Jeg kan ikke fortelle deg noe om svangerskapsdiabetes,
men jeg er diabetiker fulltid og kan si litt om det[;)]
Regner med du har fått time/henvisning til medisinsk poliklinikk som vil passe på deg og blodsukkeret ditt framover?
I tillegg kan du mest sannsynlig regne med flere vekstestimeringer underveis, og spesielt på slutten av svangerskapet. Jeg fikk hvertfall UL annenhver uke etter uke 35, noe som ville blitt ukentlig om jeg gikk over 38 uker.
I tillegg er vanlig praksis å bli satt igang ved termin, så du slipper antagelig dryge overtidsdager[;)]
Vil tro du også vil få beskjed om å måle blodsukker før måltid og to timer etter. Om ikke ville jeg kanskje gjort det uansett bare for å følge med.
Når blodsukkeret ditt stiger får babyen tilgang til mye mer sukker enn normalt.
For å få ned blodsukkeret sitt igjen må babyen produsere eget insulin (det du har for lite av med sv.skapsdiabetes), noe som er et veksthormon som kan få babyen til å vokse mer enn ellers.
Jeg oppdaget at det var greiest å ligge unna ting som melk, juice og frukt i slutten av svangerskapet (omtrent fra der du er nå igrunn) og søtsaker generelt er fy-fy desverre.[&o] Hadde termin i juli og unte meg 2 is den sommeren totalt..
Ang. keisersnitt vet jeg at det er et høyere antall fødsler som ender med KS hos diabetikere, men det betyr ikke at du ikke får det til selv[;)]
Jeg prøvde og kom til 7-8cm før vi måtte ta et hasteks, men det har ikke noe med selve diabetesen å gjøre tror jeg, hun var bare 3070gr og 35cm rundt hodet så det skulle jeg klart fint selv.
Bare spør om det er noe spesielt du savner av info[:)]