svangerskapsdiabetes

laban igjen....

Gift med forumet
Februarhjertene2017
Da ringte legen min i kveld og fortalte at jeg hadde svangerskapsdiabetes. Verdiene mine var 5,5 før glukosebelastningstesten,og 8,5 2 timer etterpå. Jeg må begynne å måle blodsukker hver dag. Spiser sundt og drikker ikke brus,og sjelden sukkertøy i helgene. Måtte redusere potet,ris og pasta,og gå 30 minutter minimum hver dag. Så må jeg ta glukosebelastningstest igjen etter en stund.

Flere som har fått svangerskapsdiabetes? Hva gjorde dere?

Huff, så kjedelig :( Det var ingen god nyhet. Og mye ekstra å passe på.
Jeg har bestilt glukosebelastning så skal på det om to uker. Håper på fine resultater. Gjorde det i forrige svangerskap og, og heldigvis ingen blodsukkerstigning.

Huff, så kjedelig :( Det var ingen god nyhet. Og mye ekstra å passe på.
Jeg har bestilt glukosebelastning så skal på det om to uker. Håper på fine resultater. Gjorde det i forrige svangerskap og, og heldigvis ingen blodsukkerstigning.

Ja,synes det var dritkjipt! Men skal klare å bli kvitt dette :-) Håper du får bra resultat da :-)

Jeg venter bare resultat på glukosetest. Tok den idag.
Er så heldig at jeg får sette fragmin på meg selv hver dag en stund fremover. Så håper jeg slipper no pes med svangerskaps diabetes.

Er det ingen andre som har svangerskapsdiabetes her ?
Har ikke svangerskapsdiabetes, men glukoseintoleranse og blir både fulgt opp og må måle blodsukkeret som om at jeg har det :) først var det ganske dritt, men mange ekstra ultralyder og en mer bevisst livsstil skader ikke meg :) Spiste generelt sett lite av nei maten fra før og har ikke hatt en eneste høy verdi på målingene :) Man trenger ikke ta ny belastning når man har fått det påvist. Hba1c og målinger fastende og 2 timer etter måltid holder ;) må ta ny belastning 3 mnd etter fødselen da

Har ikke svangerskapsdiabetes, men glukoseintoleranse og blir både fulgt opp og må måle blodsukkeret som om at jeg har det :) først var det ganske dritt, men mange ekstra ultralyder og en mer bevisst livsstil skader ikke meg :) Spiste generelt sett lite av nei maten fra før og har ikke hatt en eneste høy verdi på målingene :) Man trenger ikke ta ny belastning når man har fått det påvist. Hba1c og målinger fastende og 2 timer etter måltid holder ;) må ta ny belastning 3 mnd etter fødselen da

Jeg fikk beskjed om å ta en belastning etter en stund med testing.
Takk for at du deler erfaringen din med meg :-)

Jeg har svangerskapsdiabetes :) Fikk det påvist i uke 17. Tok testen tidlig fordi jeg hadde det på slutten i forrige svangerskap. Jeg måler blodsukkeret 5 ganger annenhver dag (hver dag de første ukene) og regulerer det med kosten. Jeg har ekstrem svangerskapskvalme og ble ganske deppa i starten, fordi jeg allerede hadde tvangsforet meg selv i maaange uker. Fortsatt er det ingenting som smaker godt, og det er kjipt å ikke kunne spise det man får lyst på. Men så blir det en vane. Jeg følges opp på dia.pol. på sykehuset og skal også til indremedisiner/endokrinolog (første time der på tirsdag). Håper å slippe medisiner, men det må jeg bare ta som det kommer. Har så langt veldig fine målinger i hvertfall :) Skal nok ta en ny glukosebelastning senere, men den er ikke planlagt enda.

Jeg kan forresten spise små mengder med sukker, men må blant annet holde meg helt unna melk, frukt og hvete, så bare vær obs på det. Alt hadde vært mye enklere om man bare måtte holde seg unna godteri og kaker liksom. Det er også en del lettprodukter som inneholder søtning som slår ut på blodsukkeret (de fleste drops/halspastiller og tyggiser f.eks), så det må jeg også unngå.

Bare send en mld om du vil slå av en prat eller lurer på noe, alltid greit å snakke med andre i samme situasjon :)

Last edited:
Det finnes forresten en gruppe på Facebook som heter Svangerskapsdiabetes. Veldig kjekk gruppe, hvor du kan spørre om alt mulig :)

Jeg kan forresten spise små mengder med sukker, men må blant annet holde meg helt unna melk, frukt og hvete, så bare vær obs på det. Alt hadde vært mye enklere om man bare måtte holde seg unna godteri og kaker liksom. Det er også en del lettprodukter som inneholder søtning som slår ut på blodsukkeret (de fleste drops/halspastiller og tyggiser f.eks), så det må jeg også unngå.

