Svangerskapsdiabetes

Skinnende Perle

Glad i forumet
Februarlykke 2015
Noen med erfaring? Hva er ja mat og hva er nei mat? Har mest sannsynlig fått svangerskapsdiabetes. Får endelig svar i morgen :(

Sent from my iPhone using BV Forum

Det blir jo å holde seg unna raske karbohydrater. Jeg skal inn i en relativt kjip kost fremover selv, får jo dette hver gang. Kjenner det er litt vanskelig :) Men har nå funnet ut at sukrin ikke gjør noe med blodsukkeret.

Jeg gjør slik:

1. Bytter brød med knekkebrød
2. maks 1 frukt om dagen.
3. Bare sunt og magert pålegg, eks ost under 6%fett.
4. Bare ett glass melk ila en dag.
5. Ikke godis, brus, pottis.
6. Ca 30 min rask gange hver dag.
7. Spiser mye tomater, det unner jeg meg da dette også virker inn på blodtrykk :)
8. Dersom jeg skal kose meg : mandler, hasselnøtter og valnøtter.

Det viktigste er å holde blodsukkeret stabilt :)

Du får nok noen måleredskaper slik at det blir lettere for deg å se hva som virker best inn på kroppen din :)

Jeg skal fra i dag oppdatere dagboken min på skjult, du kan jo følge med der :) Skal prøve å komme med litt oppskrifter o.l. dersom jeg får ånden over meg :)

Hvorfor er det viktig med mager ost og slikt for å unngå svangerskapsdiabetes? Det er også lurt å spise mange små måltider gjevnlig utover dagen for å holde blodsukkeret stabilt

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Holde seg unna raske karbohydrater, erstatte med mer fettrike sunne matvarer. Må ikke være magert nei, men det holder kalorimengden lav, om det er viktig. Mer fett i kosten gjør jo at en er lengre mett.

Karbo gir jo blodsukkerhopp, derfor skal en holde seg unna det.

Last edited:
Får man sjekket det så tidlig, altså?
Hvordan fant du det ut?

Jeg skal sannsynligvis ta en glukosebelastningstest, men vet ikke når i svangerskapet det er vanlig å gjøre det..

Legen min sa jeg skulle ta glukosebelastning i uke 28, var visst det som var vanligst. En sjekker glukosenivået ved blodprøve ved første kontroll, og det kan hende de sjekker det tidligere hvis det er høyt?

Man bør ha tatt en glukose belastning mellom uke 28 og seinest uke 30...
Jeg skal selv ta glukosebelastningstest innen kort tid, er gravid i uke 12 dag 2. Anbefalt av gynekologen i går på sykehuset. Måtte ta dette i forige svangerskap også noe som jeg syntes var helt forferdelig...gruer meg som bare det til denne gangen. Har bestemt meg for å endre kosthold uansett hva testen sier...bedre førevar enn ettersnar.

Sent from my GT-N7105 using BV Forum mobile app

En tar vanligvis glukosebelastning i uke 28. Men for dem som har hatt det flr må en ta en gang tidlig i svangerskapet, og så igjen i uke 28. Jeg skal ta på fredag.
Fikk testet godt ut og fant mange triks sist.
F.eks blåbær med fløte senker blodsukkeret. Spiste det om jeg hadde "syndet" og spist noe sukker-fyfy.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

En tar vanligvis glukosebelastning i uke 28. Men for dem som har hatt det flr må en ta en gang tidlig i svangerskapet, og så igjen i uke 28. Jeg skal ta på fredag.
Fikk testet godt ut og fant mange triks sist.
F.eks blåbær med fløte senker blodsukkeret. Spiste det om jeg hadde "syndet" og spist noe sukker-fyfy.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Jeg hadde det ikke i forige svangerskap, men pga av en operasjon ligger jeg i risikogruppen nå...Tenkte jeg bare skulle begynne å forebygge allerede.....

Får man sjekket det så tidlig, altså?
Hvordan fant du det ut?

Jeg skal sannsynligvis ta en glukosebelastningstest, men vet ikke når i svangerskapet det er vanlig å gjøre det..

Jeg er med i et prosjekt for personer med pcos som er gravide, og der starter man med en glulosebeladtning. Så derfor de oppdaget det så tidlig..

Jeg er med i et prosjekt for personer med pcos som er gravide, og der starter man med en glulosebeladtning. Så derfor de oppdaget det så tidlig..

Åjaa... så spennende!
Vurderte også å melde meg på, men nærmeste sykehus som er med ble for langt unna..

Back
Topp