Svangerskapsdiabetes

lola123

Flørter med forumet
Hei.. Har fått sv.diabetes.. Og sliter noe fryktelig med dette.. Er sær i maten..og finner ikke noe og spise som blodsukkeret er fornøyd med... Middagsmat går forsåvidt greit...foreløpig.... Er slapp og sliten.. Helt tappa for energi...mye sulten....Gråter for filleting... Å synes d å være gravid ble plutselig et slit.... hver dag handler om mat mat og mat.. Mat som smaker pyton :p flere med diabetes her? Og hvor nazi er dere i kosten? måtte bare blåse ut litt her nå ☺

Jeg fikk vite av legen min at fysisk aktivitet var viktigere enn kostholdet. Så ved å gå en tur hver dag på 30 min feks, trengte jeg ikke være SÅ nazi med maten.
Og så fikk jeg beskjed om å spise en avokado hver dag, for det regulerer blodsukkeret:

Fått lignende beskjed jeg også.. Spis vanlig mat.. Men begrens.. Men får for høye målinger... Går tur også... Hjelper lite.. Må kanskje ha en tur flere gNger om dagen da

Jupp har dessverre det og det er noe møkk. Startet på insulin og det er også styrete. Man skal få kurs i kosthold når man får diagnosen. Sukker og karbohydrater øker blodsukkeret, mens fett og protein ikke gjør det. Drikke gir større økning en mat. Samt mat på fastende mage gir større økning. Dvs frokost er ekstra nøye da det er denne du øker mest av. Hva man tåler må man nesten bare prøve seg fram med.

Jeg hadde det, heldigvis kvitt det for litt over 7 uker siden nå :-)

Bor i Sverige men fikk metformin og måtte ta til frokost og middag, det holdt blodsukkeret under 7 etter måltider, og jeg fikk beskjed om å spise normalt! Ikke kutte ut poteter, pasta og ris men velge fullkorn versjoner.
Men dette burde du snakke med diabetessykepleier og ernæringsfysiolog om samt undersøke selv.
Her hadde jeg større blodsukkerstigning ved stress enn mat eller ved dårlig søvn.

Viktigste å tenke på er mengden du spiser, så bør du, viss formen tillater det, ut å gå 10-30 minutter etter måltidene, det er det som senker blodsukkeret mest. Men selvfølgelig viktig å holde seg unna verstingene, men uansett viktigere å få i seg mat enn å la være av frykt for at blodsukkeret skal øke.
Men noen av oss får også snålt blodsukker mens vi er gravide, mitt gikk opp av rene kjøttprodukter og ned av sjokolade, så ulogisk som overhode mulig

Jeg spiser lavkarbo brød.. Så og si til alle måltider. Uten pålegg..som jeg måå ha i brødristeren for og klare og spise den.. Kun 1 skive.. T nød 2.. møkklei hele greia.. Mye sultn. Å kommer meg ikke ut av huset pga at jeg må spise da og da... Har prøvd masse andre måltider.. Av larkarbo.. Kjøpt inn masse rare ting. Men greier ikke å spise d.... Blodsukkeret er høyt uansett... Metformin har jeg også begynnt med.. Men ingen forandring så langt.. Å være sær i matveien har bestandig vært et lite problem.. Men nå er d virkelig største utfordringen i hele mitt liv

Hei,
Fikk ikke påvist svangerskapsdiabetes, men hadde veldig høye verdier. Kontrollerte ved hjelp av mosjon og begrenset inntak av mat. Jeg orket ikke å gjøre så mye da jeg var gravid, men gikk i cirka halvtime, tre kvarter etter jobb til bussen. Hjalp litt det også. Men skjønner at dersom du har fått påvist det så må du være forsiktig.
Å kutte ut/ned på karbohydrater hjelper. Sukker generelt bør man unngå!

