Svangerskapsdiabetes

Skrev langt innlegh her som ikke ble lagy til. Kortversjon er at jeg fikk beskjed av jordmor at jeg har svangerskapsdiabetes og hun sendte henvisning til sykehuset

Skrev langt innlegh her som ikke ble lagy til. Kortversjon er at jeg fikk beskjed av jordmor at jeg har svangerskapsdiabetes og hun sendte henvisning til sykehuset

Bra du fikk svar og at de tar tak i det. Men han legen din burde få seg en oppvekker!!

Fordelen med igangsettelse er det å slippe og gå over termin.. Og du er på sykehuset det meste av prosessen. Ofte blir fødslene som er igangsatt raskere også.. Jeg ble satt i gang sist.. Hadde styrtfødsel og meget lette rier i forhold til første gang da jeg gikk med heftige rier i nesten 3 døgn..

Ville bare nevne at jeg også ble igangsatt sist og sitter igjen med positiv opplevelse av dette. For vår del var det 12 dager på overtid da.

Jeg var hos jordmor og lege i går og fikk roet hodet hos begge i forhold til glukosebelastningen jeg var igjennom sist uke.

Skal måle fastende blodsukker 1 gang PR mnd frem til fødsel. Selve Stigningen av sukkerlaken var ikke stor så ingen fare der <3 Er så lettet!

Legen nevnte også at om man spiser sent og gjerne søtt (før midnatt) så kan blodsukkeret fortsatt være noe "høyt" på morgenen. Mener selv jeg spiste is og sen kvelds kvelden i forveien så den 27.06 så skal jeg spise kvelds senest 21.00 også la være å spise is :p

Ville bare nevne at jeg også ble igangsatt sist og sitter igjen med positiv opplevelse av dette. For vår del var det 12 dager på overtid da.

Jeg var hos jordmor og lege i går og fikk roet hodet hos begge i forhold til glukosebelastningen jeg var igjennom sist uke.

Skal måle fastende blodsukker 1 gang PR mnd frem til fødsel. Selve Stigningen av sukkerlaken var ikke stor så ingen fare der <3 Er så lettet!

Legen nevnte også at om man spiser sent og gjerne søtt (før midnatt) så kan blodsukkeret fortsatt være noe "høyt" på morgenen. Mener selv jeg spiste is og sen kvelds kvelden i forveien så den 27.06 så skal jeg spise kvelds senest 21.00 også la være å spise is :p
Har fått helt noia her. Siden jeg fikk resultatet for tre uker siden har jeg kuttet ut snop, saft, is og ikke spist ris, poteter, pasta eller hvitt brød (spiser jeg ikke uansett). Skal bli interessant å se hva neste belastning viser. Litt bekymret for vekten min har stagnert i en mnd nå, men får høre på fredag om det er en bekymring eller eio_O

Jeg tok en i uke 16 og mener jeg fikk 5,2 på fastende og 7,2 etter to timer. Etter det har jeg kuttet alt av sukkerholdig drikke, sjokolade etc, men spiser jo ris, poteter og pasta da. Veldig spent på hvordan det går når jeg skal ta testen i uke 28 i morgen. Håper det ikke blir så vanvittig høyt!

Kan jeg spørre hva dere spiser, dere som har fått påvist svangerskapsdiabetes? For jeg prøver fra før å holde meg unna sukker, men det er jo sukker, eller karbohydrater da, i alt. Blir gal..

Kan jeg spørre hva dere spiser, dere som har fått påvist svangerskapsdiabetes? For jeg prøver fra før å holde meg unna sukker, men det er jo sukker, eller karbohydrater da, i alt. Blir gal..

Blir nesten litt lavkarbo opplegg her, men selvfølgelig får i meg litt karbo da, men holder meg unna store mengder, så blir mye rent kjøtt og salat til, og taco salat med hjemmelaget dressing uten sukker osv :) mye wok :)

Ja, det er vel lavkarbo som står i fokus. Men som Iselin sier så må man ha litt karbo også. Men bruk karbohydrater som tar lang tid å fordøye. Her går det mye i kjøtt, egg, ost, salat, knekkebrød eller grove brød om jeg skal ha brød. Lager omelett med ost og skinke. Kjør på med proteiner, det metter jo bedre. Og så spiser jeg fiberrik mat. Og dropper all åpenlyst sukker, i tillegg til lyst brød (som er verstingene), mindre pasta og ris. Lite frukt, for er mye sukker i frukt. Og ikke finn på å drikke jus. Om du må ha frukt, så spis heller epler forran banan. Banan har mye sukker. Men man kan spise litt jordbær, og den mørkeste sjokoladen man får. Ellers finner man jo sukkerfri sjokolade (de er dyre) og sukkerfri is osv. Jeg baker en del brød og har kjøpt meg litt fra kostbutikken som ikke er sukker i. Jeg har Easy living si pizzadeig, og den er helt ok. Husk at hvitt mel er fy fy. Man venner seg fort til med dette. Jeg var veldig glad i cola og sjokolade før. Men nå lar jeg det være. Og klarer jeg det så klarer alle det. Lykke til.

