Svangerskapsdiabetes

Eiksi

Betatt av forumet
Etter å ha tatt glukosebelastning i går kom svare i dag om at jeg har fått svangerskapsdiabetes.. på en måte forventa, men kom alikevel som et sjokk...
Det ble mistenkt at jeg hadde det sist svangerskap siden gutten min kom i uke 34, var veldig stor for å være prematur og blodsukkere hans var på 0. Derfor måtte jeg teste meg denne gang.
Noen som har erfaring rundt dette? Legen skal henvise meg til sykehuse for videre oppfølging. Men hva går denne oppfølgingen ut på? Betyr dette at all snop å sjokolade er fyfy??:-o vet jo at jeg skal holde meg unna sukker, men i hvilken grad?
All erfaring mottas med takk

Hei! Jeg har også fått sv.diabetes! Du vil få oppfølging på sykehuset hvor de også sjekker babyens vekst. Jeg har akkurat begynt så vet egentlig ikke hvor ofte du må inn men det kan være hver 14 dag. Du får også en blodsukker måler hvor du selv kan følge med på blodsukkeret ditt! Da skal du måle før og etter måltid (2 timer)! Godteri og sukker skal du prøve å holde deg unna så godt du kan! Det samme gjelder mat som inneholder mye karber som hvit pasta, poteter og ris. Du må nok legge om kostholdet litt :) jeg hadde 9,2 etter 2 timer da jeg tok glukose testen, så jeg har klart å holde lave verdier. Hva lå din på?

Hei! Jeg har også fått sv.diabetes! Du vil få oppfølging på sykehuset hvor de også sjekker babyens vekst. Jeg har akkurat begynt så vet egentlig ikke hvor ofte du må inn men det kan være hver 14 dag. Du får også en blodsukker måler hvor du selv kan følge med på blodsukkeret ditt! Da skal du måle før og etter måltid (2 timer)! Godteri og sukker skal du prøve å holde deg unna så godt du kan! Det samme gjelder mat som inneholder mye karber som hvit pasta, poteter og ris. Du må nok legge om kostholdet litt :) jeg hadde 9,2 etter 2 timer da jeg tok glukose testen, så jeg har klart å holde lave verdier. Hva lå din på?

Takk for svar:):) ja kostholde er vel det som må endres.. å i mitt tilfelle er det vel sjokoladen som jeg må ta avskjed med:( er veldig matlei, så spiser ikke mye middag osv. Går mye i brød (grov). Min var på 13 (!!!) etter to timer...

Jeg hadde med første. Kostholds regulert.
Var på sykehuset og fikk tips og veiledning ang kost, fikk blodsukker apparat, og noen papirer om sv.dia og kost-tips!
Måtte holde meg helt unna raske karbs, Førte "matlogg" og "blodsukkerlogg" som jeg hadde med på sv.kontrollene. Fikk en del ekstra ultralyder med tanke på vekst(stor mage og med stor vektøkning) Fikk vanvittig mye vann i kroppen.
Ble satt igang allerede 1 dag etter termin og fødte en stoor men frisk jente. Hadde diabetes i 2 måneder etter fødsel, men ble helt kvitt det, og har ikke fått det igjen :)

Takk for svar:):) ja kostholde er vel det som må endres.. å i mitt tilfelle er det vel sjokoladen som jeg må ta avskjed med:( er veldig matlei, så spiser ikke mye middag osv. Går mye i brød (grov). Min var på 13 (!!!) etter to timer...
Er også sykt matlei og blir kvalm av mange matvarer også... Så jeg føler jeg får for lite næring i meg! Men det er veldig ålright å kunne måle blodsukkeret selv for da finner du fort ut av hva du kan spise og ikke! Jeg kan for eksempel spise new energi nøttesjokoladen uten problemer :) den inneholder masse nøtter som er med på å senke blodsukkeret! Men alle reagerer forskjellig, så det kan du teste selv hva du tåler av sånt! Du kan spise mørk sjokolade, luksusmarsipan bl.a. Så det er jo ikke helt mørkt! :) fullkornspasta er helt greit, fullkornsris og litt potet pleier å gå greit for min del! Men alt dette får du god informasjon om på sykehuset! Lykke til!

