svangerskapsdiabetes

LilleLavendel

Forumet er livet
hej!
jeg fikk beskjed av jordmor nå at den verdien jeg hadde etter glukosebelasning (8,2) VAR svangerskapsdiabetes jeg! ARG altså! jeg blir harm i skinnet!!!! men nå har jeg snart gått to uker HELT uten syltetøy, brus, juice, frukt, is, kake OG GODIS!!! og det har faktisk gått ganske fint.. så da skal jeg bare fortsette sånn og få jevnlig oppfølging hos KK her i bergen. men fy, deter kjipt ass!!

ellers var alt fint, både urin, blodtrykk, gått opp 6,5 kilo til sammen i svangerskapet og det var visst også bra,... og symfysemålene, som var litt høye her tidligere, er nå helt normale. så det er digg!:) ingen diger bebis, sa hun..[:)]

flink du er[;)]
flott det ser bra ut.

Hum?!?? [&:] 

Nå blir JEG forvirra her......

Jeg tok belastning og hadde verdi på 8.7, det var normalt fikk jeg beskjed om..... [8|] [&:] 

Jeg har jo det. gikk fra 4,6 til 8,3 på forrige glukosetest. Men har ikke direkte fått beskjed at jeg har svangerskapsdiabetes. Bare lav glukosetoleranse. Har gått ca to mnd uten godteri, brus, kake ol. I dag har jeg vært på sykehuset til kostholdsveiledning. Ikke noe spesielt jeg ikke viste fra før egentlig.

åå, nå blir jeg og forvirra her!
jordmor var usikker, så hun ringte til KK/føden her og snakket med de på diabetisk poliklinikk ellerno, og der sa de at gravide ikke skulle ha over 7,2 for da var det svangerskapsdiabetes!! så jeg skulle begynne med kontroller der og måtte kanskje begynne å ta stikk i fingeren etter hvert måltid for å måle blodsukker og sånn! klikk altsåå!
er så SYKT irriterende at de sier forskjellig! var det nå du tok den, bobler?

Får du ikke spise frukt en gang???????? Å hvor lang tid tok det før du fikk svar på prøven fra du tok den?

wiccababe: jeg er litt forvirra nå merker jeg, men minst mulig frukt i alle fall, siden det er fruktsukker i det! men får høre med de på kk, er bare en uke til jeg skal dit, så skal vel takle en uke til uten frukt. har bare så fristende jordbær i butikkene!:)
fikk svaret med en gang, var bare stikk i fingeren etter de to timene!

Jeg er hos legen hver uke å sjekker blodsukkeret(de siste 2 mnd) og skal i mai inn til min tredje glukosetest. Men heller ikke jeg har stor baby. Tok ul forrige uke. Helt gjennomsnittlig str sa de

Nei. fikk faktisk beskjed om å spise frukt mellom måltidene mine. Men ikke banan, mango eller ananas

oi.... åååååå...jeg blir så sint på at de sier forskjellig overALT!!!!! sinte sinte lykkeligemeg!!![:@]
men skal du spise vanlig middag og sånn? hva sa de om kosthold?

litt frustrerende at vi får høre så ulikt. Jeg spiser jo stort sett kyllingfile, karbonadedeig og fisk til middag, så det skulle jeg fortsette med. Ikke spise skinnet på kylling(d gjør jeg ikke heller)Øke mengden med grønnsaker og salat. Spise rugbrød eller havregrynsgrøt og bytte vanligpasta og ris med fullkorn utgavene. Fikk beskjed om å droppe fruktosesukkeret til Fedon. Bare tull sa hun. Det er sukker. så ville hun at jeg skulle spise masse bønner og linser(ikke helt gira på det men...) Skulle spise yoghurt naturell og tilsette bær selv som mellommåltid i eller frukt.

