svangerskapsdiabetes

Jeg tok langtidsblodsukkerprøve i dag. Det var på 5,5. Legen var veldig fornøyd med målingene mine etter glukosebelastningstesten. Urin har vært bra og blodtrykk er bra.

Jeg tok langtidsblodsukkerprøve i dag. Det var på 5,5. Legen var veldig fornøyd med målingene mine etter glukosebelastningstesten. Urin har vært bra og blodtrykk er bra.

Så bra :D Ingenting er bedre enn litt skryt når man må gjøre den ekstra jobben vi gjør. Håper det fortsetter sånn for oss begge :) :)

Var hos jordmor i dag og sa jeg var bekymret for svangerskapsdiabetes. Hun sa da at ettersom jeg var normalvektig da jeg ble gravid og vektøkningen har stagnert, så var hun ikke bekymret for dette.
Bare fortsette å ha kontroll på maten og aktiviteten, så skulle det gå helt fint :)

Var hos jordmor i dag og sa jeg var bekymret for svangerskapsdiabetes. Hun sa da at ettersom jeg var normalvektig da jeg ble gravid og vektøkningen har stagnert, så var hun ikke bekymret for dette.
Bare fortsette å ha kontroll på maten og aktiviteten, så skulle det gå helt fint :)

Jeg fikk beskjed om at man måtte ikke være overvektig for å få svangerskapsdiabetes. Jeg har ikke gått opp mer i vekt siden uke 18. Men har uansett fått det. Jeg ble det i utgangspunktet testet pga. alderen min. Blodtrykk og urinprøver har også vært helt fine :-)

Jeg fikk beskjed om at man måtte ikke være overvektig for å få svangerskapsdiabetes. Jeg har ikke gått opp mer i vekt siden uke 18. Men har uansett fått det. Jeg ble det i utgangspunktet testet pga. alderen min. Blodtrykk og urinprøver har også vært helt fine :-)

Ååh?
Men kan man merke noe til det?

Ååh?
Men kan man merke noe til det?

Jeg var ikke overvektig da jeg ble gravid, og har fått det likevel. Ble testet fordi det ble oppdaget på slutten i mitt forrige svangerskap, og den gang var jeg heller ikke overvektig. Jeg har heller ingen symptomer på det, og har så langt kun gått nedover i vekt. Så litt feilaktig av jordmor å basere vurderingen kun på vekt før svangerskapet, men samtidig så tester de jo ikke nødvendigvis uten grunn så jeg skjønner jo forsåvidt at hun ikke ble direkte bekymret. Men det er fort gjort at de med svangerskapsdiabetes blir "stemplet" som overvektige som inntar altfor mye sukker. Jeg har knapt spist et eneste gram sukker på mange mange måneder, så sukkerinntak har heller ikke nødvendigvis noe å si.

Det er svært sjelden at man får symptomer på svangerskapsdiabetes. Man skal ha hatt rimelig høyt blodsukker for å få utslag på urinprøve f.eks.

Back
Topp