Svangerskapsdiabetes ...

FruTB

Betatt av forumet
Fikk resultatene av glukosebelastningen i dag, og har dessverre utviklet sv.diabetes. Ligger heeelt i grenseland, med dog. Innmari kjedelig. Plutselig rødt stempel og høyrisiko og veldig mange sykehuskontroller ...

Det som er litt ironisk er at da jeg var gravid med storebror hadde jeg høyere verdier enn det jeg har nå, men da lå grensen på 9. Nå er den på 7,8 (og jeg hadde 7,9).

Jaja, sitter og googler etter diabetesvennlig frappuccino, dårlig med resultater til nå ...

Huff!! Jeg var til Glukosebelastning for noen uker siden! Og jeg lå på 7.8!! Heldigvis ikke noen tiltak som skulle gjøres, men jeg måtte passe på! Skal til ny test om en uke..

Får håpe den ikke har steget noe, iogmed at du bare lå litt over grensa!!

Fikk resultatene av glukosebelastningen i dag, og har dessverre utviklet sv.diabetes. Ligger heeelt i grenseland, med dog. Innmari kjedelig. Plutselig rødt stempel og høyrisiko og veldig mange sykehuskontroller ...

Det som er litt ironisk er at da jeg var gravid med storebror hadde jeg høyere verdier enn det jeg har nå, men da lå grensen på 9. Nå er den på 7,8 (og jeg hadde 7,9).

Jaja, sitter og googler etter diabetesvennlig frappuccino, dårlig med resultater til nå ...

Hei,

Siste min test var også på 7,9 - men hun sa til meg at grensen var på 9. (målt 7,7 og 7,6 tidligere) Jeg blir riktignok fulgt opp med glukosebelastning hver mnd, så så lenge den ikke stiger veldig så blir det ikke diabetesavdelingen på meg i alle fall.

Har kuttet alt av sukker i kosten, og er forsiktig med raske karbohydrater. Går helt greit så snart sukkersuget er ute av kroppen (tar et par uker). Bruker sukkerfrie alternativer, pepsi max, hender jeg kjøper en Atkinsbar, sukfri is en sjelden gang, kaffe latte med sukkett i stedet for en mokka.. osv.. :)

Hei,

Siste min test var også på 7,9 - men hun sa til meg at grensen var på 9. (målt 7,7 og 7,6 tidligere) Jeg blir riktignok fulgt opp med glukosebelastning hver mnd, så så lenge den ikke stiger veldig så blir det ikke diabetesavdelingen på meg i alle fall.

Har kuttet alt av sukker i kosten, og er forsiktig med raske karbohydrater. Går helt greit så snart sukkersuget er ute av kroppen (tar et par uker). Bruker sukkerfrie alternativer, pepsi max, hender jeg kjøper en Atkinsbar, sukfri is en sjelden gang, kaffe latte med sukkett i stedet for en mokka.. osv.. :)

Ja, det var 9 tidligere (Sist jeg var graivid), men ikke nå lenger ... Så rart at du har fått beskjed om det da? Eller - rart at man får ulik beskjed rundt om i landet ...

Jeg spiser i grunn veldig sunt fra før, men det hender jo jeg skeier ut med is/godteri i helgene + at jeg drikker MYE melk og spiser mye frukt.

Diabeteskostholdet er jo veldig greit å forholde seg til, og mye sier seg selv. Tror det skal gå fint (kan spise masse jordbær sa hun) Men fortsatt kjedelig at alt plutselig blir så alvorlig, alle kontroller og dette med høyrisikosvangerskap ... Huff :/

Huff!! Jeg var til Glukosebelastning for noen uker siden! Og jeg lå på 7.8!! Heldigvis ikke noen tiltak som skulle gjøres, men jeg måtte passe på! Skal til ny test om en uke..

Får håpe den ikke har steget noe, iogmed at du bare lå litt over grensa!!

Ja, hadde den vært på 7,8 så hadde de jo ikke gjort noe med det. Men 7,9 = høyrisiko og masse oppfølging. Huff. Men skjønner jo at de må ha en grense et eller annet sted.

