Svangerskapsdiabetes?

Border

Elsker forumet
Assistert-jentene
Julimammaer 2016
Julibarna 2019
Søren! Tror jeg har fått det :( var å tok glukosebelastningstest i går, fikk melding fra legen at jeg skulle ta kontakt for time ang prøven.. Skjønte jo da at et eller annet var galt. Ringte sekretæren, hun viste ikke, men sa at prøven var etter 2 timer 7,2, altså litt forhøyet sa hun. Ellers ville hun ikke si noe. Fikk time til legen i morgen.
Betyr det at jeg har fått diabetes eller er jeg på vei til å få det?
Noen som kan hjelpe?:)
 
Grensen ligger vel på åtte? Men du er ganske nærm grensen så kanskje legen bare vil informere og eventuelt forebygge??
 
Grensen ligger vel på åtte? Men du er ganske nærm grensen så kanskje legen bare vil informere og eventuelt forebygge??
Aha!! OK, ja det kan jo hende at de bare vil følge opp! Syntes det er så kleint med slike kostholdsråd osv.. Jeg vet jo, men er litt vanskelig :p
 
Grensa er på 7,8 :) så du er akkuratt under. Vil sikkert snakke litt om kosthold kanskje og at du kanskje må Ta den igjen :)
 
Jeg tok også nettopp glucosebelastning og på legesenteret hos meg er det visst rutine med time hos legen en dag eller to etter testen for å få svaret. Jeg lå på rett over 7 2 timer etter testen (7.2 el 7.3) og legen sa den var lett forhøyet siden sist (som var rundt 6.4) men at den var godt innenfor normalverdiene. Forsto på han at notmslverdiene gikk opp til rundt 8-9
 
Grensa er 7,8 ja.... Jeg er den heldige vinneren av å ha nettopp 7,8! Ny måling om 4 uker + 6-12 uker etter fødsel. Måtte ellers prøve å begrense sukkerinntak... Men som legen sa, det er ikke "mål-før-alle-måltider" høyt.....
7,8-9 etter 2 timer er forhøyet, mens høyere enn 9 krever mer måling/oppfølging osv... Er vel over 9 som er svangerskapsdiabetes tror jeg..
 
Takk for svar folkens! Da virker det som jeg heldigvis ikke har svangerskapsdiabetes! Heldigvis :D dog, nå må jeg skjerpe meg så jeg slipper å få det. En liten realitycheck.
Gruer meg til legetimen i morgen, blir så kleint :p
 
Oi, jeg hadde 7,5, men legen sa ikke noe på det igrunn. Sa at jeg skulle ta en ny test i uke 30. Er ikke overvektig, spiser normalt og er aktiv. Så om jeg får det, syns jeg ikke det er flaut, da er det nok genetisk - som det ofte er har jeg skjønt.
 
Oi, jeg hadde 7,5, men legen sa ikke noe på det igrunn. Sa at jeg skulle ta en ny test i uke 30. Er ikke overvektig, spiser normalt og er aktiv. Så om jeg får det, syns jeg ikke det er flaut, da er det nok genetisk - som det ofte er har jeg skjønt.

Ofte genetisk ja.Skjønner heller ikke hvorfor man skal være flau over det.Jeg har det å finnes ikke flau!
 
7,8 er grensa. Men det er nok lurt å passe kostholdet uansett frem til fødselen.
 
Ofte genetisk ja.Skjønner heller ikke hvorfor man skal være flau over det.Jeg har det å finnes ikke flau!
Rett og slett fordi jeg er overvektig, men gikk ned 10 kg rett før jeg ble gravid pga jeg måtte det iforhold til Ivf. Og syntes det har vært nok fokus på riktig kosthold den tiden jeg har vært gravid, også skal jeg nå inn for en ekstra samtale for det. Det syntes jeg er flaut! Hadde jeg vært tynn så hadde jeg nok hatt en annen mening ;)
 
Rett og slett fordi jeg er overvektig, men gikk ned 10 kg rett før jeg ble gravid pga jeg måtte det iforhold til Ivf. Og syntes det har vært nok fokus på riktig kosthold den tiden jeg har vært gravid, også skal jeg nå inn for en ekstra samtale for det. Det syntes jeg er flaut! Hadde jeg vært tynn så hadde jeg nok hatt en annen mening ;)

