Jeg kuttet sukker/karbohydrater tvert for ca 1 år siden da jeg fikk påvist PCOS. Har fått kjempegode resultater (bla. positiv graviditetstest

) av dette og masse skryt av gynekologen på fertilitetssenteret. Han hadde tenkt til å sette meg på metformin, men fant at det ikke var nødvendig ettersom kostholdet har stabilisert ting veldig for meg.
Fortsetter sukkerfritt nå som jeg er gravid, etter et år på dette kostholdet kan jeg faktisk ikke tenke meg å gå tilbake til "vanlig" mat. Jeg merker at kroppen trives med dette og synes det er ekstremt deilig å aldri ha søtsug eller gå rundt og være fysen hele tiden. Og bare så det er sagt, jeg spiser ikke ekstrem lavkarbo, men vil tippe mellom 50-100 gram om dagen. Er mest opptatt av hva som gir lav blodsukkerstigning. Det betyr at jeg for eksempel spiser alt av grønnsaker, men dropper det meste av frukt. Spiser også linser, bønner og kikerter, men ikke noe ris/pasta/potet. Dette er også viktig under svangerskapet, moderat lavkarbo er gjerne anbefalingen til gravide.
Jeg deler gjerne noen av mine tips til dere som måtte være interessert i det
1) Sjekk ut om morgenlevering.no leverer til der du bor. Der har de et fantastisk
lavkarbobrød som har vært redningen for meg! Ingen som kan gjette at dette ikke er "vanlig" brød. Utrolig saftig og holder seg lenge. Det koster kun 34 kr og levering på dørmatta er
gratis (!).
2)
Denne røra! Utrolig anvendelig, bruker den til pannekaker, wraps, pizzabunn, burgerbrød, naanbrød... Det er en del karbohydrater i kikertmelet, men det skal ikke gi blodsukkerstigning på grunn av det høye fiberinnholdet. Kan være greit å kontrollere med blodsukkermåling da.
Kikertmel kan du også jevne saus med!
3) Som tilbehør til middager der du ellers ville hatt ris/pasta/potet, kan du lage rotmos (i alle varianter), stekt blomkål, woket fennikel, squashpasta, kikerter, bønner, bakte tomater, woket grønnkål... Bare bruk masse grønnsaker, så savner du ikke karbobombene
4) Lag frokostblanding av nøtter, frø, kokosflak og kjerner.
5) Bær er lov, så spis masse av det! Poser med frosne bær er glimrende å lage smoothies av feks.
6) Chiafrø! Bruk de til å tykne ting til dessert og lunsj, som feks kokosmelk, yoghurt, etc. Supert å lage pudding av.
To ss chiafrø har et kalsiuminnhold som tilsvarer flere glass melk, mer omega-3 enn én laksefilet og 30 prosent flere antioksidanter enn blåbær.
7) Bytt ut potetgull og smågodt med baconcrisp av svor, nøtter, mørk sjokolade, bær og evt sukkerfritt godteri (som atkins). Du kan også lage holiday dip med agurk, stangselleri, brokkoli, blomkål, paprika...
8) Ha kunstig søtning tilgjengelig. Jeg bruker sukrin, suketter og flytende natreen.
9) God Morgen Zero som mellommåltid er ofte en redning for meg på jobb eller på farten
10) Veimat/reisemat er alltid vanskelig! Nødløsningen min er å bestille baconpølse med rekesalat - uten brød/lompe...
11) Og tilslutt; kutt tvert! Det er litt vanskelig de første 2-3 ukene, men så er du også kvitt søtsug og høy appetitt "for godt" etter dette. MEN, husk å forhøre deg med legen først da!
Spør gjerne om noen lurer på noe, jeg deler gjerne mer av mine erfaringer rundt dette!