Svangerskapsdiabetes.

Jeg har fått påvist sukker i urinen så jeg må nok inn til glukoseprøve. Selv tenker jeg at det er nyrene mine som slurver litt, hatt mye problemer med dem de siste åra. Blir nok flere urinprøver så får vi se hvordan det går :) Fint at noen skriver historiene sine!

Unner ingen SD. Ikke fått det selv, men har ei venninne som var plaget med det :(

Jeg skal følges opp i forhold til dette, må kutte ut godteriet og lignende men sliter som faen

ja tenker og anngely at det er viktig å ta dette seriøst. Ikke spise masse godteri og annet som får blodsukkeret til å hoppe bananas så lenge vi er gravide.

Selv har jeg holdt lav GI kost i en uke nå, med unntak av lasagne i helgen. Noe jeg angret bittert på da kroppen min verket som fy etterpå. Så om jeg ikke har fått SD ennå (finner ut på mandag etter glukosebelastning) så skal jeg gjør det jeg kan i min makt for å holde blodsukkeret i sjakk med kostholdet og det jeg orker av spaserturer. Den siste er nok den hardeste :P

ja tenker og anngely at det er viktig å ta dette seriøst. Ikke spise masse godteri og annet som får blodsukkeret til å hoppe bananas så lenge vi er gravide.

Selv har jeg holdt lav GI kost i en uke nå, med unntak av lasagne i helgen. Noe jeg angret bittert på da kroppen min verket som fy etterpå. Så om jeg ikke har fått SD ennå (finner ut på mandag etter glukosebelastning) så skal jeg gjør det jeg kan i min makt for å holde blodsukkeret i sjakk med kostholdet og det jeg orker av spaserturer. Den siste er nok den hardeste :P

Hva er GI kost? :)
Jeg må prøve å få det i orden er blitt flinkere til dette nå denne uken men fremdeles ikke helt bra!

Hva er GI kost? :)
Jeg må prøve å få det i orden er blitt flinkere til dette nå denne uken men fremdeles ikke helt bra!

GI står for glykemisk indeks. Det er mat som gir lite utsalg på blodsukkeret, slik at det holde seg stabilt. Lav GI mat kan en trekke en sammenligning til lavkarbo, bare at det ikke er "fanatisk". Spise gode grønsaker av alle slag mm. Spise frukt med mindre sukkerinnhold.

Du finner masse info på nett. :)
Jeg kjøpte en bok om dette for mange år siden så var litt forberedt.

GI står for glykemisk indeks. Det er mat som gir lite utsalg på blodsukkeret, slik at det holde seg stabilt. Lav GI mat kan en trekke en sammenligning til lavkarbo, bare at det ikke er "fanatisk". Spise gode grønsaker av alle slag mm. Spise frukt med mindre sukkerinnhold.

Du finner masse info på nett. :)
Jeg kjøpte en bok om dette for mange år siden så var litt forberedt.

Kanskje jeg må se litt på dette! :)
Hum, merker jeg er skikkelig nervøs, var kjempe flink med kosten før, men etter jeg ble kvalm er det litt: spis det jeg har lyst på her :/

Jeg er en stor dame så er livredd for SD. Snakket med jm om det igår faktisk og vi er enige om at jeg må prøve kutte ut snop og spesielt brus (drikker lite av det til vanlig), men nå blir det kun farris vis jeg vil ha noe kullsyreinnholdig og snop blir ikke og finne i huset. Ungene skal få litt lørdagssnop så klart, men jeg vil gjøre alt i min makt for og unngå unødig vektoppgang og SD.

Jeg er en stor dame så er livredd for SD. Snakket med jm om det igår faktisk og vi er enige om at jeg må prøve kutte ut snop og spesielt brus (drikker lite av det til vanlig), men nå blir det kun farris vis jeg vil ha noe kullsyreinnholdig og snop blir ikke og finne i huset. Ungene skal få litt lørdagssnop så klart, men jeg vil gjøre alt i min makt for og unngå unødig vektoppgang og SD.

Jeg og tenker sånn, må få skjerpet inn det der, brus er heldigvis ikke noe jeg drikker særlig av uansett, og snopet skal bli forbeholdt lørdager fra nå av har jeg bestemt!

Jeg og tenker sånn, må få skjerpet inn det der, brus er heldigvis ikke noe jeg drikker særlig av uansett, og snopet skal bli forbeholdt lørdager fra nå av har jeg bestemt!

Dette skal vi klare alle sammen som ligger i faresonen!! Vis vi heier på hverandre og løfter hverandre opp, blir nok dette bra! :) <3

Kanskje jeg må se litt på dette! :)
Hum, merker jeg er skikkelig nervøs, var kjempe flink med kosten før, men etter jeg ble kvalm er det litt: spis det jeg har lyst på her :/

Ja det er også lite motiverende når folk sier, jamen du er jo gravid så du skal ikke stresse over hva du spiser. Vi skal jo bare nyte det gode livet har å by på. Men det hjelper jo ikke hvis vi skal tenke på komplikasjoner og farer som barnet står ovenfor om vi utvikler SD. Folk slutter å røyke og kutter alkohol, og det er faktisk en alvorlig risiko vi overvektige eller predisponible for SD ikke kontrollerer kostholdet.

Mannen min er litt lat på middagslaging. Eller registeret er lite og han er totalt avhengig av oppskrifter. I går derimot sa jeg at jeg ønsket at han handlet salatkylling, og han lagde en fantastisk salat med masse nydelig tilbehør til oss. Og det tror jeg han gjerne gjør igjen. ;)
Ellers er det jeg som kokkelerer, men ikke alltid jeg orker. Men nå kan jeg ikke spise pasta og annet, så det er på tide å få en forandring. Før jeg møtte han var jeg sprek og slank, men det er faktisk en del ting en ikke bør føre kompromiss med når en gifter seg. ;) så nå er det bare å ta makta tilbake og lage sunn mat for oss og babyen. <3

I går lagde jeg kake til et møte og ved et uhell kom til å smake på røren. Og jeg har ikke smakt sukker på over en uke og merket at det var sykt søtt og ikke noe jeg vil ha i kroppen. Så det å gå fra å elske kaker til det, da er jeg kommet langt :) her går det i stevia og ganske godt når en blir vant med det :)

Jeg tror på deg. Heia heia.

Stor klem

Back
Topp