Svangerskapsdiabetes

Kaja.T

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Ja ja, da har jeg fått påvist sv.diabetes etter dagens glukosebelastningstest. Andre som har fått det?

Blitt henvist til både diabetes-lege og svangerskapspoliklinikk, så blir hvert fall tatt godt vare på. :-)

Hadde forhøyede resultater i uke 10... Men legen mente det ikke var noe og sendte meg ikke videre...
Har derimot lagt om kosthold selv og måler blodsukker i blant hjemme, tok en glukosetoleransetest i uke 24(?) og der var resultatet innen for normalen ;-) Så er kanskje håp for meg :-p Sliter litt med motivasjonen for å unngå alle nei produkter som is og sånn.... Mye lettere å spise det groveste brødet på butikken, droppe melk, endre middager osv ;-)

Lykke til, håper du klarer deg med kostholdsregulering også så du slipper insulin.

Jeg er så redd for å ha det.. Skal ta testen etter ferien, om 2 uker. Gruer meg ikke til å drikke det ekle, men heller resultatet som skremmer meg..

Hva ser jordmor etter før hun vil en slik test skal tas? Eller er det noe alle må ta i løpet av svangerskapet? :)

Hva ser jordmor etter før hun vil en slik test skal tas? Eller er det noe alle må ta i løpet av svangerskapet? :)
Var til legen i dag, hun mente jeg burde ta den siden magen er litt over gjennomsnittet. Men urinprøvene mine har vært helt fine. Jeg er overvektig, så skulle uansett be om å få ta testen, for å være sikker, men man må absolutt ikke være overvektig for å få det :-)

Jeg har hatt det i tidligere svangerskap. Det går helt fint :) Jeg passer ikke inn under noen av gruppene av de som får det, men fikk det likevel. Da jeg fikk det påvist ble jeg henvist til sykehuset, der fikk jeg kostholdsveiledning og opplæring i hvordan man stikker seg og måler blodsukker selv. Jeg målte blodsukker selv 3-4 ganger i uken (flere ganger om dagen de dagene jeg målte). Jeg HATER blodprøve i fingen, men det gikk overraskende fint. Jeg klarte å regulere det selv med kosten og spiste sunt og godt. Jeg måtte kutte alle raske karbo, men fins mye god mat likevel. mange alternativ. I stedet for for eks pizzabunn spiste jeg speltlomper, i stedet for potetmos lagde jeg blomkålpure, i stedet for brød spiste jeg knekkebrød og lomper osv osv. Jeg fødte en gutt på 3360 gram, så han var ikke særlig stor heller. Lykke til :)

Vekt, alder(over 38 tror jeg) og eventuelt dia i familien/tidligere svangerskap. I tillegg ser vel også jm på sukker i urin, og om sf målet er stort. En kan starte med en blodprøve, og eventuelt ta glukosebelastning hvis blodprøven er førhøyet:)

Så selvom man går opp mye i svangerskapet, så trenger man ikke nødvendigvis testes? Er overvektig men jordmor har ikke snakket om sv.diabetes..urinen er fin på hver kontroll, er det derfor jeg ikke blir testa? Og når evt skal man testes?

Så selvom man går opp mye i svangerskapet, så trenger man ikke nødvendigvis testes? Er overvektig men jordmor har ikke snakket om sv.diabetes..urinen er fin på hver kontroll, er det derfor jeg ikke blir testa? Og når evt skal man testes?
De ser nok mest på startvekten din. Om bmi'n din ligger under 27 (tror jeg?) så er du ikke i faregruppen. Man tar som regel glukosebelastningen mellom uke 24-28, sånn ca. Hvis jordmor ikke er bekymret så tror jeg ikke du trenger å være bekymret heller. Du kan spørre henne om det på neste kontroll om du vil :)

De ser nok mest på startvekten din. Om bmi'n din ligger under 27 (tror jeg?) så er du ikke i faregruppen. Man tar som regel glukosebelastningen mellom uke 24-28, sånn ca. Hvis jordmor ikke er bekymret så tror jeg ikke du trenger å være bekymret heller. Du kan spørre henne om det på neste kontroll om du vil :)

