøyet blodtrykk, vondt i hodet til tider, og opplevde til og med aura på øynene sent i svangerskapet, alle tegn på mulig forgiftning, men det ble aldri det. De holdt tett øye med meg da, pga disse symptomene. Men, igjen mye er også bare plager man får i graviditeten. Så kan være forvirrende!
 
Du kan ikke ha fått bihulebetennelse? Gjør det vondt når du bøyer deg forover? Man kan få bihulebetennelse selv om man ikke er tett i nesen.

Jeg hadde ingen tegn til svangerskapsforgiftning og de få tegnene jeg fikk var bare enkelthendelser. Hadde en episode med intens hodepine, så vondt at jeg våknet om natten og smertestillende hjalp ingenting (det er det mest typiske tegnet). Smertene satt i pannen, altså ikke så høyt opp som hårfestet bare, men hele pannen. Det var den ene gangen jeg fikk den hodepinen og det var en stund etter blodtrykket begynte å stige.
Jeg hadde ikke mye hevelser, jeg hadde mer hevelser i kroppen da jeg var gravid andre gang uten svangerskapsforgiftning.
Så hadde jeg ett tilfelle med synsforstyrrelser, det var som om noen hadde tatt ett sånn trynevrenger verktøy å blurra ut felter i synet. Det varte en times tid og skjedde ikke igjen.

Blodtrykket øker litt når man er gravid fordi blodvolumet øker. Mitt var 100/58 før jeg ble gravid og i starten av denne graviditeten, ca rundt samme tid som deg steg det til 120/80 og har ligget der siden, ikke steget noen ting og jeg er nå 32+5.

Så jeg tenker du kan ta det helt med ro! :)
 
Back
Topp