De siste dagene har jeg vært utrolig tørst, gått ofte på do, hatt mye vondt i hodet og generell nedsatt allmenntilstand. Leser på nettet at dette er typiske tegn på svangerskapsdiabetes. Men hvor sannsynlig er det egentlig at jeg har dette? Hvis vi ser på faresignalene, så havner ikke jeg akkurat innafor:
Kvinner med nære slektninger med diabetes - Nei, ingen.
Kvinner som hadde lav eller høy fødselsvekt da de ble født - Nei, veide selv 3750, som var helt normalt i 1989.
Kvinner som røyker under svangerskapet - Nei, jeg har heller aldri røyka
Kvinner som er overvektige før svangerskapet (BMI over 27) - Nei, min BMI var på 19,5
Kvinner som er over 30 år gamle - Nei, jeg er 25.
Jeg skjønner jo at jeg likevel kan få svangerskapsdiabetes, men ville dere ha bestilt legetime for å undersøke det? Neste kontroll er i uke 24, som er om drøye 5 uker... Synes jeg har litt svakt grunnlag for å oppsøke lege
Kvinner med nære slektninger med diabetes - Nei, ingen.
Kvinner som hadde lav eller høy fødselsvekt da de ble født - Nei, veide selv 3750, som var helt normalt i 1989.
Kvinner som røyker under svangerskapet - Nei, jeg har heller aldri røyka
Kvinner som er overvektige før svangerskapet (BMI over 27) - Nei, min BMI var på 19,5
Kvinner som er over 30 år gamle - Nei, jeg er 25.
Jeg skjønner jo at jeg likevel kan få svangerskapsdiabetes, men ville dere ha bestilt legetime for å undersøke det? Neste kontroll er i uke 24, som er om drøye 5 uker... Synes jeg har litt svakt grunnlag for å oppsøke lege