Svangerskapsdiabetes?

Bkno5230182

Betatt av forumet
Hei, var hos jormor idag å fikk påvist glukose i urinen med 2+. Da ble det time til neste torsdag for å ta glukosebelastning for å sjekke om svangerskapsdiabetes?

Jeg er jo veldig nervøs ettersom jeg aldri har opplevd dette før og dette er baby nr 2. Jeg er 31 uker på vei.

Noen som har opplevd eller opplever dette?
Hvordan er det å føde eller lignene med svangerskapsdiabetes? Blir babyen stor inni magen?
Får man info evt om størrelsen på babyen i magen og om dette er feks en for stor baby å føde?
Jeg er dødsnervøs på hva dette kan bety eller hvordan dette vil ende.

Sist svangerskap hadde jeg ikke noe form for svangerskapsdiabetes eller lignene. Fødte en gutt som veide 3428g. Er så fryktelig redd for at jenta i magen denne gangen skal bli over 4kg. Eller at ting oppstår.

Håper på gode tilbakemeldinger på at dette er noe som går bra ❤❤❤
 
Hei, var hos jormor idag å fikk påvist glukose i urinen med 2+. Da ble det time til neste torsdag for å ta glukosebelastning for å sjekke om svangerskapsdiabetes?

Jeg er jo veldig nervøs ettersom jeg aldri har opplevd dette før og dette er baby nr 2. Jeg er 31 uker på vei.

Noen som har opplevd eller opplever dette?
Hvordan er det å føde eller lignene med svangerskapsdiabetes? Blir babyen stor inni magen?
Får man info evt om størrelsen på babyen i magen og om dette er feks en for stor baby å føde?
Jeg er dødsnervøs på hva dette kan bety eller hvordan dette vil ende.

Sist svangerskap hadde jeg ikke noe form for svangerskapsdiabetes eller lignene. Fødte en gutt som veide 3428g. Er så fryktelig redd for at jenta i magen denne gangen skal bli over 4kg. Eller at ting oppstår.

Håper på gode tilbakemeldinger på at dette er noe som går bra ❤❤❤

Om du har svangerskapsdiabetes så får du ekstra vekstkontroll av babyen i uke 34/36, om babyen er veldig stor vurderer de igangsettelse i uke 38/39 mener jeg det er. Du vil også få måleapperat for å måle blodsukker hjemme, og kostholdsveiledning.
 
Så greit. Tusen takk for svar :) håper virkelig ikke det blir no stort styr. Blir stresset xD
Jeg ble også megastressa når jeg fikk beskjed, men går greit.. jeg er et sukkermonster,så sliter litt innimellom, men stort sett går det greit. Skaø tilbake til legen imorgen da det fastende blodsukkeret mott er for høyt..
 
Det er litt styr i starten, men du finn mykje informasjon på nett. Søk på "lev med diabetes" f.eks. Med rett kosthold treng ikkje baby bli for stor. gutten min var 4,1 kg og 54 cm 10 dager på overtid. Han hadde fine blodsukkermålinger og var frisk. Det kan bli komplikasjoner under fødsel, men når du har fått påvist sv.dia blir du fulgt nøye opp. Det er ei egen gruppe på Facebook (heiter svangerskapsdiabetes) som eg anbefaler å bli med i, der er det mange med god erfaring og du finn mykje god informasjon i eksisterande poster. Lykke til :)
 
Jeg må få legen til og ordne time til belastning.. føler legen er slurvete i forhold til oppfølging på slike ting.. jm var litt overrasket over at det var fylt så lite inn på helsekortet ... :confused:
 
Jeg ble også megastressa når jeg fikk beskjed, men går greit.. jeg er et sukkermonster,så sliter litt innimellom, men stort sett går det greit. Skaø tilbake til legen imorgen da det fastende blodsukkeret mott er for høyt..

Hehe, ja det gjør noe med kroppen når man hører at man kan ha fått svangerskapsdiabetes. Får litt sånn panikk i forhold til størrelse på baby og osv. Hehe xD men ikke at jeg er skikkelig sukkermonster. Det som er så rart. Jeg spiste bare masse solskinnsboller på søndag. Så tror jeg at det slo ut igår da på urinprøva. Men jeg er usikker. Tisser mye om natta. Det er til å bli gal av. :p
 
Det er litt styr i starten, men du finn mykje informasjon på nett. Søk på "lev med diabetes" f.eks. Med rett kosthold treng ikkje baby bli for stor. gutten min var 4,1 kg og 54 cm 10 dager på overtid. Han hadde fine blodsukkermålinger og var frisk. Det kan bli komplikasjoner under fødsel, men når du har fått påvist sv.dia blir du fulgt nøye opp. Det er ei egen gruppe på Facebook (heiter svangerskapsdiabetes) som eg anbefaler å bli med i, der er det mange med god erfaring og du finn mykje god informasjon i eksisterande poster. Lykke til :)

Takk for gode tips :)
Har familie med diabetes, så er litt av et styr. Særlig når man er stress menneske fra før. :p
 
Jeg må få legen til og ordne time til belastning.. føler legen er slurvete i forhold til oppfølging på slike ting.. jm var litt overrasket over at det var fylt så lite inn på helsekortet ... :confused:


Ja de jormødrene blir utrolig sjokkert over dette. Men jeg blei sjokkert over at ho overså glukosebelastninga i første og andre svangerskap. Hehe. Skulle ha tatt den i mellom uke 24-28. Men ho "glemte" det. Selv om jeg har en bror med diabetes og en far med diabetes xD :p
 
