svangerskapsdiabetes

brilliant

Flørter med forumet
Noen som har fått det påvist? Hvilke blodsukkerverdier hadde dere i så fall etter glukosebelastningen?
Jeg fikk resultatet etter glukosebelastningen min i dag.. 8,1 mmol/l 2 timer etter! Fikk ikke noe svar fra hverken lege eller jordmor om hva dette betyr i dag, de var veldig usikre på om det kan betegnes som svangerskapsdiabetes eller ikke! Legen min sendte da henvisning til spesialister på sykehuset, men det tar vel sin tid før det kommer svar derifra! Når jeg leser på nett ser jeg at WHO har definert at man har svangerskapsdiabetes dersom blodsukkeret er over 7,8 mmol/l 2 timer etter glukosebelastningen..
Såå.. hva gjør jeg nå da? Slutter jeg å spise alt som er søtt?
 
Jeg ligger i faresonen for svangeskapsdiabetes - husker ikke hvilket tall jeg fikk desverre. Men legen min ba meg da slutte med ALT av sukker. Juice, frukt osv skulle også kuttes. Jeg spiste fra før lite sukker, så det var da lite å kutte ut av sukker og dermed ba legen meg kutte ned på karbohydrater også, og heller spise mer proteiner.Du tar uansett ikke skade av å kutte ut sukker til du vet hva situasjonen er.Og hvis du er i faresonen (noe det kan virke som du er når legen ikke kan si om du har diabetes eller ikke) så er det veldig lurt å kutte ut alt sukker.Etter to uker sjekket legen igjen urinen min og jeg hadde 0 sukker der, men han ba meg likevel fortsette å være streng. Jeg kunne få drikke bittelitt juice da (men det har jeg ikke turt enda :p )Jeg vil tro at du får svar og info ganske raskt altså, så bare kutt sukker så lenge ;)
 
Jeg fikk det påvist i dag, legen fikk resultat 8,2 mens prøvene som ble sendt til sykehuset viste 8,4 så jeg må tilbake til legen i løpet av de nærmeste dagene. Jeg har heller ikke mye sukker i kosten så må kutte karbohydrater såvidt jeg forstod. Mest sannsynlig har jeg arvet det og hadde fått det nesten uansett kosthold... Utrolig glad for at jeg bare har 8 uker igjen så da skal jeg nok klare å endre kosthold for min lille... Men kjipt er det


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ja jeg skal nok klare å endre kosthold for lille i magen jeg også! - kjipt i disse juletider! :( håper jeg får litt veiledning og oppfølging! kjenner jeg blir litt lei meg av dette!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Synes "synd" på dere som må kutte ut sukker i tiden som kommer. Håper dere finner noen gode alternativer til julekos.:) Jeg spiser mye sukker, men har ikke no svangerskaps diabetes. Som flere av dere sier, tror ikke alltid det kommer ann på hva man spiser, men kanskje arv, gener osv.
 
Synes "synd" på dere som må kutte ut sukker i tiden som kommer. Håper dere finner noen gode alternativer til julekos.:) Jeg spiser mye sukker, men har ikke no svangerskaps diabetes. Som flere av dere sier, tror ikke alltid det kommer ann på hva man spiser, men kanskje arv, gener osv.


Nei, virker ikke som det nødvendigvis har noen sammenheng med sukker inntak, så lite som jeg fikk i meg av det før jeg kom i faresonen. Håper bare jeg slipper unna at det faktisk blir diabetes av det.
 
Nei, virker ikke som det nødvendigvis har noen sammenheng med sukker inntak, så lite som jeg fikk i meg av det før jeg kom i faresonen. Håper bare jeg slipper unna at det faktisk blir diabetes av det.

Det har med insulinproduksjon å gjøre, og der kan karbohydrater påvirke minst like mye. Før jeg fant ut at jeg var gravid begynte jeg på blodsukkerdiett med 0 sukker og karbo, ikke engang frukt, bær og juice. Fyllte på med proteiner. Alt stabiliserte seg, og på glukosebelastnibngstesten var alt normalt.

Lykke til, alle sammen! Det finnes mye godt som ikke påvirker insulinet. (Det gjør desverre mange lettprodukter)

Sent from my HTC One X using Tapatalk
 
Det har med insulinproduksjon å gjøre, og der kan karbohydrater påvirke minst like mye. Før jeg fant ut at jeg var gravid begynte jeg på blodsukkerdiett med 0 sukker og karbo, ikke engang frukt, bær og juice. Fyllte på med proteiner. Alt stabiliserte seg, og på glukosebelastnibngstesten var alt normalt.

Lykke til, alle sammen! Det finnes mye godt som ikke påvirker insulinet. (Det gjør desverre mange lettprodukter)

Sent from my HTC One X using Tapatalk

Mm.. jeg spiser jo veldig lite karbo også, og ikke fruk og bær heller ;) så skal vel unngå at det utvikler seg. Sist urin prøve var helt perfekt i alle fall :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Jeg har ikke fått noe utslag på noen av urinprøvene, kun på den derre glukosebelastningstesten.. men kan ikke si at jeg har så mye karbohydrater i kosten heller, men frukt og bær derimot er jeg kanskje litt for glad i. Vil ikke tro jeg har spist så usunt siden jeg ikke har gått så mye opp i vekt og det er kun den gigantiske magen som vokser.

