Svangerskapsdiabetes :(

Kanskje

Flørter med forumet
Jaja... Jeg som har tenkt at siden i overvekten min ikke har vært et problem i mine tidligere svangerskap hadde ingen forventning om det svaret som kom fra legen nå ikveld...
Prøvesvar langt over referanseomtådet... Så nå blir det blodsukkermåling 3 ganger daglig resten av svangerskapet og henvisning til spesialist...
Lurt med enda mer fokus på kosthold og trening, da... Men likevel...

Andre som har svangerskapsdiabetes?

Kjedelig beskjed å få, men du får vel god oppfølging nå :) jeg skal inn å måle glukosebelastningen på torsdag, så får se hva resultatet blir da ;)

Æsj så kjedelig! Men se positivt på det, man får ett mye bedre kosthold som regel :)

:) ja er jo ikke dumt med en ekstra motivasjon ift mat, men akkurat nå er det litt sånn at jeg spiser det jeg klarer å få ned... Alt kommer jo opp igjen, og kvalmen er til å grine av... Menmen, det går seg vel til ;)

Jaja... Jeg som har tenkt at siden i overvekten min ikke har vært et problem i mine tidligere svangerskap hadde ingen forventning om det svaret som kom fra legen nå ikveld...
Prøvesvar langt over referanseomtådet... Så nå blir det blodsukkermåling 3 ganger daglig resten av svangerskapet og henvisning til spesialist...
Lurt med enda mer fokus på kosthold og trening, da... Men likevel...

Andre som har svangerskapsdiabetes?
Hadde det i forrige svangerskap fra ca 5.måned. Og jeg er ikke overvektig, så noen er bare mer utsatt enn andre :)
Kostholdsregulert. Holdt meg unna de verste karbohydratene, var ikke helt super nøye og det gikk fint.
Fikk en diger men frisk jente :-) (vi er store babyer i min familie så det behøver ikke ha sammenheng)
Spør gjerne hvis du lurer på noe :)

Tar dere den testen så tidlig? :-O jeg er veldig overvektig (huffameg), og har slektninger som har fått diabetes, men skal ikke ha den belastningstesten før ca uke 25 eller rundt der en gang.

Tar dere den testen så tidlig? :-O jeg er veldig overvektig (huffameg), og har slektninger som har fått diabetes, men skal ikke ha den belastningstesten før ca uke 25 eller rundt der en gang.
Du kan be dem om og måle bs på kontrollene :) Hvis det er normalt så er det ikke nødvendig med noe tidligere belastning, har jeg fått beskjed om denne gangen.

Du kan be dem om og måle bs på kontrollene :) Hvis det er normalt så er det ikke nødvendig med noe tidligere belastning, har jeg fått beskjed om denne gangen.

Det er det stikket i fingen? Har tatt den vertfall 1 gang før. Ganske rett etter mor mi fikk diabetes. Da var det fint. Til og med til tross for jeg hadde spist semulegrynsgrøt med sukker på jobb i barnehagen ca 1 time før den dagen.

MEN. Det er jo sikkert 5 år siden eller noe nå. Får prøve å huske spørre om å ta den neste legetime. Men er jo nesten 1 måned til :-)

Min lege hadde nettopp vært på kurs med en av dem som laget/kommenterte retningslinjene ift svangerskapsomsorg og diabetes, og han fikk beskjed om at hvis BMI var over 27 skulle gluk.belastningstest tas så tidlig i svangerskapet... Og igjen i uke 26 (tror jeg) hvis alt ellers var fint...

Jeg skal ta glukosebelastning i morgen, fikk beskjed om at den skal tas både i uke 12 og 28.. Kanskje forskjellig praksis rundt, men iallefall påkrevd så tidlig her..

Det er det stikket i fingen? Har tatt den vertfall 1 gang før. Ganske rett etter mor mi fikk diabetes. Da var det fint. Til og med til tross for jeg hadde spist semulegrynsgrøt med sukker på jobb i barnehagen ca 1 time før den dagen.

MEN. Det er jo sikkert 5 år siden eller noe nå. Får prøve å huske spørre om å ta den neste legetime. Men er jo nesten 1 måned til :-)
Ja det er det :-) De måler som regel HB med stikk i fingeren på kontroll, så da kan de ta blodsukker også uten å stikke igjen. Måler hver gang jeg er der, og jeg måler innimellom hjemme også.
Men jeg har en BMI på 19, så det kan hende det er andre "regler" ved overvekt. Jeg ville spurt om det :) Best og oppdage det tidlig og forhåpentligvis slippe insulin!

