Svangerskapsdiabetes

Mamma73

Elsker forumet
Noen andre som har fått det nå?

Jeg har ligget i grenseland i de to forrige svangerskapene. Men denne gangen bikket altså verdiene over 8. Er nok en arvelig faktor inne i bildet, pluss at jeg var overvektig når jeg ble gravid, og ikke minst alder, premature barn osv... alt har visst vært i mot meg denne gangen.

Jeg trodde jeg var forsiktig med sukkerinntak, men det er nok brødmat spesielt som trigger blodsukkeret mitt.

Foreløpig slipper jeg unna insulin. Men må passe kostholdet godt fremover.

Det vanskeligste er brødmat og salt chips! Jeg elsker ferskt hjemmebakt brød! Det er min Akilles hæl....

Sjokolade, snop, søte ting, poteter, pasta, ris, juice, brus o.l det klarer jeg å holde på et minimum.

Nå prøver jeg å pøse på med masse grønnsaker, mer proteiner, avokado, lavkarbo knekkebrød. Mer vann, og enda mer vann....Stevia i teen min.

Siden jeg har vært kronisk syk siden februar, så har ikke motivasjonen for et sunt og fornuftig kosthold helt vært til stede. Men nå skal jeg bli flinkere, sånn at dette ikke går utover lillebror - først og fremst. Jeg har heller ikke noe ønske om å bli avhengig av medisiner verken nå, eller senere i livet...:shy:
 
Verdiene mine er fine for øyeblikket heldigvis. Tatt glukosebelastning to ganger så langt. Må inn igjen om noen uker da jeg har gått opp 18 kilo siden jeg ble gravid :eek:
Håper jeg slipper. Har en mann med diabetes så vet hvor mye jobb det kan innebære. Så prøver å holde meg unna det meste som får blodsukkeret til å stige mye.
 
Jeg fikk det påvist i uke 24. Synes helt ærlig det er drittkjipt, men først og fremst forsi risikoen for diabetes type 2 senere er så mye høyere nå :(

Jeg synes egentlig det går veldig greit med kostholdet (kjører lavkarbo og helt sukkerfritt), men jeg er som deg - brødmat savner jeg!!! Og en flaske cola skal jeg inrømme at hadde vært godt innimellom :)

Jeg slipper også insulin foreløpig, men går på 500x2 metformin daglig. Skal på kontroll for første gang siden diagnosen på torsdag nå - spent!
 
Ja, det er kjipt å tenke på at en kan få diabetes2 senere i livet. Både mamma og min morfar har/hadde diabetes2, så sjansen er heller stor for at jeg får det også, hvis jeg ikke er flink med kostholdet.

Gikk på paleo før jeg ble gravid, og det skal jeg tilbake på. Men det krever litt innsats ift matlaging.
 
Skal inn til glucosebelastning nr 2 når jeg kommer til uke 28 som er i slutten av april. Hadde kjempefine verdier ved første glucosebelastning da jeg var rundt 14 uker. Håper ikke det er endret seg særlig til neste kontroll
 
Har hatt det begge tidligere svangerskap,kostregulert:) kunne fint spise både brød og snop med måte selvklart:) holdt det alltid under syv fordet.
Denne gang hadde jeg 6 i verdier etter to timer så ingen utslag.Neste uke når jeg tar ny regner jeg med det er utslag derimot.Helt greit med ekstra oppfølging:)
 
Når dere tester, får dere da stikk i fingern før og etter, stikk før og blodprøve etter eller blodprøve før og etter? Skjønner det blir utført på alle tre metodene.
 
Ja, det er kjipt å tenke på at en kan få diabetes2 senere i livet. Både mamma og min morfar har/hadde diabetes2, så sjansen er heller stor for at jeg får det også, hvis jeg ikke er flink med kostholdet.

Gikk på paleo før jeg ble gravid, og det skal jeg tilbake på. Men det krever litt innsats ift matlaging.

Ja, samme her :/ både mamma om mormor har det og jeg har en god del av risikofaktorene utenom dette også, så med sv dia er det vel nesten gitt at jeg på et eller annet tidspunkt nå får det jeg også. Så kostholdet jeg holder nå er det nok bare å være flink å fortsette med etter svangerskapet også :)

Hva er Paleo?
 
Når dere tester, får dere da stikk i fingern før og etter, stikk før og blodprøve etter eller blodprøve før og etter? Skjønner det blir utført på alle tre metodene.

Jeg vet ikke for jeg kan ikke ta glukosebelastning pga en operasjon jeg har hatt. Så her ble det oppdaget ved blodsukkermålinger hjemme over en liten tid.
 
Når dere tester, får dere da stikk i fingern før og etter, stikk før og blodprøve etter eller blodprøve før og etter? Skjønner det blir utført på alle tre metodene.

Når jeg tok glukosebelastning var d blodprøve både før og etter hvertfall.
 