Heldigvis er jeg ikke så altfor vill etter julegodter men kommer nok til å få et problem med å holde meg unna mye frukt når klementinene er på sitt beste!! sukk
 
Jeg har ikke fått det påvist, men ulempen min er at det er vanskelig å spise sunt nok. Jeg har cravings etter usunn mat!!! :(
 
Jeg har ikke fått noe utslag på noen av urinprøvene, kun på den derre glukosebelastningstesten.. men kan ikke si at jeg har så mye karbohydrater i kosten heller, men frukt og bær derimot er jeg kanskje litt for glad i. Vil ikke tro jeg har spist så usunt siden jeg ikke har gått så mye opp i vekt og det er kun den gigantiske magen som vokser.

Heldigvis er jeg ikke så altfor vill etter julegodter men kommer nok til å få et problem med å holde meg unna mye frukt når klementinene er på sitt beste!! sukk

Klementiner og appelsinjuice saaaavner jeg!!!!
 
Fikk svar på min sukkerbelastningstest i dag - Alt var normalt :) :) :)
 
En liten rettelse: svangerskapsdiabetes har ingenting med insulin produksjon å gjøre, det gjelder diabetes type 1. Svangerskapsdiabetes, lik diabetes type 2 har med hvorvidt kroppen klarer å nyttiggjøre seg av insulinet som kroppen har - to komplett forskjellige ting. Svangerskapsdiabetes kan henge sammen med mors bmi, men det er ikke den eneste årsaken. Mange slanke kvinner utvikler svangerskapsdiabetes. Har aldri hørt at frukt og bær skal ungåes, og ville tenkt meg om før jeg begynte med lavkarbo som gravid. Er ikke sikker på at Keto acidiose er så heldig når man er gravid( som man kan få ved lavkarbo kost). Snakk med legen ang kosthold i deres tilfelle, men i svangerskap som ellers er det sunt kosthold som gjelder, samt mosjon ;-)
 
Jeg skal ta testen til uka- og jeg håper virkelig ikke jeg har svangerskapsdiabetes.. Er ikke lenge igjen men hvis man må kutte ut ALL sukker, frukt og bær resten av tiden, så kjenner jeg at jeg gruer meg til jul....


Sendt fra iphone via bv forums app
 
En liten rettelse: svangerskapsdiabetes har ingenting med insulin produksjon å gjøre, det gjelder diabetes type 1. Svangerskapsdiabetes, lik diabetes type 2 har med hvorvidt kroppen klarer å nyttiggjøre seg av insulinet som kroppen har - to komplett forskjellige ting. Svangerskapsdiabetes kan henge sammen med mors bmi, men det er ikke den eneste årsaken. Mange slanke kvinner utvikler svangerskapsdiabetes. Har aldri hørt at frukt og bær skal ungåes, og ville tenkt meg om før jeg begynte med lavkarbo som gravid. Er ikke sikker på at Keto acidiose er så heldig når man er gravid( som man kan få ved lavkarbo kost). Snakk med legen ang kosthold i deres tilfelle, men i svangerskap som ellers er det sunt kosthold som gjelder, samt mosjon ;-)
Aha.Jeg spiser mindre karbohydrater, men er ikke på lavkarbo eller null-karbo :) Legen var veldig klar på at juice og frukt skulle kuttes ned på om jeg spiste mye av det, eller kuttes ut om jeg spiste lite av det og iom at jeg spiser lite så ble det å kutte ut, spesielt siden jeg ikke spiste mye sukker ellers heller. Men fikk så fin prøve sist at jeg skulle få være en smule mindre streng, men det har jeg ikke turt å være ;) Så skulle vi se ann videre :) Blir jo sjekket av fødselslege hver uke siden jeg går med tvillinger.
 
Husk at alle blodsukker måleapperater har feilmargin på målingene. Dette varierer fra apparat til apparat. 10% feilmargin må man iallfall regne med ;-)


Sent from my iPad using BV Forum
 
Jeg har også fin urinprøve! Sliter virkelig med å holde meg unna alle fristelser.. det blir som en besittelse når man vet at man ikke skal spise søtsaker! I hele dette svangerskapet har jeg hatt skikkelig søthunger :mad: jeg er ikke overvektig så det kan ikke være derfor jeg har fått sd!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
En liten rettelse: svangerskapsdiabetes har ingenting med insulin produksjon å gjøre, det gjelder diabetes type 1. Svangerskapsdiabetes, lik diabetes type 2 har med hvorvidt kroppen klarer å nyttiggjøre seg av insulinet som kroppen har - to komplett forskjellige ting. Svangerskapsdiabetes kan henge sammen med mors bmi, men det er ikke den eneste årsaken. Mange slanke kvinner utvikler svangerskapsdiabetes. Har aldri hørt at frukt og bær skal ungåes, og ville tenkt meg om før jeg begynte med lavkarbo som gravid. Er ikke sikker på at Keto acidiose er så heldig når man er gravid( som man kan få ved lavkarbo kost). Snakk med legen ang kosthold i deres tilfelle, men i svangerskap som ellers er det sunt kosthold som gjelder, samt mosjon ;-)

En liten rettelse her og då... Jeg hadde svangerskapsdiabetes og bær/frukt inneholde sukker... Ikke mye men nok til at man må være forsiktig med inntaket av det hvis man har svangerskapsdiabetes eller er i faresonen.. Du kan for eksempel spise en halv banan, men ikke mer enn det..

Sniker fra juni13 forresten..
 
Back
Topp