Bra du fikk svar og at de tar tak i det. Men han legen din burde få seg en oppvekker!!
Ja, vurderer å bytte han ut...men har hatt han siden jeg var liten, så det sitter litt langt inne. En vet hva en har, men ikke hva en får tankegang. Men han tar litt lett på ting, og det er ikke første gang. Min far døde på grunn av feildiagnostisering av samme lege. Så jeg tenker jeg får være på utkikk etter en ny lege, spesielt siden babyen også automatisk får min lege.

Fikk brev i dag med kostholdsveiledning, men ingen time på sykehuset...Veldig rart, håper det kommer innkalling de neste dagene...Her er det jeg har fått i kostholdsråd

Vedlegg

• 1465313573541.jpg
    1465313573541.jpg
    92,8 KB · Visninger: 32
Ja, vurderer å bytte han ut...men har hatt han siden jeg var liten, så det sitter litt langt inne. En vet hva en har, men ikke hva en får tankegang. Men han tar litt lett på ting, og det er ikke første gang. Min far døde på grunn av feildiagnostisering av samme lege. Så jeg tenker jeg får være på utkikk etter en ny lege, spesielt siden babyen også automatisk får min lege.

Hadde jeg vært deg ville jeg forhørt meg med andre i området og eventuelt satt meg på venteliste om
det et noen du får anbefalt og det er fullt hos de. Hadde ikke følt meg komfortabel med en som tar så lett på ting når det kommer til babyen eller meg selv..

Hadde jeg vært deg ville jeg forhørt meg med andre i området og eventuelt satt meg på venteliste om
det et noen du får anbefalt og det er fullt hos de. Hadde ikke følt meg komfortabel med en som tar så lett på ting når det kommer til babyen eller meg selv..
Tror ikke det er mulig å sette seg opp på venteliste, må bare være aktiv å sjekke med jevne mellomrom selv.

Tror ikke det er mulig å sette seg opp på venteliste, må bare være aktiv å sjekke med jevne mellomrom selv.

Jeg aktiverte varsel vi legelisten.no og da fikk jeg SMS når legen jeg ønsket var ledig. Som var veldig lurt for etter et par timer var alle plassene borte igjen! :)

Jeg aktiverte varsel vi legelisten.no og da fikk jeg SMS når legen jeg ønsket var ledig. Som var veldig lurt for etter et par timer var alle plassene borte igjen! :)

Fikk ikke det til å funke jeg :-( fikk SMS om at det var maaaaasse ledig, også var det bare tull. :-(

Fikk ikke det til å funke jeg :-( fikk SMS om at det var maaaaasse ledig, også var det bare tull. :-(

Så teit! Hos meg funket det veldig fint! Er alltid fullt her og kun ledig hos noen jeg absolutt ikke ville ha når vi flyttet hjem. Så da satte jeg meg på liste og etter et par mnd så ordnet det seg :) utrolig dumt at det ikke fungerer som det skal!

Fikk 8,2 på test i dag, og skal til sykehuset for samtale/utredning. Spiste nettopp en rabarbra med litt yoghurt naturell uten sukker. Begynte plutselig å lure på om det er ok... Blir helt gal av å tenke på hva som er rett eller galt å spise nå :( Noen bra sider på nett dere vil anbefale?

Fikk 8,2 på test i dag, og skal til sykehuset for samtale/utredning. Spiste nettopp en rabarbra med litt yoghurt naturell uten sukker. Begynte plutselig å lure på om det er ok... Blir helt gal av å tenke på hva som er rett eller galt å spise nå :( Noen bra sider på nett dere vil anbefale?
Det bør jo vøre ok :) har fått beskjed om et par frukt til dagen/men ikke samtidig. Max et halvt glass juice til dagen. Jeg har lagt ved de kostholdsrådene jeg fikk i posten fra sykehuset lenger oppe i tråden, har du lest de?

Back
Topp