Svangerskapsdiabetes

Vinterbarn16

Gift med forumet
Februarlykke 2016
It's gonna be May 2019
Hei, jeg var å tok Glukosebelastning i går, og etter disse to timene så hadde jeg blodsukker på 7,8, hun som tok prøvene mente dette var litt høyt for en gravid, nå vet jeg ikke verdiene når man er gravid, men normalt sett skal det vel ligge på rundt 5? Hun sa jeg skulle høre fra legen, men jeg ble veldig bekymret. I tillegg har jeg fått litt vann i beina. Noen som vet noe? Urinprøvene mine har vært fine hver gang, jeg tok testen grunnet høy bmi
 
Og hva innebærer det egentlig? Kan man ikke spise noen form for sukker, ikke en gang frukt? Eller er et bare mindre mengder?
 
Hei! Jeg har svangerskapsdiabetes og kan kanskje svare litt på det du lurer på.

Du ligger akkurat på grensa med 7,8 etter to timer. Du kan lese mer om verdiene her: http://www.diabetes.no/no/Om_diabetes/Nedsatt_glukosetoleranse/
Det du egentlig har er nedsatt glukosetoleranse men under svangerskapet betegner de et også som svangerskapsdiabetes.

Det er nok lurt at du snakker med fastlegen din så fort som mulig. Med denne verdien på 7,8 skal du regulere blodsukkernivået ditt via kosthold, så du må ikke sette sprøyte med insulin. Når du ikke har vært bort i det før, si tydelig i fra at du ønsker opplæring om kosthold. Det finnes mye info på nettet også.
Jeg måler blodsukker fastende om morgenen, og 2 timer etter hvert måltid. Noen måler i tillegg også før de spiser et måltid. Om morgenen skal du helst ikke ligge over 5, to timer etter måltider ikke over 7. Be fastlegen din om å skrive ut resept for blodsukkerapperat. Det koster litt med alle de stiksene og teststrimlene, men jeg føler det som veldig trygt å kunne måle selv og se selv hvilken mat som funker og hva som ikke er så lurt å spise.

Her finner du litt om kosthold: https://helsenorge.no/sykdom/hormoner/diabetes/svangerskapsdiabetes

Lykke til! Og ikke vær bekymret! Når du først har fått litt kontroll på det, så går dette veldig bra :)

:love022
 
Last edited:
Og hva innebærer det egentlig? Kan man ikke spise noen form for sukker, ikke en gang frukt? Eller er et bare mindre mengder?
Sukker er ikke så lurt nei. Men det finnes jo sjokolade med søtningsstoffer som ikke smaker helt forferdelig ;)
Frukt kan du spise, men det anbefales at du ikke spiser f.eks. banan og druer.

Bare søk på Google, så finner du masse info, bl.a. et hefte som heter "Til deg som har fått svangerskapsdiabetes".

Alt føles veldig skremmende i begynnelsen, men med et godt regulert kosthold går dette bra :)
 
Okei, takk for svar, legen skulle kontakte meg, så regner med hun gjør det. På første målingen hadde jeg 4,3 og så da 7,8 på siste, håper virkelig ikke jeg har det eller får det, men får vel bare ta det som det kommer, får man følinger og sånt når man har veldig lavt eller veldig høyt blodsukker på samme måte?
 
får man følinger og sånt når man har veldig lavt eller veldig høyt blodsukker på samme måte?
Du får nok ikke for lavt blodsukker siden du ikke setter insulin i tillegg, men det er fare for for høyt blodsukker siden kroppen din ikke produserer insulin nok. Jeg har aldri hatt føling pga for lavt blodsukker.
Tviler også på at man får føling av for høye verdier siden kroppen klarer å få ned nivået selv til en viss grad. Jeg kjenner en del "ekte" diabetikere og de for føling når de er opp i verdier over 18 eller noe rundt omkring der. Det høyeste jeg har målt er litt over 10. Og det for høyt med tanke på den lille i magen, men ikke så høyt at du merker det som føling. Er ingen ekspert, men jeg tolker det slik utifra min erfaring.
 
Du får nok ikke for lavt blodsukker siden du ikke setter insulin i tillegg, men det er fare for for høyt blodsukker siden kroppen din ikke produserer insulin nok. Jeg har aldri hatt føling pga for lavt blodsukker.
Tviler også på at man får føling av for høye verdier siden kroppen klarer å få ned nivået selv til en viss grad. Jeg kjenner en del "ekte" diabetikere og de for føling når de er opp i verdier over 18 eller noe rundt omkring der. Det høyeste jeg har målt er litt over 10. Og det for høyt med tanke på den lille i magen, men ikke så høyt at du merker det som føling. Er ingen ekspert, men jeg tolker det slik utifra min erfaring.
Okei, da venter jeg bare på svar fra legen
 
Hørt noe fra legen?
 
Hvis du har 7.8 så har du jo det. Jeg hadde 7.8 både dette og forrige svangerskap. Så får du ekstra oppfølging med ultralyder for vekstkontroll, og oppfølging av diabetes Sykepleier :) de "verste" ukene er vel uke 28-32 ca, da kan blodsukkeret bli mye høyere enn ellers. Og når du først Har kommet inn i det vet du hva du kan spise og ikke, da blir det mye lettere :) også får du ikke lov å føde på sykehus der det er kun fødestue med jordmødre, det må være barneleger (?) Også.
 
