Svangerskapsdiabetes?

Så man kan ikke kjøpe det uten resept? :eek: Han mente jeg skulle ta den testen om 4-6 uker for så å Evt bli henvist til sykehuset?
Syntes også legen var på bærtur. Ingen informasjon what so ever:( har flere spm enn svar egentlig

Joda,men du skal jo ikke betale selv egentlig.Resepten er på strimmler og stikkertene,de koster jo litt!
Jeg har blirt henvist med engang alle tre svangerskapene når det har vært utslag.Ta det opp med jordmoren din,for i mine ører er han litt på tur.
Blodsukkeret skal ligge under 7 to timer etter mat.Så måler du før du spiser så du har en anelse om hvordan det ligger ann :)
Håper du får bedre hjelp hos jordmor
 
Sniker fra juni! Var i samme situasjon for en måned siden. Send meg en melding om du lurer på noe :) Det går bra!
Tusen takk :) sender deg nok en PM i morgen :)


Joda,men du skal jo ikke betale selv egentlig.Resepten er på strimmler og stikkertene,de koster jo litt!
Jeg har blirt henvist med engang alle tre svangerskapene når det har vært utslag.Ta det opp med jordmoren din,for i mine ører er han litt på tur.
Blodsukkeret skal ligge under 7 to timer etter mat.Så måler du før du spiser så du har en anelse om hvordan det ligger ann :)
Håper du får bedre hjelp hos jordmor
Snakket med legekontoret og de hadde til meg gratis på kontoret. Så hentet i stad. Ikke mange strimler osv der da:/ men iallfall apparatet. Ja eneste han sa, under 7 2 timer etter middag..
Skal absolutt snakke med jordmor, hun tror jeg tar tak i ting :)
 
Så man kan ikke kjøpe det uten resept? :eek: Han mente jeg skulle ta den testen om 4-6 uker for så å Evt bli henvist til sykehuset?
Syntes også legen var på bærtur. Ingen informasjon what so ever:( har flere spm enn svar egentlig


Sympati til deg. Jeg var og tok den testen idag (uke 27) skulle egentlig tatt den for tre uke siden, men jeg bare spyr av den glukosen. Klarte heldigvis å holde det nede idag. Og målingene viste 9,3 etter 2 timer. Så jeg har svangerskapsdiabetes uten tvil, ifølge internett. Men jeg satt igjen med det samme som deg; ingen informasjon, ikke noenting. Så har brukt google, selv om jeg opprinnelig er mot det fordi det ofte står mye rart der. Men jeg fant en troverdig side (http://levmeddiabetes.no/), og her fant jeg også link til noe nyttig informasjon fra legeforeningen (som også er troverdige kilder). Hvis du har 8 skal du ikke være særlig bekymret. Du kan lese mer her: http://legeforeningen.no/Fagmed/Nor...i-fodselshjelp-2014/Diabetes-i-svangerskapet/ Her får du også svar på hvorfor du ikke har blitt henvist videre. Det blir ikke betegnet som særlig alvorlig, og derfor anses ikke nødvendig å henvises til noe på sykehuset. Men hadde jeg vært deg, og er du redd for å få det "verre", så ville jeg selv bedt om henvisning til sykehuset og spesialist.

Jeg har selvsagt gått rett i kjelleren selv med den høye målingen min. Fikk låne blodsukkerapparat av en nær venn som har diabetes, i påvente av at jeg får mitt eget på blå resept til uka (ja, man får det gratis mot en viss egenandel per år, ifølge han jeg kjenner med diabetes). Skal til sykehuset selv på onsdag, men synes kanskje 6 dager i uvissheita var litt lenge å vente, da jeg er utålmodig av natur og ikke vil skade mini i magen mer enn nødvendig. Det er veldig, veldig lite informasjon der ute om hva svangerskapsdiabetes faktisk er, hva det innebærer for deg og spesielt for babyen. Det er mer skadelig og mye mer å være på vakt etter enn hva mange kanskje tenker. Jeg har fått en god innføring i diverse gjennom egen research i dag, og har nå begynt å spise mat med lav GI, samt måler rett før og 2 timer etter jeg spiser. Si fra hvis du har noen spørsmål, så svarer jeg etter beste evne.
 