Vet akkurat hva jeg bør unngå... Sukker karbo å alt d der... Jeg tåler tydlivis ikke et gram av noe av d der.. Der problemet ligger.. +pluss særhet i matveien generelt..... Jeg må jo gå å sulte meg om dagene.. Greit nok d.. Men sikkert ikke så greit for den lille....... Åååå så frustrerende alt skulle bli :(

Ser noen andre har nevnt det, men avokadosalat? Evt. avokado skjært i skiver som du kan ha som pålegg til den fæle brødskiva? :p

Jeg har diabetes 2 i familien, og det viser seg at ved hver graviditet, har jeg utviklet sv.dia i ca uke 28....altså når magen er blitt ganske stor.
Dette svangerskapet går bra foreløpig, er 25 uker i morgen.
Har fått blodsukkermåler, måler jevnlig langtidsblodsukker og skal ta ny glukosebelastning i uke 28. Foreløpig er alle verdier helt normale og innafor....
Jeg spiser likevel som om jeg har det, små og hyppige måltider- unngår sukker i store mengder, og passer på at måltidene er godt balanserte mellom fiber/sukker....

Jupp har dessverre det og det er noe møkk. Startet på insulin og det er også styrete. Man skal få kurs i kosthold når man får diagnosen. Sukker og karbohydrater øker blodsukkeret, mens fett og protein ikke gjør det. Drikke gir større økning en mat. Samt mat på fastende mage gir større økning. Dvs frokost er ekstra nøye da det er denne du øker mest av. Hva man tåler må man nesten bare prøve seg fram med.
Fikk påvist diabetes igår, etter glukosebelastning...Var egentlig forberedt, da det pleier å komme rundt uke 30, parallelt med stor mage/økt volum :-)
Du skriver at du ble satt på insulin....Hvor høyt blodsukker hadde du, da det ble bestemt at du måtte ha insulin?

Fikk påvist diabetes igår, etter glukosebelastning...Var egentlig forberedt, da det pleier å komme rundt uke 30, parallelt med stor mage/økt volum :-)
Du skriver at du ble satt på insulin....Hvor høyt blodsukker hadde du, da det ble bestemt at du måtte ha insulin?
Jeg hadde fint på dagen med kostregulering (stort sett) men mitt fastende på morgenen låg stadig over 5,5 og barnet vart vurdert som stort på ul og derfor fikk jeg insulin.

Stor klem til deg! Hvilke målinger fikk du på glukosebelastningen?

For det første, det er MYE man kan spise med svangerskapsdiabetes, men alle reagerer ulikt på forskjellige ting.
At legene sier at man skal spise som normalt er jo fullstendig bakvendt om man reagerer på det man normalt spiser.

De viktigste prinsippene: Spis sunt! Bruk masse pålegg (proteiner) og ha noe grønt til måltidene,og spis jevnt! Ikke la det gå mer enn 4 timer mellom hvert måltid. Du trenger ikke oeve på lavkaro, og du MÅ ha mer til måltidene enn bare brød!

Får du høye målinger, må du prøve å kutte ut på noe av det du spiser, og erstatte det med noe annet. F.eks grovt brød kan byttes ut med knekkebrød med høyt fiberinnhold.

Middag kan man stort sett spise mye av det resten av familien spiser, men bytt ut hvite produkter med fullkornsprodukter og spis mindre av det. Ta heller mer av proteiner og masse grønt! Det grønne (salat, grønnsaker..) hjelper på blodsukkeret!

Mange reagerer veldig på hvitt mel.. spiser jeg taco kan jeg ikke spise lefse eller skjell, selv om det måtte være fullkornsprodukter..
pizza kan jeg ikke spise pga bunnen.. Jeg kan også spise havregrøt kokt på vann, men ikke havregryn og melk. Man må prøve seg frem, og mye handler om å prøve å feile i starten.
Jeg er nazi i kosten. Får jeg en høy måling, så er det å luke ut det som gjorde den høy, og kutte ut det. Jeg vil ikke ha like stort barn som sist, og jeg vil ikke ha alle komplikasjonene som kan komme av svangerskapsdiabetesen. Tenk på at det er til babyens beste!

Ta kontakt med jm eller lege og få de til å henvise det til sykehuset. De har egen poliklinikk for diabetikere, hvor sykepleiere og leger er spesialister. Kanskje de kan hjelpe deg når du synes det er tøft.

