Svangerskapsdiabetes

Glukose belastning tas bla ved bmi over 28, alder over 38, diabetes i familie, utslag på sukker i urin ..

Det tas på fastende mage. Blodprøve først, også drikker man 75 gram sukker innen 5 min, sitter stille i 2 timer for så å ta ny blodprøve :)
Ved verdi over 7.8 etter 2 timer, skal man henvises til diabetes sykepleier evt få fastlegen til å informere nøye om kosthold og gi god veiledning :)
Takk for info, skjønner nå hvorfor jeg ikke ble sendt til denne prøven. Da trenger jeg ikke å bekymre meg enda :)
Hele greie opsto pga jeg hele tiden har lyst på noe søt og får dårlig samvittighet og vil forsikre meg at det ikke kommer til å forårsake diabetes. Det er så vanskelig å holde deg ut av sjokolade, is, kaker,syltetøy, honning og frukt....
 
Melder meg inn her! Verdier på 8,3 etter test hos legen i dag, så har fått apparat for å måle selv og se hva som funker og ikke.

Noen tips å komme med? Er bare flau og trist nå, gått opp mye så langt (29+0) og overvektig fra før..
 
Melder meg inn her! Verdier på 8,3 etter test hos legen i dag, så har fått apparat for å måle selv og se hva som funker og ikke.

Noen tips å komme med? Er bare flau og trist nå, gått opp mye så langt (29+0) og overvektig fra før..

Men ved verdier under 9.0 så skal kostholdsveiledning holde :/ ergo kostholds endring og aktivitet :) har du fått dette :)?
Ikke vær flau, noen får det og noen ikke :)
Viktigste er at man gjør tiltak som forbedrer situasjonen :):)
 
Takk for info, skjønner nå hvorfor jeg ikke ble sendt til denne prøven. Da trenger jeg ikke å bekymre meg enda :)
Hele greie opsto pga jeg hele tiden har lyst på noe søt og får dårlig samvittighet og vil forsikre meg at det ikke kommer til å forårsake diabetes. Det er så vanskelig å holde deg ut av sjokolade, is, kaker,syltetøy, honning og frukt....

Er flere faktorer som spiller inn :) ikke ha dårlig samvittighet; )
 
Men ved verdier under 9.0 så skal kostholdsveiledning holde :/ ergo kostholds endring og aktivitet :) har du fått dette :)?
Ikke vær flau, noen får det og noen ikke :)
Viktigste er at man gjør tiltak som forbedrer situasjonen :):)
Nei, legen sendte med brosjyren som heter Diabetes 2, og sa at jeg møtte finne ut selv ved hjelp av måleren hva som fungerer og ikke.. Skal høre med jm om 2 uker :)
 
Nei, legen sendte med brosjyren som heter Diabetes 2, og sa at jeg møtte finne ut selv ved hjelp av måleren hva som fungerer og ikke.. Skal høre med jm om 2 uker :)

Diabetes 2 kommer av livsstil :) så det var jo greit nok, men de skal også kunne henvise til diabetes sykepleier som kan gi deg gode råd i starten .. syntes det var litt slappt av legen din ... om du ikke finner ut på egenhånd så bare be om å bli henvist :)
 
Melder meg inn her! Verdier på 8,3 etter test hos legen i dag, så har fått apparat for å måle selv og se hva som funker og ikke.

Noen tips å komme med? Er bare flau og trist nå, gått opp mye så langt (29+0) og overvektig fra før..
Jeg ble henvist til med pol. og fikk time raskt. Det burde du fått også.

Ellers er det som nevnt kost og trim som gjelder.

Og det er ikke kjekt å få det :( Men forhåpentligvis går det over etter at fødselen er overstått :)
 
Jeg skal ta test nå, fordi babyen har gått fra å være bittelitt under kurven til å ligge helt øverst på kurven (uke 24 nå) og diabetes i familien. Ingen utslag i urin, ikke høy alder eller bmi.

Men er fryktelig tørst uten å måtte gå på do ofte og mye svimmel.

Spent på svaret..
 
Melder meg inn her! Verdier på 8,3 etter test hos legen i dag, så har fått apparat for å måle selv og se hva som funker og ikke.

Noen tips å komme med? Er bare flau og trist nå, gått opp mye så langt (29+0) og overvektig fra før..

Først: flau skal du IKKE være!

Utrolig slapt av legen din å ikke henvise deg til medisinsk poliklinikk for oppfølging med diabetessykepleier/indremedisiner. Har forstått det sånn her at det er helt vanlig at sykehuset tar over oppfølgingen her når man får svangerskapsdiabetes. Jeg tok direkte kontakt med med. pol. selv når jeg hadde for høye målinger for fikk beskjed om det, kanskje du skulle prøvd det samme?:) jeg er inne på sykehuset for samtale med indremedisiner samt ultralyd hver 4. uke nå.
 
Først: flau skal du IKKE være!

Utrolig slapt av legen din å ikke henvise deg til medisinsk poliklinikk for oppfølging med diabetessykepleier/indremedisiner. Har forstått det sånn her at det er helt vanlig at sykehuset tar over oppfølgingen her når man får svangerskapsdiabetes. Jeg tok direkte kontakt med med. pol. selv når jeg hadde for høye målinger for fikk beskjed om det, kanskje du skulle prøvd det samme?:) jeg er inne på sykehuset for samtale med indremedisiner samt ultralyd hver 4. uke nå.
Takk! Prøver så godt jeg kan å komme meg over den følelsen. :)

Har bestemt meg for å ringe jordmor til uken for å høre hva hun sier. Hun føler jeg kjenner meg mye mer også, og ikke minst kan mer! Så får jeg ta det derfra. Skal til henne også den 19, så får prate om det da!

Legen min er bare teit. Håper jordmora har tid til å ha mine siste kontroller fremover :)
 
Takk! Prøver så godt jeg kan å komme meg over den følelsen. :)

Har bestemt meg for å ringe jordmor til uken for å høre hva hun sier. Hun føler jeg kjenner meg mye mer også, og ikke minst kan mer! Så får jeg ta det derfra. Skal til henne også den 19, så får prate om det da!

Legen min er bare teit. Håper jordmora har tid til å ha mine siste kontroller fremover :)

Høres lurt ut! :) Lykke til!
 
Back
Topp