Takk for svar!:) det vet jeg ikke, men syns det er rart at ho ikke har nevnt det.
Men jeg er bare glad til, haha. Selvfølelsen med tanke på vekta er allerede ganske dårlig!!:p Skal høre ved neste kontroll :)

Takk for svar!:) det vet jeg ikke, men syns det er rart at ho ikke har nevnt det.
Men jeg er bare glad til, haha. Selvfølelsen med tanke på vekta er allerede ganske dårlig!!:p Skal høre ved neste kontroll :)
De nevner det nok ikke om det ikke er nødvendig. Hvis man er ung, har en fin startvekt og ikke har diabetes i familien så er det egentlig ingen grunn til å ta testen, så lenge tidligere blodprøver ser fin ut da :)

De nevner det nok ikke om det ikke er nødvendig. Hvis man er ung, har en fin startvekt og ikke har diabetes i familien så er det egentlig ingen grunn til å ta testen, så lenge tidligere blodprøver ser fin ut da :)

Vel, jeg er ung og har ikke diabetes i familien, men startvekta var jo godt over det anbefalte :p men får stole på at jordmor kan jobben sin vel, hehe :p

Min vikarlege ville at jeg skulle ta den fordi at magen ligger litt over gjennomsnittet :-\ Ingen diabetes, ung, men alt for tung.. Meeen, skader jo ikke å ta den.

Her skal ALLE gravide ta testen...

Hadde forhøyede resultater i uke 10... Men legen mente det ikke var noe og sendte meg ikke videre...
Har derimot lagt om kosthold selv og måler blodsukker i blant hjemme, tok en glukosetoleransetest i uke 24(?) og der var resultatet innen for normalen ;-) Så er kanskje håp for meg :p Sliter litt med motivasjonen for å unngå alle nei produkter som is og sånn.... Mye lettere å spise det groveste brødet på butikken, droppe melk, endre middager osv ;-)

Lykke til, håper du klarer deg med kostholdsregulering også så du slipper insulin.
Takk for lykkeønskninger! Jeg venter fremdeles på time på sykehuset, men har så langt klart å holde meg helt uten sjokolade, kaker, saft, is og annet åpenbart sukkerholdig. Går stort sett ganske greit. Det hjelper å ha babyens helse som motivasjon, ellers hadde jeg aldri klart det. ;-)

Jeg er så redd for å ha det.. Skal ta testen etter ferien, om 2 uker. Gruer meg ikke til å drikke det ekle, men heller resultatet som skremmer meg..
Lykke til med testen! Det var absolutt ikke en spesielt festlig beskjed å få, men for min del var det en veldig god motivasjon for å klare å holde meg unna søtt + få beveget meg litt mer.

Jeg har hatt det i tidligere svangerskap. Det går helt fint :) Jeg passer ikke inn under noen av gruppene av de som får det, men fikk det likevel. Da jeg fikk det påvist ble jeg henvist til sykehuset, der fikk jeg kostholdsveiledning og opplæring i hvordan man stikker seg og måler blodsukker selv. Jeg målte blodsukker selv 3-4 ganger i uken (flere ganger om dagen de dagene jeg målte). Jeg HATER blodprøve i fingen, men det gikk overraskende fint. Jeg klarte å regulere det selv med kosten og spiste sunt og godt. Jeg måtte kutte alle raske karbo, men fins mye god mat likevel. mange alternativ. I stedet for for eks pizzabunn spiste jeg speltlomper, i stedet for potetmos lagde jeg blomkålpure, i stedet for brød spiste jeg knekkebrød og lomper osv osv. Jeg fødte en gutt på 3360 gram, så han var ikke særlig stor heller. Lykke til :)
Takk for gode råd og lykkeønskninger! Har ennå ikke fått time til kostholdsveiledning, men venter i spenning. Har så langt klart å kutte ut alle åpenbare sukkerholdige produkter, så får jeg heller ta omlegging av middagsvaner etc etter timen på sykehuset.

Back
Topp