Bare send en mld om du vil slå av en prat eller lurer på noe, alltid greit å snakke med andre i samme situasjon :)

Takk for godt svar :-) hvor høyt lå du på måling da? Jeg skulle holde meg unna lyst brød(spiser egentlig bare grovt knekkebrød) minske potet,ris og pasta (noe jeg elsker) men går greit å bytte til fullkorn da :-) Også være moderat med frukt. Brus drikker jeg utrolig sjeldent og er heller ingen godtermoms :-)

Er ikke på Facebook jeg da,men sender deg nok meld. :-)

Takk for godt svar :) hvor høyt lå du på måling da? Jeg skulle holde meg unna lyst brød(spiser egentlig bare grovt knekkebrød) minske potet,ris og pasta (noe jeg elsker) men går greit å bytte til fullkorn da :) Også være moderat med frukt. Brus drikker jeg utrolig sjeldent og er heller ingen godtermoms :)

Er ikke på Facebook jeg da,men sender deg nok meld. :)

Får man ikke kjøpt sånn diabetesgodteri på helsekost?

Takk for godt svar :) hvor høyt lå du på måling da? Jeg skulle holde meg unna lyst brød(spiser egentlig bare grovt knekkebrød) minske potet,ris og pasta (noe jeg elsker) men går greit å bytte til fullkorn da :) Også være moderat med frukt. Brus drikker jeg utrolig sjeldent og er heller ingen godtermoms :)

Er ikke på Facebook jeg da,men sender deg nok meld. :)

Jeg hadde 5,4 før testen og 9,1 etter 2 timer (på legekontoret fikk jeg opplyst 4,5 før og 7,8 etter, så sjokket var stort når legen ringte dagen etter). Men langtidsblodsukkeret er 4,6 og målingene mine etter måltid ligger under 5,5 etter 1,5 time, så jeg ligger veldig godt an så langt. :)

Det sies jo at aktivitet er veldig bra for blodsukkeret. I mitt tilfelle har jeg vært sengeliggende i over 3 måneder, og 30 minutters "aktivitet" for meg gir skyhøyt blodsukker (fordi det skaper mer stress og høy puls enn hva som er bra). Legen mener også at jeg fikk høyere målinger på testen enn hva jeg ville gjort om jeg var i bedre form. Men det spiller jo ingen rolle egentlig, så lenge jeg holder mine egne målinger lave. Har ikke trengt å gjøre de helt store endringene i kosten heller, så jeg håper det holder seg sånn (dessverre opplever mange at målingene blir høyere utover i svangerskapet fordi kroppen krever mer, derfor vet jeg at sjansen er der for at jeg må endre mer etterhvert).

I forrige svangerskap hadde jeg også veldig fine målinger hele veien (fikk det ikke påvist før i uke 34 den gang da, og hadde da "bare" 7,8 to timer etter testen). Men gutten min ble født med lavt blodsukker, så til tross for at alt så bra ut før fødsel så var han tydelig påvirket likevel. Litt skremmende, og ekstra motiverende for å holde blodsukkeret så lavt som mulig :)

Får man ikke kjøpt sånn diabetesgodteri på helsekost?

Det finnes mange gode sukkerfrie alternativer rundt omkring. For noen dager siden bakte jeg Funksjonell mat sin sjokoladekake (den får du blant annet på Meny og en del andre vanlige butikker). Smakte absolutt ikke verst, og det var ingen andre her i huset som skjønte at det var en sunnere variant. Jeg hadde måling som lå på rundt det jeg har fastende etterpå, så den funket veldig bra på meg. Sjokolade som er 70% (eller mørkere) funker også veldig fint. Ikke akkurat like godt som melkesjokolade, men da spiser man også mindre ;) Blåbær senker blodsukkeret, så det er genialt å ta en håndfull med det etter man har spist noe som ikke er helt dia.vennlig. Ellers er det bare å hive innpå med nøtter, bær (det gir ikke samme økning som frukt) osv :)

For å være obs på søtningsmiddel som øker blodsukkeret på lik linje med vanlig sukker, så kan man se om det inneholder søtning som ender på -ol. Det er de man bør unngå. Men lettbrus og lettsaft inneholder vanligvis ikke det.

Har nå fått streng beskjed om at jeg ikke får fortelle om Facebook-grupper her inne, så jeg måtte fjerne det fra innlegget mitt lengre oppe :rolleyes:

Det finnes mange gode sukkerfrie alternativer rundt omkring. For noen dager siden bakte jeg Funksjonell mat sin sjokoladekake (den får du blant annet på Meny og en del andre vanlige butikker). Smakte absolutt ikke verst, og det var ingen andre her i huset som skjønte at det var en sunnere variant. Jeg hadde måling som lå på rundt det jeg har fastende etterpå, så den funket veldig bra på meg. Sjokolade som er 70% (eller mørkere) funker også veldig fint. Ikke akkurat like godt som melkesjokolade, men da spiser man også mindre ;) Blåbær senker blodsukkeret, så det er genialt å ta en håndfull med det etter man har spist noe som ikke er helt dia.vennlig. Ellers er det bare å hive innpå med nøtter, bær (det gir ikke samme økning som frukt) osv :)

For å være obs på søtningsmiddel som øker blodsukkeret på lik linje med vanlig sukker, så kan man se om det inneholder søtning som ender på -ol. Det er de man bør unngå. Men lettbrus og lettsaft inneholder vanligvis ikke det.

Du er en knupp altså :-) jeg elsker mørk sjokolade,så det blir ingen problem:-) skal sjekke ut den kaka! Kjøpte meg nøtter i dag da.

Back
Topp