Svangerskapsdiabetes

E.I

Betatt av forumet
Himmelbarn
Hei jeg fikk akkurat diagnosen svangerskapsdiabetes, jeg har egt ikke fått så mye innformasjon annet enn at jeg skal måle blodsukkeret mitt daglig, så jeg lurer da på hvordan kostholdet burde være osv dette er helt nytt for meg så alle gode råd og tips tas i mot :)
 
Hei jeg fikk akkurat diagnosen svangerskapsdiabetes, jeg har egt ikke fått så mye innformasjon annet enn at jeg skal måle blodsukkeret mitt daglig, så jeg lurer da på hvordan kostholdet burde være osv dette er helt nytt for meg så alle gode råd og tips tas i mot :)
Mye god info her:https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/svangerskapsdiabetes/

Ellers trodde jeg at man fikk time hos spesialist når man fikk diagnosen :bored:
Ville hørt med fastlege eller jordmor.
 
Det finnes noen gode sider for diabetikere på nett, men det varierer stort hvem som tåler hva. Du skal få henvisning til spesialist. Jeg hadde det sist jeg var gravid og tålte veldig ekstremt lite karbohydrater. Til og med når jeg ble satt på insulin. Måtte holde meg unna alt av ris, havregryn, poteter, brød, frukt, en del grønnsaker og sukker såklart. For mye gulrot i middagen slo ut på målingene på meg. Mens andre jeg kjenner fint kunne spise litt havregryn. Jeg levde stort sett på lavkarboknekkebrød, ost, laks, brokkoli, egg, nøtter, avokado, naturell gresk youghurt og blåbær på slutten. Så det er om å gjøre å slå over på lavkarbo, men prøve deg fram på om det er noen karbohydrater/mengder som du tåler. Noen får utslag av melkeprodukter, mens jeg gjorde ikke det. Det er også fint å notere seg at flere «sukkerfri» varianter av ting har alternative søtningsstoffer som kan påvirke blodsukkeret. Lykke til! Og gled deg til første måltid etter fødsel!
 
Back
Topp