svangerskapsforgiftning merkes hvordan?

proudmummy

Glad i forumet
ja...jeg er helt uuuuuuuuuuuuuutrolig redd for å få dette. en av min største frykt for tida kjenner jeg
så jeg lurer på hvordan det starter liksom? har hatt en sinnsyyyyyk hodepine i hele dag, har ikke hatt vondt i hodet på mange mnd faktisk... litt små svimmel og kvalm i tillegg. og litt hoven i beina på kvelden. bør jeg dra til legen? kanskje litt veeeel hysterisk!? uff, men det bekymrer meg sånn.....

..ett spm til, kan man bruke nesespray i det hele tatt som gravid??

takker for sver om jeg får
 

¨Litt info om sv.firgiftning:

"Svangerskapsforgiftning viser seg ved økt blodtrykk,
utskillelse av eggehvitestoffer (proteiner) i urinen, hovne hender og føtter,
hurtig vektøkning og noen ganger hevelser i ansiktet.

Nesten alle gravide får hovne hender og føtter mot
slutten av graviditeten, men det har ingenting med svangerskapsforgiftning å
gjøre. Hovne hender og føtter regnes normalt når dette forsvinner i løpet av
natta når den gravide ligger.

Symptomer som hodepine, flimring for øynene, generell
utilpasshet og smerter øverst i magen kan være  tegn på en alvorlig
svangerskapsforgiftning. Svangerskapsforgiftning kan en sjelden gang utvikle seg
til fødselskramper (eklampsi) som er en livstruende tilstand for både mor og
barn.
"

 
hm... tror ikke det er det heldigvis. får kontakte legen dersom ikke hodepina gir seg på ett par dager, så får jeg sjekka urin og blodtrykk. jeg er litt "ør" i hodet liksom, svimmel. men så har jeg vært og er forkjøla også så. huff alt man skal bekymre seg for:(
takk for svar da:)
 
Ser ut som du har fått en ganske godt svar fra forrige innlegg..Når det gjelder nesespray så kan du trygt bruke Zymelin. Den funker utrolig bra, i motsetning til disse saltvannssprayene! Hvis du slår opp zymelin inne på felleskatalogen.no vil du også se der at den trygt kan brukes i svangerskapet;)
 
Tenker kanskje at det kan være bihulene dine, jeg blir sånn når de er betennte.

Selv hadde jeg sf sist , og hadde veldig lite symptomer. Det begynte med pannehodepine, som ikke ga seg om man tar en paracet. Og en ufattelig trethet, jeg ble sliten av å gå over gulvet. Først når jeg ble VELDIG dårlig kom kvalmen og flimringen.

Heldigvis er det sånn at vis du går på de rutinemessige kontrollene vil de fleste bli fanget opp tidlig med stigende blodtrykk og proteiner i urinen.
 
Hos meg kom svangerskapsforgiftningen sigende på slutten av forrige svangerskapet.. Blodtrykket steig jamt og fekk mykje vatn i kroppen. Pluss at det slo ut på urinprøvene.. Hadde ikkje hodepine og følte meg egentleg i god form!
 
Med meg starta det med hjertebank. Først 4 dager etter hovna jeg opp og var sliten. Hodepina, flimringen, og kvalmen kom først når jeg var skikkelig syk. Så jeg vil si at om du kjenner tegn til høyt blodtrykk, altså hjertebank, urohet eller om du er svimmel, så er det lurt å sjekke. Det er som regel de første tegnene som man ikke tenker over.

Jeg syns ikke du er hysterisk i det hele tatt.. Jeg var sånn at jeg venta helt til siste liten med å dra til legen, og da gikk det galt. Så ta rådet mitt og ta en ekstra sjekk! Det er bedre med en sjekk for mye enn for lite, og du slipper kanskje å bekymre deg unødvendig :)

Jeg sier ikke dette for å skremme deg. Det er mer for å gi deg et godt råd. Jeg unner ikke en sjel å gå igjennom det samme..
 
De 2 gangene jeg har hatt det, startet veldig forskjellig. Første gang masse smerter øverst i magen og uvel følelse, ble lagt inn direkte dagen etter med skyhøyt blodtrykk og proteiner i urinen, og på kvelden kom barnet i uke 34. Alt gikk bra heldigvis.

Den andre gangen startet det med forhøyet blodtrykk i uke 18 omtrent, jeg merket ikke så mye til det, annet enn at jeg var sliten og hadde litt pannehodepine. Babyen kom da i uke 30+4. Begge ble hastekeisersnitt. I dag er begge store gutteslamper, på snart 16 og 14 år, så det har gått kjempebra :)

Jeg synes du skal ringe legen din eller jordmor og be om å få sjekket blodtrykk og urin, heller en gang for mye enn en for lite.

Jeg er nå gravid igjen i uke 18 + 4 og foreløpig ser alt bra ut, men jeg blir fulgt opp ekstra mye, og er nok veldig var på symptomer selv også, så jeg ringer lege/jordmor hvis jeg ikke føler meg trygg :)

Lykke til Proudmummy 
 
Jeg fant det ut ved at jeg fikk veldig vondt i hodet, ble veldig lyssky, paracett funka ikke noe særlig. Følte det var kommet mer vann i kroppen og var generellt veldig trøtt.

Jeg ringte føden på kvelden å fortalte om dette, dem ba meg komme inn å hadde skyhøyt blodtrykk, men urinen vare "bare" på 2, så dem sendte meg hjem. Dro til legen 3 dager etter for å sjekke blodtrykket igjen etter beskjed av føden, han ble GAL på dem, at dem hadde sendt meg hjem, så han sendte meg tilbake. Urinen var oppe i 3 og blodtrykket, spesielt  undertrykket hadde steget ytterligere. Så ble lagt inn å på dagen. 
Denne dagen jeg ble lagt inn, var veldig rar. For jeg kom til legen fornøyd og blid for jeg trodde blodtrykket skulle være lavere. For hodepinen var borte og jeg følte meg kjempe fin i formen. Så dem på føden syntes også det var litt rart å legge inn ei så opplagt jente, men prøvene var såpass dårlige at de ikke hadde noe valg. Så en kan faktisk ha det uten at en hvet det selv
 
eg hadde sv forgiftning  10 dager over termin sist..
beina mine såg ikkje ut, full av vann og høyt blodtrykk og generelt utilpass..
 
Kjekt å lese andre sine erfaringer angående svangerskapsforgiftning :)
¨Merket selv ingenting annet enn det som eg trudde var normalt, vann i kroppen, litt svimmel, vektoppgang ol. Hodepine hadde eg hatt en stund i sommervarmen, men det hadde samboer og vennine hatt i noen dager også. Så når eg kom meg til lege, så ble eg lagt inn umiddelbart og satt igang. De kalte det hastesituasjon, men hvor alvorligt det var er eg ikkje heilt klar over. Men skal absolutt prøve å følge bedre med på tegn denne gang!
 
så  "rart" at det står på nettet at bare 5 % av gravide opplever SV forgiftning ?

på meg oppleves det som nesten annen hver  eg møte har hatt det...
 
åj! nå kjente jeg at jeg ble litt nervøs jeg da...:(
men jeg har blitt BETYDELIGERE tett i nesen og det sinnsyke trykket i bihulene og i hodet gir seg ikke. så...jeg tror og regner med den kraftige hodepina her sist var starten på dette. men tror jeg skal få sjekket både sf og bihulebetennelse hos legen..
tusen takk for svar:) :)
 
Back
Topp