Svangerskapsdiabetes

Rog90

Glad i forumet
Noen som har fått påvist dette? Fikk utslag på urin i dag G1, skal ta glukosebehandlingstest i morgen. Hva er gangen videre om en får påvist svangerskapsdiabetes? Jeg forsto på jordmor at jeg da ble overført til sykehuset for vekstestimering og for å få en streng kostholdsplan og må stikke meg selv i fingeren flere ganger daglig? Virkey på jordmor som om at jeg mest sannsynlig hadde svangerskapsdiabetes, men når jeg ringte legesenteret virket det nesten ikke ut som det var sikkert jeg trengte å ta testen en gang. Litt lettere forvirret...

Det spørs på graden. Jeg har (enn så lenge) under 9 (8,2) etter belastning og skal regulere dette med kost. Men, de kan ikke ha vært så über bekymret for jeg fikk liksom ikke noe råd uten om å holde meg unna brus, pasta, ris, potet og snop. Det jeg da må holde meg unna er stratosen jeg kanskje spiser en gang i uka. Spiser omtrent aldri det andre uansett og drikker kanskje brus 6 ganger i året:p Får du resultat på 9 eller mer, så blir du henvist til sykehuset og så veileder de deg der:)

Jordmor har rett i gangen videre på det, fikk det fortalt når jeg første gang fikk påvist sukker i urinen. Er bedre at hun følger med og er heller mer bekymret enn å la det gå. De på legekontoret mente heller ikke at jeg burde ta glukosebelastningstest, men syns det er fint at jordmor følger med når jeg har fått utslag 4 ganger på sukker i urinen. Men blodsukkeret mitt er helt fint, så derfor følger jordmor bare litt ekstra med nå, så går inn dit hver 14.dag på kontroll. Grunnen er at vi med sukker i urinen har større sjanse for å få infeksjon.

Jordmor har rett i gangen videre på det, fikk det fortalt når jeg første gang fikk påvist sukker i urinen. Er bedre at hun følger med og er heller mer bekymret enn å la det gå. De på legekontoret mente heller ikke at jeg burde ta glukosebelastningstest, men syns det er fint at jordmor følger med når jeg har fått utslag 4 ganger på sukker i urinen. Men blodsukkeret mitt er helt fint, så derfor følger jordmor bare litt ekstra med nå, så går inn dit hver 14.dag på kontroll. Grunnen er at vi med sukker i urinen har større sjanse for å få infeksjon.
Så du har ikke tatt glukosebelastningstesten?

Joda, har tatt den 2 ganger til og med, for å være sikker på at verdiene er fine og utelukke diabetes. Jeg sa til de på legekontoret at jordmor sa at jeg skulle ta den, så da må jeg ta den. Bedre å være på den sikre siden. Jeg ville aldri ikke tatt den, når jordmor som har mer peiling på svangerskap sier at jeg skal :)

Joda, har tatt den 2 ganger til og med, for å være sikker på at verdiene er fine og utelukke diabetes. Jeg sa til de på legekontoret at jordmor sa at jeg skulle ta den, så da må jeg ta den. Bedre å være på den sikre siden. Jeg ville aldri ikke tatt den, når jordmor som har mer peiling på svangerskap sier at jeg skal :)
Jepp, gruer meg litt til å ta den, siden jeg fremdeles er kvalm hver dag og fremdeles kaster opp 1-2 ganger i uka. Men godt jeg fikk time allerede i morgen tidlig, så jeg får det overstått...har hatt to skiver med brunost og syltetøy + et glass juice før jordmor i dag. Men får holde meg mest mulig unna sukker resten av dagen.

Jepp, gruer meg litt til å ta den, siden jeg fremdeles er kvalm hver dag og fremdeles kaster opp 1-2 ganger i uka. Men godt jeg fikk time allerede i morgen tidlig, så jeg får det overstått...har hatt to skiver med brunost og syltetøy + et glass juice før jordmor i dag. Men får holde meg mest mulig unna sukker resten av dagen.
Det høres bra ut! Men tror ikke du trenger å holde deg unna sukker, så lenge du ikke spiser eller drikker noe 12 timer før du skal ta testen så går det helt fint. Lykke til imorgen da :)

Lykke til imorgen. Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes allerede i uke 17. Så har holdt på med dette en stund. Måler i fingen 5 ganger for dagen. Og passer kosten. Men jeg startet tidlig på insulin også. Så tar litt insulin to ganger for dagen. Jeg må være veldig forsiktig med mel og melk også. Kan kun spise grovt brød, og ikke så mye. Helst kun et lite glass melk om dagen. Max to. Jus, brunost og syltetøy kan jeg bare glemme, ilag med sukker generelt. Men det går helt fint. Og om jeg absolutt vil ha litt brus, så drikker jeg Pepsi Max. Man blir flink å tilpasse alt når man går å måler selv gjennom dagen.

12 timer før :o i skrivet jeg fikk står det faste fra midnatt, men det blir 8 timer før da og tviler vell på at jeg spiser noe etter kl 21 uansett..

7d551f72b9a253c3c3ed933d258217e1

Jeg måtte også faste fra midnatt. Skulle være minst 8 timer fastende.

Noen som har hatt sukker i urinen uten å ha fått påvist svangerskapsdiabetes? Krysser fingre og tær, men virket litt dystert ut hos jordmor...

Har vært redd for sv.diabetes jeg også. Begge mine foreldre har det, men legen min mente at jeg ikke trengte glukosetest. Har målt blodsukkeret mitt hos foreldrene mine, og det ligger på 4,7 jevnt heldigvis.

Noen som har hatt sukker i urinen uten å ha fått påvist svangerskapsdiabetes? Krysser fingre og tær, men virket litt dystert ut hos jordmor...
Sukker i urinen er ikke ensbetydende med sv.diabetes. Har hørt om flere som jevnt hele svangerskapet har hatt bittelitt sukker i urinen uten utslag på diabetes :)

Det spørs på graden. Jeg har (enn så lenge) under 9 (8,2) etter belastning og skal regulere dette med kost. Men, de kan ikke ha vært så über bekymret for jeg fikk liksom ikke noe råd uten om å holde meg unna brus, pasta, ris, potet og snop. Det jeg da må holde meg unna er stratosen jeg kanskje spiser en gang i uka. Spiser omtrent aldri det andre uansett og drikker kanskje brus 6 ganger i året:p Får du resultat på 9 eller mer, så blir du henvist til sykehuset og så veileder de deg der:)
Sniker fra juni, og har akkurat samme erfaring som over her :) Hadde 8,3! Har hatt kontrollmålinger med apparat, og vært på vekstestimering. Lille er -5%, alle målinger er gode - så, ingen bekymringer :)

..og har forresten aldri hatt sukker i urinen. Trenger ikke å ha noen sammenheng :)

Ikke hatt sukker i urinen heller. Men min jordmor sa til meg at for å ha sukker i urinen så måtte vi ha blodsukker på over 10. Men samtidig så er ikke sukker i urinen ensbetydende med at man har svangerskapsdiabetes. Det kan være tilfeldig også. Men det bør sjekkes. Men det får nok fint.

Fikk resultat på 9,9 men fikk samme beskjed som deg at jeg bare skulle regulere med kosten. Fikk også beskjed om at jeg har økt risiko både for å utvikle svangerskapsdiabetes og diabetes type 2 senere...kjipt, men kunne vært verre. Skal ta ny test på legesenteret om 1 mnd. Fikk ikke henvisning til sykehuset, og beskjed om at jeg ikke har svangerskapsdiabetes.

Back
Topp