Svangerskapsdiabetes...?

SnartMorTilTo!

Forelsket i forumet
Aaah.. Great! Jeg var hos jordmor i dag og leverte urinprøve som vanlig. Og den målte visst sukker i urinen! Jeg fikk beskjed om å komme tilbake over helgen og levere inn en ny prøve for å fastsette at dette ikke er tilfeldig.

Men hva er egentlig svangerskapsdiabetes? Aldri hørt om, og synes det er vanskelig å finne noe konkret svar på det jeg lurer på.

Er det farlig for babyen? Kan det påvirke vekst eller fostervann inne i hulen? Hva skal jeg spise? Kan jeg bli kvitt dette her? Vil det si at siden jeg har svangerskapsdiabetes nå, så får jeg vanlig diabetes når svangerskapet er over? Må jeg ta insulin?

Fikk liksom ikke noe ordentlig svar på ting his jordmor, for av en eller annen grunn så virket det på henne som om dette her var almenkunskap som alle burde vite om? WTF?

Ved svangerskapdiabetes må du regulere blodsukkeret med mat, ved feil kosthold er det fare for stor baby...
Som regel får man ikke diabetes etter å ha hatt svangerskapdiabetes :)
Lykke til :)

svangerskapsdiabetes er diabetes som oppstår under.svangerskap. Og i de fleste tilfeller forsvinner den igjen når babyen er kommet. Men det er større sjans for å få igjen ved.seinere svangerskap og for å utvikle diabetes seinere i livet.

Blodsukkeret reguleres enten ved kost, tabletter eller insulin.. I mange tilfeller holder det med kostregulering.

Dersom blodsukkeret ikke reguleres skikkelig (svinger mye fra lavt til høyt) kan en se at fosteret kan være stort ved fødsel. Men ved min forrige graviditet var gutten kun 3500 gr til tross for svangerskapsdiabetes.

Dersom en må begynne på insulin settes fødselen igang ved termin.

En tar glukosebelastning for å bekrefte svangerskapsdiabetes. En må då drikke en søt drikke etter å ha tatt fastende blodsukker, vente 2 timer for så å ta ny blodprøve.

jeg har svangerskap diabetes. Jeg har hadd det i begge svangerskap(er nå i uke 37 med nr 2). Utviklet det først ved ca uke 20 +. Det du gjør er at du kan ringe på labratoriet/legekontoret (eller labratoriet på sykehuset) og spør om du kan bli satt opp til en glukosebelastning det er gratis for gravide. Så må du møte fastende (ikke spise på 12 timer) Så må du ta en blodprøve og drikken en sukkerblanding (obs den er IKKE god og det er noen desiliter!) så skal du være der i to timer (så det er lurt å ta med noe å drøye tiden med bok/musikk o.l) så må du ta en blodprøve til. Hvis blodsukkeret er mellom 5 og 7,5 (tror jeg) har du ikke svangerskaps diabetes. Mitt har ligget på 8,2 ca så jeg har "litt" diabetes og måtte derfor bare endre kosthold. Dvs, kutte ut alt det "gode" den største u-tingen er sukkerholdig drikke og "raske" karbohydrater som f.eks godteri. Men det er også en del andre ting som syltetøy og juce. Det er også viktig at det ikke går forlege mellom måltidene for folk med diabetes kan få føling (laft blodsukker) og da blir man svimmel og kvalm og det er ikke bra det heller... Det er viktig og spise ordentlig mat groft brød og grønnsaker/salat, og treige karbohydrater, Men du får veiledning ang kosthold av lege om det skulle være nødvending :-)

Back
Topp