Last edited:
Skjønner ikke dette helt jeg... Jeg ligger mellom 3,9 og 4,4 hver morgen. Og hver gang jeg måler etter 2 timer ligger jwg mellom 5,0-5,4. Hvordan kan de da påstå at jeg har diabetes? Barnet er stort ja, og de andre har også vært det... Men kan det ikke ha noe med gener å gjøre også? Mannen var jo 5,3 kg da han ble født (mener ikke å kuppe tråden altså)

Mine morgenmålinger ligger mellom 6,0 og 6,3...Alt over 6, fastende er visstnok for høyt..
Ved belastning fikk jeg 9.5 etter 2 timer....Så høyt har jeg ALDRI ellers...Ligger stort sett under sju.
Men glukosebelastning skal vel være en pekepinn, siden du da inntar ekstrem mengde konsentrert sukker....Og med normal insulinproduksjon skal man klare å forbrenne det....
Dersom jeg bare slipper å ta insulin, måtte dra på sykehus for å føde halvannen time vekk....Så er jeg fornøyd...
Største av mine var 4540g, født 2 dager etter termin- etter igangsetting

Skjønner ikke dette helt jeg... Jeg ligger mellom 3,9 og 4,4 hver morgen. Og hver gang jeg måler etter 2 timer ligger jwg mellom 5,0-5,4. Hvordan kan de da påstå at jeg har diabetes? Barnet er stort ja, og de andre har også vært det... Men kan det ikke ha noe med gener å gjøre også? Mannen var jo 5,3 kg da han ble født (mener ikke å kuppe tråden altså)

At du har fint bs før og etter mat er jo bare supert! Men mener å huske at du ikke får ta glukosebelastninga?

Så lenge jeg unngår sukker, så har jeg også kjempefint bs. Så det er ingenting på mine daglige tester som indikerer svangerskapsdia. Men glukosebelastningen viste det.

Det må da være bedre å leve etter Sdia, om det kan redusere størrelsen på baby?

Mine morgenmålinger ligger mellom 6,0 og 6,3...Alt over 6, fastende er visstnok for høyt..
Ved belastning fikk jeg 9.5 etter 2 timer....Så høyt har jeg ALDRI ellers...Ligger stort sett under sju.
Men glukosebelastning skal vel være en pekepinn, siden du da inntar ekstrem mengde konsentrert sukker....Og med normal insulinproduksjon skal man klare å forbrenne det....
Dersom jeg bare slipper å ta insulin, måtte dra på sykehus for å føde halvannen time vekk....Så er jeg fornøyd...
Største av mine var 4540g, født 2 dager etter termin- etter igangsetting
Da vil jeg tippe du må på metformin tab eller insulin... men er jo litt opp til legen og slikt. Du blir igangsatt om du går på det i ca uke 38-39

At du har fint bs før og etter mat er jo bare supert! Men mener å huske at du ikke får ta glukosebelastninga?

Så lenge jeg unngår sukker, så har jeg også kjempefint bs. Så det er ingenting på mine daglige tester som indikerer svangerskapsdia. Men glukosebelastningen viste det.

Det må da være bedre å leve etter Sdia, om det kan redusere størrelsen på baby?
Stemmer at jeg ikke kan ta den :) jeg kan vel ikke akkurat si at jeg har unngått sukker hele veien etter at jeg begynte målinger, bare for å sjekke ut hvordan kroppen responderer ;) selv om jeg drikker cola så gir det ikke voldsomt utslag (maks 0,5 opp)

Men ja, om det kan redusere størrelsen på baby, så bør jeg jo lytte til den ene legen på sykehuset. :) jm og fastlege er ikke enige med sykehuset sin lege, men vi gir det et forsøk... Skal snart på ny estimering, så får vi ta det derfra :)

Da vil jeg tippe du må på metformin tab eller insulin... men er jo litt opp til legen og slikt. Du blir igangsatt om du går på det i ca uke 38-39
Hadde svdia i tidligere svskap også, og slapp da medisiner....
Så lenge gjennomsnittlig blodsukkerverdi lå under 7....
Håper jeg klarer det....
Starter oppfølging på diabetespoliklinikk i nærmeste fremtid...Foreløpig bare blodsukkermålinger og føring av dagbok #sårefingertupper

Back
Topp