Det er trygt og godt med litt ekstra oppfølging når du har svangerskapsdiabetes. Det blir litt ekstra overvåking under fødsel, og overvåking av barnet etter fødsel. Det er for å sikre at barnet ikke får blodsukkerfall etter fødsel. Jeg har insulin-krevende svangerskapsdiabetes, med historikk på stort barn, det betyr at jeg ikke skal føde etter uke 38. Det har betydd igangsatte fødsler, men det har fungert veldig fint. Det er vanlig at sykehuset følger deg opp med ekstra kontroller dersom du får påvist at det er svangerskapsdiabetes, samt vekstkontroll uke 36. Men sukker i urinen trenger ikke bety svangerskapsdiabetes heller ;)
 
2+ på glukose i urin trenger ikke bety svangerskapsdiabetes.

Jeg hadde svangerskapsdiabetes i tredje svangerskap, men har det ikke nå i fjerde svangerskap. Min tredjemann var 53cm og 3740g da han ble født 4 dager etter termin, så han var egentlig ganske slank for lengden. Nr 2 var til sammenlikning 49cm og 3610g, så han var mye rundere.

For min del var det mel blodsukkeret mitt reagerte kraftigst på. Jeg kunne spise en banan og etterhvert også en liten is med sukker uten at blodsukkeret ble for høyt, men ett grovt rundstykke fikk blodsukkeret mitt opp i 10,8 på det verste. Selv bittelitt havregryn var krise for blodsukkeret mitt. Jeg regulerte med kosthold, og merket at jeg måtte spise veldig streng lavkarbo når jeg var på jobb, men tålte mye mer når jeg hadde fri, uten at jeg skal trekke noen konklusjoner av det.

Jeg fikk forøvrig ingen ekstra oppfølging utenom at jeg fikk blodsukkermåleren og en ultralyd, men det var nok fordi fastlegen min mente jeg kunne nok om diabetes fra før.
 
Eg tok glukosebelastninga i forrige veke og fekk beskjed av lege om at verdiane var fine og ingen indikasjon på sv.diabetes. Så ser (heldigvis) jordmor på verdiane som er ført på helsekortet mitt på kontroll der og oppdagar at den fastende verdien indikera sv.diabetes. Så venta no på resept på måleutstyr for å følge med i nokre veker. Vart veldig stressa då jordmor fortalte dette, håpte eg slapp unna :sorry:
Har allerede begynt å regulere kosten og er spent på korleis dette blir...
 
Eg tok glukosebelastninga i forrige veke og fekk beskjed av lege om at verdiane var fine og ingen indikasjon på sv.diabetes. Så ser (heldigvis) jordmor på verdiane som er ført på helsekortet mitt på kontroll der og oppdagar at den fastende verdien indikera sv.diabetes. Så venta no på resept på måleutstyr for å følge med i nokre veker. Vart veldig stressa då jordmor fortalte dette, håpte eg slapp unna :sorry:
Har allerede begynt å regulere kosten og er spent på korleis dette blir...

hvilken verdier hadde du?
 
Lavere etter to timer? Jøss..

Her var jeg innafor men med høy verdi etter 2 timer (8,4) så er jeg litt forsiktig med kosten.. men skal ikke måle eller noe sånt
 
Ja de jormødrene blir utrolig sjokkert over dette. Men jeg blei sjokkert over at ho overså glukosebelastninga i første og andre svangerskap. Hehe. Skulle ha tatt den i mellom uke 24-28. Men ho "glemte" det. Selv om jeg har en bror med diabetes og en far med diabetes xD :p


Oj, jeg er jo 28 uker snart. Får ringe legen i morgen..

jeg har litt helse/legeskrekk og derfor er jeg veldig flink å utslette og bestille timer selv.. hjelper lite når legen er daff også :wtf:
 
Oj, jeg er jo 28 uker snart. Får ringe legen i morgen..

jeg har litt helse/legeskrekk og derfor er jeg veldig flink å utslette og bestille timer selv.. hjelper lite når legen er daff også :wtf:


Det holder jeg med deg i. Jeg liker ikke leger selv. Hehe
Men det er fordi de har lite kunnskap ( de som er unge leger)
Sist jeg var hos en lege så sa de at jeg måtte google eller spør apotek om jeg kunne bruke noe som hjalp mot sår hals xD
Siden de ikke visste bedre. Jeg ble bare sittene å stirre dumt på denne legen å le.. for det er det dummeste jeg har hørt :p
 
Jeg er redd unge leger ;-) de gjør meg nervøse :yuck: men de er flinke å sjekke nøye. Jeg blir jo så hypokonder:wtf:


Må få surret meg å tatt den prøven.. mini er jo 11% over gjennomsnitt nå i magen..
 
Lavere etter to timer? Jøss..

Her var jeg innafor men med høy verdi etter 2 timer (8,4) så er jeg litt forsiktig med kosten.. men skal ikke måle eller noe sånt

Viste seg heldigvis at legen hadde skreve feil på helsekortet mitt :bag: Kvifor veit eg ikkje, men eg er berre veldig letta, sleppe sv.diabetes :smiley-angelic003
Var 4,8 som var riktig fastande, men var visst riktig med 4,5 på to timersen..
 
Back
Topp