Svangerskapsdiabetes

MrsBono84

Andre møte med forumet
Når jeg var på første svangerskapskontroll for et par uker siden, måtte jeg ta en blodsukkertest/diabetestest..fastlegen min (som er veldig real egentlig) sa at dette var nye retningslinjer som alle gravide MÅTTE ta nå...Da jeg var gravid med mine andre to (6 og 8 år gamle) var ikke denne testen obligatorisk for alle.

Det jeg hittil har klart å finne ut av er at denne testen KUN tas på de kvinnene som tilhører en risikogruppe (bmi etc).....stemmer dette, eller har dere også måttet ta denne testen?

Det er ikke obligatorisk, nei. Jeg tok det kun fordi jeg hadde en lomme med litt mye fostervann. :)

Ettersom jeg skjønte er det for de med bmi over et visst tall og de som har diabetes i familien.

Jeg måtte ta pga BMI

Jeg tok ganske tidlig, når jeg var inne for UVI men har ikke høy bmi

Jeg er litt overvektig i utgangspunktet og min søster var diabetiker men jeg har ikke tatt en slik test.

Du må vel strengt tatt ikke gjøre noe som helst vel? Du må ikke gå til kontroll om du ikke vil, ultralyd er kun et tilbud. Om det er lurt er jo en annen sak.

Det er ingen tvang å gjennomføre testen, men legene er pålagt å informere/tilby alle med bmi over 27, diabetes i familie/ eller tidligere store barn ved fødsel.. Det er jo uansett en bra ting - bedre med en test for mye enn for lite når utfallet av uoppdaget sv.dia kan være dødfødsel..

Jeg har måttet ta den hver gang. Men det er fordi jeg er i risikogruppen for dem av oss som har foreldre med diabetes.

Bmi over 27 da skal du ta testen.
Helt nye retningslinjer ;-)

....men du kan ikke tvinges til noe som helst da :-)

Måtte ta pgr av sukker i urinen. Var 34 uker på vei og veide 65 kg så ikke akkurat på grunn av overvekt nei:/

Back
Topp