Lykke til med videre testing, håper du holder deg innafor ;)

Ja, det var 9 tidligere (Sist jeg var graivid), men ikke nå lenger ... Så rart at du har fått beskjed om det da? Eller - rart at man får ulik beskjed rundt om i landet ...

Jeg spiser i grunn veldig sunt fra før, men det hender jo jeg skeier ut med is/godteri i helgene + at jeg drikker MYE melk og spiser mye frukt.

Diabeteskostholdet er jo veldig greit å forholde seg til, og mye sier seg selv. Tror det skal gå fint (kan spise masse jordbær sa hun) Men fortsatt kjedelig at alt plutselig blir så alvorlig, alle kontroller og dette med høyrisikosvangerskap ... Huff :/

Ja, var ernæringsfysiologen som sa det i går. Men hun sa samtidig at de også så på at det ikke kom et plutselig hopp i verdiene, og det har det jo ikke gjort. Samtidig er fastende og langtidsblodsukker lavt - 4,3 og 4,8.

Ettersom jeg spiser som jeg gjør allerede, så tror jeg ikke det blir diabetesklinikken på meg, men får se hva jordmor sier om et par uker da..kan hende hun mener noe annet.

Uansett så er det jo en trygghet i få ekstra oppfølging også :)

Isj...så kjipt :( Tok en glukosebelastning selv i går og venter på svar....veldig spent!
Håper at du venner deg til "oppmerksomheten"!

Hvis du er veldig glad i melk er laktosefrie melkeprodukter ett godt alternativ :)

Her fikk æ påvist d i uke 14, men lite ekstra oppfølging da enda foruten om en ekstra runde hos legen og en time hos diabetessykepleier... men no fremover blir d mer... nest uke e d time hos diabetessykepleier og uka etter e d klart for 1.ekstra ultralyd, e no i uke 24. Syns d e helt greit med den ekstra oppfølginga, men vi bor veldig nært sykehuset så ikke mye ekstra kjøring osv... vil jo helst ikke gå I fødsel og da oppdage at lille e på 4-5 kg, vil nok ikke gå hos meg...så greiere å evt bli satt igang tidligere eller planlagt ks :)

Kostholdsregulere kun enda, og går egentlig veldig bra foruten at æ enkelte ganga kan ha høyt blodsukker uten at d e noen god forklaring på d...

Jeg tok testen i går så er veldig spent på svar. Noen som kan si hvor lang tid det tar sånn ca? :)

tok testen tirsdag forrige uke og har ikke hørt noe enda- da rekne ej med at ej låg under grensa. Va helt sikker på den kom til å slå ut sia ej e overvektig og fått i mej for mye sukker siste åra.
Det går tydeligvis fortere noen andre steder i landet altså :p

Hva forårsaker sv.diabetes? Overvekt,alder,gener? Kan man "spise" seg til sv.diabetes?:wideyed: Har hatt sånn skikkelig suug på godteri i det siste sp har spist masse usunt! Og skal ta den testen i morgen å kjenner jeg gruer meg:wtf:

Hva forårsaker sv.diabetes? Overvekt,alder,gener? Kan man "spise" seg til sv.diabetes?:wideyed: Har hatt sånn skikkelig suug på godteri i det siste sp har spist masse usunt! Og skal ta den testen i morgen å kjenner jeg gruer meg:wtf:
Det er flere faktorer som kan spille inn på at du får det, som overvekt, gener, tidligere keisersnitt, risikosvangerskap m.m.. Og ja du kan spise deg til det! Men det er ikke gitt at selvom du spiser masse godteri så får du det! Det kommer helt an på om kroppen klarer å produsere nok insulin (tror jeg det er) eller ikke.. Noen tåler sukker i kosten dårligere enn andre!

Hvis man ligger i faresonen for man kostholdråd og tips til hvordan endre kostholdet, utvikler man det får man henvisning til ernæringsfysiolog og tettere oppfølging ved sykehus o.l fordi det kan gi komplikasjoner..

Back
Topp