ORIGINAL: lykkeligemeg

wiccababe: jeg er litt forvirra nå merker jeg, men minst mulig frukt i alle fall, siden det er fruktsukker i det! men får høre med de på kk, er bare en uke til jeg skal dit, så skal vel takle en uke til uten frukt. har bare så fristende jordbær i butikkene!:)
fikk svaret med en gang, var bare stikk i fingeren etter de to timene!
Jeg skal jo ta sånn glukosebelastning nå, å har ikke fått beskjed om å holde mg unna hverken saft eller frukt. Men har fått beskjed om å gå over på light brusen pga insulin resistansen min ;)

leja: kunne du ha sukker på havregrøten?
og kunne du spise saus på potetene til middag? alt jeg ikke vet...hehe.sorry masinga!:)

wiccababe: er jo ikke sikkert du trenger det heller, må vel bare se an hvor lave/høye verdier du får på den glukosebelastninga!:)

ORIGINAL: lykkeligemeg

åå, nå blir jeg og forvirra her!
jordmor var usikker, så hun ringte til KK/føden her og snakket med de på diabetisk poliklinikk ellerno, og der sa de at gravide ikke skulle ha over 7,2 for da var det svangerskapsdiabetes!! så jeg skulle begynne med kontroller der og måtte kanskje begynne å ta stikk i fingeren etter hvert måltid for å måle blodsukker og sånn! klikk altsåå!
er så SYKT irriterende at de sier forskjellig! var det nå du tok den, bobler?

I all verden..... NÅ blir jeg forvirra merker jeg ja.... [&:] 
Spesielt siden JM på 3D ul 11 april sa at babyen var ca 10% under gjennomsnittsvekt, og nå på sykehuset om fredagen sa legen at han var 10-15% OVER gjennomsnittsvekt. Virker som han har vokst KRAFTIG på 2 uker..... [8|]

Jeg tok glukosebelastning i uke 16, det var da jeg hadde verdi på 8.7... Helt utrolig at de sier at DET er normalt, hvis de sier på diabetisk poliklinikk (de BURDE jo vite det, liksom) at alt over 7.2 er farlig for gravide..... [&:] 

Jeg har de siste 2mnd hatt alt fra +1 til +3 på glukose i urina, og derfor må jeg inn til ny glukosebelastning nå. Skal i morgen tidlig kl.9.
Jeg har i tillegg +1 til +2 på protein på hver eneste kontroll, men så lenge blodtrykket mitt ikke er høyt (det er jo heller VELDIG lavt) sier de at det er helt greit....

Hmmm...... Blir stressa nå [8|] 

Faktisk litt merkelig, men i går kveld bestemte jeg meg for at jeg bare MÅ bli sunnere igjen. Har vært veldig fæl med godteri i det siste. Var å handlet på morra'n i dag. Masse frukt, nøtter og cottage cheese og sånn [:)] Men det gjorde jeg jo bare med tanke på at jeg ikke vil legge på meg for mye da. Har allerede lagt på meg 13 kg.... [&:]

Bare mas du.....null problem. Skulle bruke bær eller syltetøy uten sukker i grøten.(Nora 100% bær eller hva det heter)

leja: supert! bra å dele litt erfaringer og sånn her:)

blåbobler: ikke rart du og blir litt forvirra nå ja! og JA, de burde absolutt vite det på diabetisk poliklinikk på sykehuset, men likevel er jo 7,2 ganske lavt egentlig da? jeg kan nesten ikke forstå at alt over det er diabetes liksom?
du må gi en lyd her etter glukosebelastningen imorgen da, jeg skal på ny om en uke selv, så kan vi jo se hvordan det her går og greier! men uansett er det jo ikke farlig:) er bare til å legge om kostholdet for en periode:) for meg går det foreløpig greit, men det er 2 uker da... hehe. vet ikke hva jeg sier om 5 uker igjen liksom!
lykke til imorgen du! du kan jo ringe og høre på sykehuset der hvis de på legevakta sier at 8,et-eller-annet er bra verdier igjen!

Back
Topp