Hørt noe fra legen?
Ikke enda, leste litt på diabetes.no eller hva det het, man har vel glukoseintoleranse på når man ligger på 7.8 etter Glukosebelastning? Er ikke sikker, men det var slik jeg forsto det. Håper også at hun hadde tatt kontakt fortere om det var diabetes, men holder meg så godt jeg kan unna sukker uansett nå
 
Bare til å prøve holde seg unna sukker fine" produkter.

Det går som oftest helt fint med barnet, og svangerskapet , man må bare ta litt forholdsregler :)
Og lurte og hviske til sin kjære at man gjerne får en stor sjokkis på sengen etter fødselen ;)
 
også får du ikke lov å føde på sykehus der det er kun fødestue med jordmødre, det må være barneleger (?) Også.
Stemmer. Jeg fødte på spesialavdelingen. Barnet treng ekstra overvåking etter fødselen siden det er fare for at det produserer for mye insulin og får for lavt blodsukker.
 
Ikke enda, leste litt på diabetes.no eller hva det het, man har vel glukoseintoleranse på når man ligger på 7.8 etter Glukosebelastning? Er ikke sikker, men det var slik jeg forsto det. Håper også at hun hadde tatt kontakt fortere om det var diabetes, men holder meg så godt jeg kan unna sukker uansett nå
Så rart du ikke har hørt noe..
Har lest flere har skrevet andre plasser at de ikke har blitt fulgt opp da det ikke har vært så høyt som oppi 10.2. Men som gravid er det jo helt andre verdier som gjelder..
 
Så rart du ikke har hørt noe..
Har lest flere har skrevet andre plasser at de ikke har blitt fulgt opp da det ikke har vært så høyt som oppi 10.2. Men som gravid er det jo helt andre verdier som gjelder..
Huff, er det sant?! Det er ikke bra! Jeg er så takknemlig for at fastlegen min tar dette veldig på alvor! Hun insisterte på glukosebelasting med førstemann selv om jeg lå akkurat på grensa med langtidssukkeret og fastende. Men ja, nå med nr. 2 var det jordmor som henviste meg og hun synes ikke det var nødvendig med blodsukkermåling. Fastlegen min derimot skrev ut nytt resept med en gang når jeg spurte om jeg kunne få det siden jeg følte meg tryggere da. Hun var helt enig.
 
Huff, er det sant?! Det er ikke bra! Jeg er så takknemlig for at fastlegen min tar dette veldig på alvor! Hun insisterte på glukosebelasting med førstemann selv om jeg lå akkurat på grensa med langtidssukkeret og fastende. Men ja, nå med nr. 2 var det jordmor som henviste meg og hun synes ikke det var nødvendig med blodsukkermåling. Fastlegen min derimot skrev ut nytt resept med en gang når jeg spurte om jeg kunne få det siden jeg følte meg tryggere da. Hun var helt enig.
Ja, syns det er rart det er så forskjell landet over.. hadde 7.8 forrige svangerskap og denne gangen å jeg har fått kjempegod oppfølging begge ganger, heldigvis :)
 
Ja, syns det er rart det er så forskjell landet over.. hadde 7.8 forrige svangerskap og denne gangen å jeg har fått kjempegod oppfølging begge ganger, heldigvis :)
Jeg får god oppfølging av fastlegen min, men kunne tenkt meg litt bedre oppfølging fra poliklinikken sin side. Sist ble jeg henvist til diabetessykepleier, men ikke den gangen. Jeg greier meg ganske bra nå siden jeg har funnet ut at blodsukkeret mitt reagerer mest på brødmat selv om det er ekstragrovt. Går bra med fullkornpasta og faktisk også melk, men brød gir utslag uansett.
Jeg kjenner en del som har diabetes, så jeg føler meg forholdsvis trygg på det jeg gjør, men har man ikke vært bort i det før, så må man få bedre oppfølging!
 
Man får ikke føling ved høyt blodsukker. Føling får man ved lavt blodsukker. Ved høyt blodsukker får man ketadiose eller hva det nå heter. Jeg hadde svangerskapsdiabetes første svangerskap noe som utvikla seg videre å ble til diabetes 1 til slutt.
 
Jeg hadde svangerskapsdiabetes første svangerskap noe som utvikla seg videre å ble til diabetes 1 til slutt.
Oj! Håper jeg slipper det! Gikk bra med nr. 1, da var tilbake til normalt etter fødselen. Men er litt mer bekymra nå siden jeg fikk det så mye tidligere enn den gangen.
 
Eneste råde jeg har er å passe på kostholdet.
Nå tror ikke jg egentlig ikke at det er pga svangerskapsdiabetesen jeg fikk diabetes 1 men var veldig mye syk etter fødsel :p sånn sett.. men jeg hadde vel større sjans til å få diabetes pga at jeg hadde det under svangerskapet
 
Back
Topp