Svangerskapsdiabetes?

Tvillinger i mai 2017

Blir kjent med forumet
Var hos fastlegen og målte langtidsblodsukker og fastende blodsukker som viste henholdsvis 7,0 og 6,5. Er snart i uke 31 og må ta glukosebelastning til uken. Det er ikke påvist sukker i urinen. Bekymrer meg litt over dette. Flere med samme erfaring?

Jeg var hos legen i går og da var det masse sukker i urinen. Må derfor ta belastningstest til uka.. Kan være en forklaring på hvorfor formen min har blitt dårlig igjen .. Gruer meg..

På "mobben"

Jeg hadde svangerskap diabetes i sist svangerskap. Jeg slet med at jeg var lett ustabil og mye vondt i hodet.
Jeg husker ikke hvor høyt det var men jeg startet med insulin sprøyte satte det en gang om dagen.
Og alt ble mye bedre. :)

Blodsukkeret mitt var stabilt.
Hodepinene slapp.
:)

Det som var det jeg synes var ekkelt var de testene føre jeg startet på med.

Har fått påvist svangerdkapsdiabetes fra uke 14-15 eller noe sånt. Jeg har kun justert kosthold og måler blodsukret selv hver dag før og etter mat. Har hjulpet meg og holder det stabilt for lillesøster i magen. Er nå i uke 29

Jeg hadde svangerskap diabetes i sist svangerskap. Jeg slet med at jeg var lett ustabil og mye vondt i hodet.
Jeg husker ikke hvor høyt det var men jeg startet med insulin sprøyte satte det en gang om dagen.
Og alt ble mye bedre. :)

Blodsukkeret mitt var stabilt.
Hodepinene slapp.
:)

Det som var det jeg synes var ekkelt var de testene føre jeg startet på med.

Var du generelt mye sliten og slapp i tillegg? Du har ikke utviklet diabetes etter dette?

Har fått påvist svangerdkapsdiabetes fra uke 14-15 eller noe sånt. Jeg har kun justert kosthold og måler blodsukret selv hver dag før og etter mat. Har hjulpet meg og holder det stabilt for lillesøster i magen. Er nå i uke 29

Så bra. Vet du hva verdiene dine lå på? Mitt fastende blodsukker lå på 6,5, mens den innenfor normalen skal ligge på 6,0. Har du ekstrakontroller og oppfølginger på grunn av dette?

Utrolig nok kan svangerskapsdiabetes ikke ha noen særlige symptomer, men dersom du har det, så vil du få god oppfølging! Det fikk jeg forrige gang, så da slapp jeg å bruke insulin i svangerskapet. Det ønsket jeg ikke, så jeg levde på en svært restriktiv kost! Men du får som sagt god oppfølging. Annenhver uke tok vi vekstkontroll av vesle godgutten vår og følte meg godt ivaretatt under fødsel også :)

Så bra. Vet du hva verdiene dine lå på? Mitt fastende blodsukker lå på 6,5, mens den innenfor normalen skal ligge på 6,0. Har du ekstrakontroller og oppfølginger på grunn av dette?

hadde 5,9 før og 8,9 etter test.
i dag har jeg fastende mellom 4-5,5 og etter 1/2 time etter mat ligger jeg alt fra 5,9-7,9. Diabetes sykepleier ringer annenhver uke for å høre hvordan tallene ligger, vekstestimering med UL hver 4.uke, jm timer hver 4. uke som vanlig. Så masse oppfølging.

Utrolig nok kan svangerskapsdiabetes ikke ha noen særlige symptomer, men dersom du har det, så vil du få god oppfølging! Det fikk jeg forrige gang, så da slapp jeg å bruke insulin i svangerskapet. Det ønsket jeg ikke, så jeg levde på en svært restriktiv kost! Men du får som sagt god oppfølging. Annenhver uke tok vi vekstkontroll av vesle godgutten vår og følte meg godt ivaretatt under fødsel også :)

Så bra at du fikk god oppfølging.

Var du generelt mye sliten og slapp i tillegg? Du har ikke utviklet diabetes etter dette?
Ja det var jeg.. Lett uttmattet og trøtt.
Hjalt å spise sukker i kort periode så slapp og hodepine.
Nei jeg har helt fint blodsukker nå.
Så det har jeg ikke hatt problemer med el blitt vurdert for.

Glukosebelastninga mi i uke 9 var på 9,8
Liiitt høyt da...
Var hos diabetes overlege og da var langtids bs på 4,6!
Måler fastende 1 gang i uken og det ligger på 5,4-5,6!
Skal ha ny glukosebelastning til uka!
Får ekstra UL pga dette, men siden det ikkje har utvikla seg mer skal eg tebake på ul om 6-8 uke (var denna uka)!

De fant mye sukker i urinen sist jeg var til kontroll. Måtte da opp til laboratoriet på sykehuset og ta en glykosebelsatningstest.
Mitt fastende blodsukker lå på 3,5. Så lenge det var under 7 så var det bra fikk jeg beskjed om. Vet ikke hva blodprøve nr 2 på testen viste, men jeg fikk en tekstmelding fra jordmoren min at hun hadde motatt resultatene å de var helt fine.
En kan da altså ha ganske mye sukker i urinen uten at en har svangerskapsdiabetis.

Var hos fastlegen og målte langtidsblodsukker og fastende blodsukker som viste henholdsvis 7,0 og 6,5. Er snart i uke 31 og må ta glukosebelastning til uken. Det er ikke påvist sukker i urinen. Bekymrer meg litt over dette. Flere med samme erfaring?

Jeg må også til legen denne uken og ta sånn test.. her er det heller ikke påvist noe sukker i urinen. Legen min syns vekstkurven til min lille hadde steget voldsomt, så enten har jeg en stor gutt i magen eller så er det nok sv.diabetes.. Lykke til :) :)

Back
Topp