Neeei, fokuser på hvor flink du har vært i stede! For alt du vet kunne du like godt ha fått det om du var normalvektig :)
Høres ut som du har jobbet skikkelig for å få det her til :)
 
Aha!! OK, ja det kan jo hende at de bare vil følge opp! Syntes det er så kleint med slike kostholdsråd osv.. Jeg vet jo, men er litt vanskelig :p
Vanskelig ja :p der er du ikke alene i allefall ;)
 
Fader! Sekretæren sa feil! Hadde 8,0- ikke 7,2 så da har jeg svangerskapsdiabetes:( må på apoteket å kjøpe sånn for å sjekke blodsukkeret! Ellers fikk jeg et hefte med kosthold og ny blodprøve om 4-6 uker.Det var egentlig det. Ikke noe annen informasjon. Alt jeg spurte om sa han nei det tar vi da,hvis det fortsatt er høyt:( kjenner jeg har egentlig flere spørsmål enn svar :( skal heldigvis til jordmor neste uke, håper hun har flere svar...
 
Fader! Sekretæren sa feil! Hadde 8,0- ikke 7,2 så da har jeg svangerskapsdiabetes:( må på apoteket å kjøpe sånn for å sjekke blodsukkeret! Ellers fikk jeg et hefte med kosthold og ny blodprøve om 4-6 uker.Det var egentlig det. Ikke noe annen informasjon. Alt jeg spurte om sa han nei det tar vi da,hvis det fortsatt er høyt:( kjenner jeg har egentlig flere spørsmål enn svar :( skal heldigvis til jordmor neste uke, håper hun har flere svar...

Du skal ikke kjøpe selv.Legen skal henvise deg til ditt sykehus hvor du kommer til ernæringsråd,diabetessykepleier for å få veiledning,apparat og resept på strimmler.
Du blir også innkallt til indremedisiner og ultralyd.
Har du fått det nå så forsvinner det jo ikke seinere i svangerskspet iallefall.For en sløv lege:eek:

Her ble jeg henvist samme dag,og tre dager etter ringte de på rekke og rad.Slapp gå til de første to men ultralyd og indremedisiner må jeg:)
 
Du skal ikke kjøpe selv.Legen skal henvise deg til ditt sykehus hvor du kommer til ernæringsråd,diabetessykepleier for å få veiledning,apparat og resept på strimmler.
Du blir også innkallt til indremedisiner og ultralyd.
Har du fått det nå så forsvinner det jo ikke seinere i svangerskspet iallefall.For en sløv lege:eek:

Her ble jeg henvist samme dag,og tre dager etter ringte de på rekke og rad.Slapp gå til de første to men ultralyd og indremedisiner må jeg:)
Så man kan ikke kjøpe det uten resept? :eek: Han mente jeg skulle ta den testen om 4-6 uker for så å Evt bli henvist til sykehuset?
Syntes også legen var på bærtur. Ingen informasjon what so ever:( har flere spm enn svar egentlig
 
Last edited:
Så man kan ikke kjøpe det uten resept? :eek: Han mente jeg skulle ta den testen om 4-6 uker for så å Evt bli henvist til sykehuset?
Syntes også legen var på bærtur. Ingen informasjon what so ever:( har flere spm enn svar egentlig

Kan kjøpe det men da koster det. Skal være gratis for deg :)
 
Fader! Sekretæren sa feil! Hadde 8,0- ikke 7,2 så da har jeg svangerskapsdiabetes:( må på apoteket å kjøpe sånn for å sjekke blodsukkeret! Ellers fikk jeg et hefte med kosthold og ny blodprøve om 4-6 uker.Det var egentlig det. Ikke noe annen informasjon. Alt jeg spurte om sa han nei det tar vi da,hvis det fortsatt er høyt:( kjenner jeg har egentlig flere spørsmål enn svar :( skal heldigvis til jordmor neste uke, håper hun har flere svar...
Sniker fra juni! Var i samme situasjon for en måned siden. Send meg en melding om du lurer på noe :) Det går bra!
 
Back
Topp