Svangerskapsdiabetes

Tusen takk. Jeg bør finne meg en jordmor også. Kanskje hun blir mer forståelig og ta mine bekymringer på alvor. Jeg må passe å finne ut hva som påvirker verdiene mine. Jeg kommer fra et annet land og kom hit nylig så er det mye som jeg må finne ut om maten her.
Jeg skjønner. Om ikke du har mulighet til å kontakte lokale helsestasjonen du og babyen vil høre til så er det fastlegen som må henvise. Bytt fastlege om ikke hun ikke tar deg på alvor.

I mellomtiden anbefaler jeg deg å spise som om du er diabetiker.

Sukker og søtsaker, juice, poteter, melk, smør, syltetøy, banan og annen frukt var det første jeg måtte kutte ut så du kan tenke seg at det ble UTROLIG kjedelig kosthold før jeg fikk tabletter og ikke minst veldig små måltider. Ble ikke tykk på det for å si det sånn:joyful:


Du må passe på deg og babyen din:Heartred håper ikke du har blitt redd eller bekymret. Du er veldig tidlig på vei så det er lite som har påvirket babyen ennå, det er mest jo større babyen blir og fødsel nærmer seg at det er viktig med oppfølgingen.
 
Anbefaler deg å spise som om du er diabetiker.

Sukker og søtsaker, juice, poteter, melk, smør, syltetøy, banan og annen frukt var det første jeg måtte kutte ut så du kan tenke seg at det ble UTROLIG kjedelig kosthold før jeg fikk tabletter :joyful: Sånn skal det jo ikke være så jeg vil som skrevet anbefalt deg å bli henvist til sykehuset slik at de kan gi deg informasjon, råd, sjekker og ikke minst medisiner eller annet som kan gjøre at du kan leve relativt normalt likevel.
Du må passe på deg og babyen din:Heartred du er ikke i noe fare altså, håper ikke du har blitt redd eller bekymret. Du er veldig tidlig på vei så det er lite som har påvirket babyen ennå, det er mest jo større babyen blir og fødsel nærmer seg at det er viktig med oppfølgingen.
Siden jeg fikk diagnosen E16 i februar i år lever jeg som diabetiker. Faren min har diabetes type 2 og jeg vet at jeg har større risiko for utvikle den senere i livet. Derfor valgte jeg å prøve å gjøre alt jeg kan for å forebygge at det skal skje.
Jeg har kuttet ut alt du skrev plus ris, plommer, dadler, kokte gulrøtter og andre ting som har høy glykemisk index. Jeg må bare finne ut hvilket brød passer godt for meg. Har prøvd forskjellige "grove" brød men de har forskjellig påvirkling. Det er litt kjedelig i begynnelsen, men man blir vant til det etterhvert! :)
Jeg vil også bli henvist til sykehus jeg også og håper at jeg blir det snart. Jeg er redd at blodsukkeret mitt kan påvirke babyen på en dårlig måte. :Heartred Tusen takk for svar.
Ble ikke helt redd og bekymret, men litt ja. Men det å bli redd og bekymret også påvirker sukkernivåer så må prøve å slappe mest mulig av ved siden av kosthold. :flower
 
Jeg skal etter planen bli satt igang om veldig kort tid, fra uke 38+0. Så lenge føden har tid blir det, men ingen krise om jeg må vente til uke 39+0, de vil helst unngå å komme for nært eller over termin. Det synes jeg er en trygghet, selv om igangsetting kan ende på så mange måter. Vel som en fødsel i seg selv, man vet jo aldri. Spesielt når det er første gang.

Igangsettingen har ingenting med at barnet ikke trives i magen, han er beregnet til å bli rundt 3,4 kg ved fødsel da og trives veldig bra. Han ligger cirka 10-15 prosent over i vekst. Hadde jeg ventet til nærmere termin kunne jeg risikert å få en baby på nærmere/noe over 4 kg, noe både jeg og de vil unngå. De følger også med på tilstanden til morkaken på vekstkontroller (ul), desto nærmere termin kan den få forkalkninger. Det handler likevel om prosedyrer, og det varierer fra sykehus til sykehus.

Har medisinert svangerskapsdiabetes med metformin og insulin (ca fra uke 27) tar ikke mye, men må ha noe for å få ned fastende.
 
Last edited:
Back
Topp