Ja, samme her :/ både mamma om mormor har det og jeg har en god del av risikofaktorene utenom dette også, så med sv dia er det vel nesten gitt at jeg på et eller annet tidspunkt nå får det jeg også. Så kostholdet jeg holder nå er det nok bare å være flink å fortsette med etter svangerskapet også :)

Hva er Paleo?
Paleo er steinalder diett. Dvs uten gluten, sukker og melkeprodukter.
 
Når dere tester, får dere da stikk i fingern før og etter, stikk før og blodprøve etter eller blodprøve før og etter? Skjønner det blir utført på alle tre metodene.
For å finne ut om du har sv diabetes, tar du blodprøve på fastende mage, drikker sukkervann og tar ny prøve etter to timer. Grensen tror jeg er 7,6-7,8 for sv diabetes.

Hjemme stikker du deg i fingeren ca to timer etter mat. Da skal verdien ligger under 7,0. Før mat under 6,0.

Det er ingen krise om du får noen høye verdier i blant. Men ligger du f.eks på 8,5 etter hvert måltid, er ikke det bra.
 
Aha! Ja det krever litt planlegging ja! Lest at enkelte reagerer på melkeprodukter når de har diabetes. Heldigvis gir ikke det utslag her. Da hadde jeg krepert :p
Jeg tåler dårlig melkeprodukter. Men ernæringsfysiologen mente jeg reagerte på fettet og ikke på proteiner.

Jeg savner bare ost, så det spiser jeg litt av nå.
 
Uff, svangerskapsdiabetes virker skummelt! Lurer på om glukosebelastning er obligatorisk for alle? Vet fra slektninger i tre andre land at alle gravide må ta den. Men når jeg spurte min lege om jeg kunne ta den, ble legen sint og sa at siden ingen av foreldrene mine har diabetes og urinprøvene er ok, er det ingen behov for slik glukosebelastning. Vet noen om det stemmer?
 
Uff, svangerskapsdiabetes virker skummelt! Lurer på om glukosebelastning er obligatorisk for alle? Vet fra slektninger i tre andre land at alle gravide må ta den. Men når jeg spurte min lege om jeg kunne ta den, ble legen sint og sa at siden ingen av foreldrene mine har diabetes og urinprøvene er ok, er det ingen behov for slik glukosebelastning. Vet noen om det stemmer?

Jeg hadde ikke utslag på urin eller langtidsblodsukker.. Vet det er blitt innført nye retningslinjer at alle med bmi over 27 skal ta. Samt er det vel vanlig hvis andre risikofaktorer er til stede. Merkelig oppførsel av legen din å bli sint da!
 
Jeg hadde ikke utslag på urin eller langtidsblodsukker.. Vet det er blitt innført nye retningslinjer at alle med bmi over 27 skal ta. Samt er det vel vanlig hvis andre risikofaktorer er til stede. Merkelig oppførsel av legen din å bli sint da!
Ja, legens reaksjon var rar, han ble fornærmet av at jeg "ikke stolte" på hans profesjonell mening. Men jeg tenker det må være lov å spørre ;) Takk for info om bmi, hadde lavere bmi før svangerskap, kanskje det er grunnen. Men uansett synes jeg diabetes er altfor farlig hvis den ikke blir oppdaget, derfor burde de sjekke alle gravide.
 
Glukose belastning tas bla ved bmi over 28, alder over 38, diabetes i familie, utslag på sukker i urin ..

Det tas på fastende mage. Blodprøve først, også drikker man 75 gram sukker innen 5 min, sitter stille i 2 timer for så å ta ny blodprøve :)
Ved verdi over 7.8 etter 2 timer, skal man henvises til diabetes sykepleier evt få fastlegen til å informere nøye om kosthold og gi god veiledning :)
 
Ja, legens reaksjon var rar, han ble fornærmet av at jeg "ikke stolte" på hans profesjonell mening. Men jeg tenker det må være lov å spørre ;) Takk for info om bmi, hadde lavere bmi før svangerskap, kanskje det er grunnen. Men uansett synes jeg diabetes er altfor farlig hvis den ikke blir oppdaget, derfor burde de sjekke alle gravide.

Helt enig med deg :)
 
For å finne ut om du har sv diabetes, tar du blodprøve på fastende mage, drikker sukkervann og tar ny prøve etter to timer. Grensen tror jeg er 7,6-7,8 for sv diabetes.

Hjemme stikker du deg i fingeren ca to timer etter mat. Da skal verdien ligger under 7,0. Før mat under 6,0.

Det er ingen krise om du får noen høye verdier i blant. Men ligger du f.eks på 8,5 etter hvert måltid, er ikke det bra.

Takk for utfyllende svar! :) Tydeligvis forskjellig praksis rundt om. Søskenbarnet mitt tok kun stikk i fingern hos legen ved test og ingen blodprøver. Venninne av meg derimot tok blodprøver både før og etter. Hos legen min er det stikk i fingern først, så blodprøve etter...
 
Back
Topp