Jeg tok også i uke 12.. og skal ta i uke 26 tror eg... Dette bare for utelukke , og for å passe på, siden jeg har fått store barn uten.. OG lagt på meg masse i svangerskapene.. Men satser på jeg klarer holde meg til d kostholdet eg har nå, og at det gjør underverker :)

På lappen jeg fikk av jordmor som jeg skulle gi til fastlegen stod det vel i uke 25-28, med mindre dei fant sukker i urinen/blodprøver eller hva som kommer der som er et tegn før den tid :-P og hun krysset av at jeg både har bmi over 27 og at jeg har diabetes i nærmeste familie. Men hun sa at jeg hadde blitt sent på den testen om jeg hadde vært normalvektig og. Siden familie har.

Og dei reagerte ikke på noe på urinprøven i sist uke.

Man kan få svangerskapsdiabetes selv om man ikke er overvektig! Jeg har nær slekt med diabetes type 2 og fikk svangerskapsdiabetes forrige gang jeg var gravid! Jeg må også ta den ekle testen snart, og fikk beskjed av min lege å gjøre det så tidlig som mulig! Men siden jeg er så kvalm så har jeg sluppet så langt.... Er i uke 16 nå og har enda ikke tatt den!

På lappen jeg fikk av jordmor som jeg skulle gi til fastlegen stod det vel i uke 25-28, med mindre dei fant sukker i urinen/blodprøver eller hva som kommer der som er et tegn før den tid :-P og hun krysset av at jeg både har bmi over 27 og at jeg har diabetes i nærmeste familie. Men hun sa at jeg hadde blitt sent på den testen om jeg hadde vært normalvektig og. Siden familie har.

Det er dessverre ikke alltid at man får sukker i urinen selv om man har svangerskapsdiabetes, så det er derfor det er viktig å ta den glukose testen....

Det er dessverre ikke alltid at man får sukker i urinen selv om man har svangerskapsdiabetes, så det er derfor det er viktig å ta den glukose testen....

Da skal jeg høre med nye fastlegen neste gang. Selv om han virket helt clueless på ting.

Jeg hadde aldri sukker i urinen. Hvis du spiser dia kost fra nå. Så er det god forebygging da :)

Når jeg fikk sønnen min i uke 34 var han veldig stor og blodsukkeret hans var på 0. Hadde tatt urinprøve noen få dager før, viste ikke noe sukker i urinen. Men jordmor har stor misstanke om at jeg gikk med en skjult sv.skapsdiabetes. Har derfor tatt glukosetest i uke 12 nå å skal ta igjen i uke 28..

Var hos legen igjen igår, og vi snakket litt merino måling av blodsukker... Skal måle 2 timer etter måltid (da er det på sitt høyeste) for å ha kontroll på hvor høyt det blir iløpet av dagen. Snakket om kosthold og trening...

Da jeg sa at jeg fortsatt ikke har noe energi til trening (jeg sovner ca kl20 om kvelden, rett etter at ungene er i seng) fordi jeg ikke får i meg så mye mat (kaster opp ca halvparten av måltidene, som i seg selv er ganske små pga kvalme) så truet han med sykemelding! Type sykemelding 1,5 time hver morgen, slik at jeg kunne trene en time etter at ungene er levert, og så rekke og dusje og komme meg på jobb...!

Jeg synes dette høres helt teit ut, og rett og slett flaut! Jeg har jo fått dette her pga overvekten min, så da vil det jo si at jeg nå kanskje skal sykemeldes pga at jeg er feit! :(

Veg ikke helt hva jeg vil med å skrive alt dette, men må bare få utløp for litt frustrasjon... Vil ikke sykemeldes!!!

Var hos legen igjen igår, og vi snakket litt merino måling av blodsukker... Skal måle 2 timer etter måltid (da er det på sitt høyeste) for å ha kontroll på hvor høyt det blir iløpet av dagen. Snakket om kosthold og trening...

Da jeg sa at jeg fortsatt ikke har noe energi til trening (jeg sovner ca kl20 om kvelden, rett etter at ungene er i seng) fordi jeg ikke får i meg så mye mat (kaster opp ca halvparten av måltidene, som i seg selv er ganske små pga kvalme) så truet han med sykemelding! Type sykemelding 1,5 time hver morgen, slik at jeg kunne trene en time etter at ungene er levert, og så rekke og dusje og komme meg på jobb...!

Jeg synes dette høres helt teit ut, og rett og slett flaut! Jeg har jo fått dette her pga overvekten min, så da vil det jo si at jeg nå kanskje skal sykemeldes pga at jeg er feit! :(

Veg ikke helt hva jeg vil med å skrive alt dette, men må bare få utløp for litt frustrasjon... Vil ikke sykemeldes!!!
Sender deg en klem! Det er det frekkeste jeg har hørt. Var han virkelig seriøs,akkurat som du blir motivert da han sier det på den måten. Idiot lege!!!

Back
Topp