Svangerskapsdiabetes

Februar?

Forumet er livet
Jeg har spurt på sykdomsforumet, men ingen svarer. Det er jo nesten ingen som er der inne så jeg spør her jeg....

Jeg fikk beskjed her om dagen at jeg har svangerskapsdiabetes. Er det noen andre her som har hatt det? Hva kan jeg forvente? Hvordan blir fødselen, keisersnitt eller vanlig? Hvor stor var babyen da? Fikk du svangerskapsforgiftning? Hvilken oppfølging fikk du av sykehuset?

Håper noen kan hjelpe meg!!

Jeg kan ikke fortelle deg noe om svangerskapsdiabetes,
men jeg er diabetiker fulltid og kan si litt om det[;)]
Regner med du har fått time/henvisning til medisinsk poliklinikk som vil passe på deg og blodsukkeret ditt framover?
I tillegg kan du mest sannsynlig regne med flere vekstestimeringer underveis, og spesielt på slutten av svangerskapet. Jeg fikk hvertfall UL annenhver uke etter uke 35, noe som ville blitt ukentlig om jeg gikk over 38 uker.
I tillegg er vanlig praksis å bli satt igang ved termin, så du slipper antagelig dryge overtidsdager[;)]
Vil tro du også vil få beskjed om å måle blodsukker før måltid og to timer etter. Om ikke ville jeg kanskje gjort det uansett bare for å følge med.
Når blodsukkeret ditt stiger får babyen tilgang til mye mer sukker enn normalt.
For å få ned blodsukkeret sitt igjen må babyen produsere eget insulin (det du har for lite av med sv.skapsdiabetes), noe som er et veksthormon som kan få babyen til å vokse mer enn ellers.
Jeg oppdaget at det var greiest å ligge unna ting som melk, juice og frukt i slutten av svangerskapet (omtrent fra der du er nå igrunn) og søtsaker generelt er fy-fy desverre.[&o] Hadde termin i juli og unte meg 2 is den sommeren totalt..
Ang. keisersnitt vet jeg at det er et høyere antall fødsler som ender med KS hos diabetikere, men det betyr ikke at du ikke får det til selv[;)]
Jeg prøvde og kom til 7-8cm før vi måtte ta et hasteks, men det har ikke noe med selve diabetesen å gjøre tror jeg, hun var bare 3070gr og 35cm rundt hodet så det skulle jeg klart fint selv.

Bare spør om det er noe spesielt du savner av info[:)]

Takk for svar begge to. Jeg vet liksom ingenting når ingen har sagt noe til meg. Har ventet og ventet på å høre noe fra sykehuset, og endelig i dag fikk jeg beskjed om time.

Jeg har jo forstått det sånn at jeg kan få store barn. Og når man gruer seg til fødsel på forhånd er ikke dette gode nyheter.

Jeg har ikke fått måleapparat ennå, og vet egentlig ikke om jeg får det heller. Samboeren min har måleapparat så jeg målte meg før middag i dag og det var 4,2 så slettes ikke høyt i det hele tatt. Jeg har bare målt moroskyld foreløpig, og fikk beskjed da jeg snakket med dem på sykehuset at jeg måtte holde meg unna brus, godterier og kaker. Så ingen streng diett foreløpig, men vi følger diakost.

Jeg er glad i frukt så å holde seg unna det skal bli hardt, men jeg skal nok klare det[:)]

Det er jo en trøst å få vite at jeg ikke kommer til å gå så mye over da[:)]

Måten det ble oppdaget hos meg var egentlig helt tilfeldig. Jeg var hos legen for å få videre sykemelding og tilfeldig ville ha teste bla blodsukkeret. Jeg er ikke stor for hvor langt jeg er kommet. Ligger akkurat på gjennomsnittet. Men det er jo nesten 15 uker igjen og kan jo selvsagt vokse mye på den tid.

Takker så mye for svar altså[:)]

Jeg hadde sv.diabetes og det eneste jeg måtte gjøre var å passe kosten! Målte blodsukkeret etter anvisning fra diabetessykepleier og passet på å ikke spise mat som gjorde at blodsukkeret skøyt i været.

Med god kontroll på blodsukkeret så blir ikke babyen automatisk stor. Lillepia mi var helt gjennomsnittlig på alle vekstkontroller og ved fødselen! Og fødselen var helt normal, eneste var at de målte blodsukkeret hennes etterpå og med jevne mellomrom mens jeg lå på barsel. Blodsukkeret hennes var bittelitt lavt rett etter fødselen så da fikk hun litt nan med barnepleieren. Måtte ligge på barsel da, og ikke barselhotellet... Dét var en stor strek i regningen for pappaen fikk ikke bli der sammen med oss...

Men ellers så fikk jeg utrolig god oppfølging i svangerskapet! Kontroller på sykehuset hver uke, vekstkontroller (ul) annenhver uke. Det ble nesten litt overload for hvor mye skjer på en uke liksom! [8D] Men utrolig godt å få slik oppfølging som førstegangs.

Jeg var ganske satt ut og fortvilet over diagnosen, men det gikk seg fint til! Gikk heller ikke noe særlig opp i vekt i graviditeten, noe som er en bonus så lenge babyen vokser som den skal. [:D]

Back
Topp