Sniker litt fra august. Jeg tok denne testen i uke 17, og hadde en 2 timers måling som viste 9,1. Ble henvist til sykehus med en gang. Men her henviser de bare de som er over 9. Alle under 9 må regulere kosten og måle blodsukkeret selv, og ta ny glukosetest etter x antall uker. Men har hørt at retningslinjene er noe forskjellig til hvor i landet du holder til. Jeg fikk beskjed fra sykehuset at når man kommer til rundt uke 30 så øker behovet for insulin. Og da kan blodsukkeret lett øke igjen i denne tiden. Jeg hadde så høye måling at jeg ble satt på insulin etter en uke forsøk på å regulere kun kosten selv. Jeg har også vert på kurs om ernæring, noe jeg hadde klart meg uten siden jeg har brukt litt tid på å lese meg opp selv.

Man må holde seg unna sukker, og hvitt mel. Hvitt mel er jo en god del sukker. Jeg reagerer også på melk, siden det her er melkesukker. Jeg ble overrasket av hvor mye sukker som er i "vanlig" kost. Og prøver å holde en lav-karbo diett mer eller mindre. Ofte lettere sagt enn gjort. Men er nok kanskje letter for meg faktisk, som tar insulin i sprøyteform. Sendt meg gjerne en pm om du lurer på noe mer.
 
Hei igjen!

En liten oppdattering her etter å ha vørt hos jordmor i dag!
Hun mente jeg IKKE hadde svangerskapsdiabetes, men er på vei til å få det. Altså, har man verdi på over 9 har man fått svangerskapsdiabetes, men ikke når det er under. Hun mener at når det er over 7,8-9 så skal man bli henvist til sykehuset for videre oppfølging slik at man ikke kommer til verdien 9. Den er absolutt forhøyet, og man må ta grep, men at man ikke har diagnosen. Så hun sender meg videre til sykehuset for videre oppfølging. + ny prøve om 4 uker som jeg vet :)

FIkk blodsukker app. av legen, men der var det 5 strimler og 5 nåler, så måtte jo kjøpe nytt. Måtte mase meg til å få det på blå resept så jeg slapp unna å betale så mye, ,men bare egenandelen.
Vurderer sterkt å bytte lege nå altså!

Kan ellers puste litt lettet ut og ta noen grep. Har fått litt oversikt over mitt blodsukker.
Ellers var alt fint på kontrollen i dag :)
 
Jeg var også i grenseland til sv.diabetes.

Nå har jeg målt blodukkeret noen dager og som forventet er blodsukkeret helt fint både før og etter måltider.
Har til og med prøvd m litt sjokolade/søtsaker - uten at det påvirker blodsukker mer enn vanlig mat.

Så jeg fortsette å spise som jeg har gjort - sunt og allsidig, med noen utskeielser innimellom:)

Så sant en ikke ligger veldig høyt, tror jeg ikke en skal stresse så mye med det:)
 
Hei igjen!

En liten oppdattering her etter å ha vørt hos jordmor i dag!
Hun mente jeg IKKE hadde svangerskapsdiabetes, men er på vei til å få det. Altså, har man verdi på over 9 har man fått svangerskapsdiabetes, men ikke når det er under. Hun mener at når det er over 7,8-9 så skal man bli henvist til sykehuset for videre oppfølging slik at man ikke kommer til verdien 9. Den er absolutt forhøyet, og man må ta grep, men at man ikke har diagnosen. Så hun sender meg videre til sykehuset for videre oppfølging. + ny prøve om 4 uker som jeg vet :)

FIkk blodsukker app. av legen, men der var det 5 strimler og 5 nåler, så måtte jo kjøpe nytt. Måtte mase meg til å få det på blå resept så jeg slapp unna å betale så mye, ,men bare egenandelen.
Vurderer sterkt å bytte lege nå altså!

Kan ellers puste litt lettet ut og ta noen grep. Har fått litt oversikt over mitt blodsukker.
Ellers var alt fint på kontrollen i dag :)

Da er det forskjell rundt om i landet.Her var over 7.8 svangerdkspsdiabetes:)
 
Da er det forskjell rundt om i landet.Her var over 7.8 svangerdkspsdiabetes:)
Ja si det du!
Snakket med legen i etterkant nå også, han sa brått at jeg ikke hadde svangerskapsdiabetes! Selv om han sa det på fredag! Så lite vet jeg:p haha men nå blir jeg iallfall henvist videre så får vi se :)
 
Samme erfaring har jeg, og kommer til å bytte lege etter svangerskapet. Jordmora mi er overrasket over at legen ikke vet mer! Her var jo prøven på 8,2 og leger ringte katastrofealarm, men sendte meg ikke videre..

Spørs om det er jordmor man bør gå til om man får valget ;)
 
Back
Topp