Har vært på glukosebelastning i dag, men legekontoret snakket om det tok ei uke før dei fikk svar. Eller dei som tok blodprøvene mente det. Kjedelig å vente såååå lenge på å få vite. Håper ikke jeg har fått det. Men er forberedt på at jeg kan ha det og.

Har vært på glukosebelastning i dag, men legekontoret snakket om det tok ei uke før dei fikk svar. Eller dei som tok blodprøvene mente det. Kjedelig å vente såååå lenge på å få vite. Håper ikke jeg har fått det. Men er forberedt på at jeg kan ha det og.

Det sa de den første gangen til meg også, men de kan få et foreløpig svar med en gang. Det endelige svarer pleier ikke å variere veldig mye ut fra det første.

Det sa de den første gangen til meg også, men de kan få et foreløpig svar med en gang. Det endelige svarer pleier ikke å variere veldig mye ut fra det første.

Problemet er vel egentlig at på legekontoret bare bommet dei på blodårene. Så ble sent til sykehuset for å ta dei. Og prøvte å spør om jeg kunne få sånn raskt foreløpig svar når jeg tok på ny etter 2 timer. Men fikk bare nei, tar lenger tid å få svar. Hadde nok fått et foreløpig svar viss legesenteret hadde klart jobben sin :-P men men. Så får vel bare smøre meg med tålmodighet. Skal til legen om 2 uker, men tror jeg prøver å ringe om 1 for høre om dei har fått svar. For skal til jordmor på torsdag neste uke og hadde vært greit å vite å evt ta det opp der.

Sikke
Sikkert litt forskjellig fra kommune til kommune. Her fikk legen svaret dagen etter, de sa på sykehuset at resultatet ble sendt legen samme dag..

Problemet er vel egentlig at på legekontoret bare bommet dei på blodårene. Så ble sent til sykehuset for å ta dei. Og prøvte å spør om jeg kunne få sånn raskt foreløpig svar når jeg tok på ny etter 2 timer. Men fikk bare nei, tar lenger tid å få svar. Hadde nok fått et foreløpig svar viss legesenteret hadde klart jobben sin :p men men. Så får vel bare smøre meg med tålmodighet. Skal til legen om 2 uker, men tror jeg prøver å ringe om 1 for høre om dei har fått svar. For skal til jordmor på torsdag neste uke og hadde vært greit å vite å evt ta det opp der.

Det er så kjedelig å gå og vente! Jeg skulle til UL noen dager etterpå, så var veldig ivrig på å få svaret med en gang denne gangen. Heldigvis var prøven veldig fin :)

´kan jeg spørre hvorfor man får svangerskaps`? kan alle få det eller ligger det latent hos noen.´? selv spiser jeg jo snop og koser meg men nå ble jeg litt bekymret....

´kan jeg spørre hvorfor man får svangerskaps`? kan alle få det eller ligger det latent hos noen.´? selv spiser jeg jo snop og koser meg men nå ble jeg litt bekymret....

Hovedgrunnen til at noen får det er vel hvis diabetes ligger i familien, og høy bmi har stor betydning. Så har jeg også lest at røyking i sv.skapet kan spille en rolle.
Er du innen en av disse gruppene blir du vanligvis sjekka tror jeg.
Sist svangerskap sa jeg til legen min at dia type 2 ligger i familien, men han ville ikje sjekke meg da, så kommer vel ann på hvilken lege en har også dessverre om en blir sjekka.

Jeg fikk det pga at jeg slet med ustabilt blodsukker i tenåra. Fikk første når jeg var 19.
Har ikke fått det igjen nå :)

Jeg måtte testes pga BMI over 27

Back
Topp