Svangerskapsdiabetes

mjauth

Elsker forumet
Hei!

Er det noen som har fått diagnoen svangerskapdiabetes her inne???

Hvilken type insulin måtte dere begynne med?

Kan noen fortelle litt?

Blir ikke helt det samme da, men...

Jeg har fått foreløpig diagnose "mulig svangerskapsdiabetes" av fastlegen min. Hun har henvist meg videre til sykehuset, men har ikke hørt noe derfa ennå. Mente jeg kunne holde det i sjakk med kostholdet hvis jeg var heldig. men ga meg selvflgelig ingen råd om hvordan der og da..[&o]

ORIGINAL: elber13

Blir ikke helt det samme da, men...

Jeg har fått foreløpig diagnose "mulig svangerskapsdiabetes" av fastlegen min. Hun har henvist meg videre til sykehuset, men har ikke hørt noe derfa ennå. Mente jeg kunne holde det i sjakk med kostholdet hvis jeg var heldig. men ga meg selvflgelig ingen råd om hvordan der og da..[&o]

Jeg hadde svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap, klarte da å holde den i sjakk med kostholdet.
Men denne gangen må jeg ha insulin.
Har vært å snakket med dia.spl på sykehuset og fått med blodsukker-apparat og insulin hjem.
Har også vært på ul for å skjekke veksten på jenta og hun var 16 % over gjennomsnittet.

dytter

push

hm..rart ingen flere svarer. dytter i vei.. og satser på at jeg også kan regulere det med kotholdet. Lykke til med insulinen og det hele i alle fall.

Hadde ikke svangerskapsdiabetes, men har hatt type 1 dia siden jeg var 11. [8D]
Er sykepleier også
Noe du lurer på kan du bare sende meg PM[;)]

de mistenkte at jeg hadde det, men det ble aldri funnet ut av.. for jeg klarte ikke holde nede det sukkerskvipet de skulle ha i meg... sånn går det når man spyr helt fram til sjette mnd[:'(]
så han ble til slutt tatt i uke 37 pga str...

Er ikke alle som trenger insulin, men at du bare holder det ved like ved kosthold. Tror det er alt etter hvor høyt blodsukkeret er!? men du må sikker ta glukose belastning for å sjekke det ut. jeg gjorde det i sist svangerskap.. Som regel går det bort etter at du har født, men det er ganske stor sjans for å få det tilbake ved neste svangerskap og er større risiko for å få aldersdiabetes senere...

ORIGINAL: Bollen

Er ikke alle som trenger insulin, men at du bare holder det ved like ved kosthold. Tror det er alt etter hvor høyt blodsukkeret er!? men du må sikker ta glukose belastning for å sjekke det ut. jeg gjorde det i sist svangerskap.. Som regel går det bort etter at du har født, men det er ganske stor sjans for å få det tilbake ved neste svangerskap og er større risiko for å få aldersdiabetes senere...

Ja det er etter hvor høyt blodsukkeret er om man må ha insulin eller ikke. Har tatt glukosebelastningtesten som viste litt for høyt til å være normalt. Håper å få time snart hos sykehuset for å få kostholdsråd. [:)]

Okey, når i svsangerskapet oppstod det? Er det vanlig at det er de siste mnd det kommer? For jeg hadde det ikke i begynnelsen.. Hva spiser du når du er søtsyk?? [:)] Trenger tips hvis noen har noen??

sv.dia oppstår som regel etter uke 28

ORIGINAL: Bollen

Hva spiser du når du er søtsyk?? [:)] Trenger tips hvis noen har noen??

blomkål... grønnsaker (ikke frukt!)... har ikke fått noen råd selv, egentlig..men jeg har knasket endel blomkål....

jeg hadde det med begge ungene..
første svskapet holdt eg det i sjakk med kostholdet, denne gangen måtte eg begynne med sånn novomix eller ka den het[8|] var iallefall en penn du stakk deg med..

du tar da blodsukkeret ditt før og etter frokost, middag og før du legger deg om kvelden.
Rett før hvert måltid stiller du inn pennen på riktig dose, setter det i låret/magen.
Du skal få opplæring på sykehuset..
Jeg kvidde meg veeldig til sprøyten, for eg liker IKKE sprøyter, men det var faktisk ikke vondt i det hele tatt[:D]

masse lykke til, dette klarer du så fint så[:)]

Back
Topp