Svangerskapsdiabetes type 2

mammamilla

Forumet er livet
Septemberlykke 2021
Noen som har vært borti svangerskapsdiabetes type 2?

Fikk plutselig vite i dag at jeg har det, og må legge om kostholdet
mitt og komme inn for ny glukosebelastningstest om 2 uker [8|]
Jeg har aldri hatt sukker i urinen eller noe, men etterlyste en slik
prøve hos legen siden vi har mange med diabetes i familien, og
siden jeg er overvektig. Er over 3 uker siden jeg tok testen så synes
det er rart jeg ikke har fått beskjed før i dag når jeg var på kontroll.

Så nå sitter jeg her som ett spørsmålstegn da [8|]

Lurer forresten på om noen vil fortelle om hva jeg bør gjøre videre nå?
Hva er bra og ikke bra å spise, utenom at godis og brus er fy-fy [;)]!?
Og fikk dere noe ekstra oppfølgning av barnet i magen dere som har hatt
det? Jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvendig [8|]

Du SKAL ha ekstra oppfølging om du har svangerskapsdiabetes!

ORIGINAL: MilliVanilli

Jeg har vanlig diabetes type 1 da, men sånn generelt om kosthold, er jo at man skal ha minst mulig variasjon i blodsukkeret, at det er mest mulig stabilt[:)] Kutt brus med sukker, litt godteri nå og da går kanskje greit(jeg tar jo insulin om jeg skal spise noe da), prøv og kutt mat med mye stivelse, det gir en rask blodsukker økning, men så går det rimelig fort ned igjen, og man må putte på noe søtt,så stiger det etterpå osv..

Mat jeg har erfart gir rask blodsukkerøkning er potet,POTETMOS(sånn pose) grandiosa, fint brød...
Begrens Juice og melk[:)] Vet ikke om det er til noen hjelp,er jo helt forskjellige situasjoner da men[:)]
Masse lykke til[:)]

Tusen takk for nyttig info [:D]
Kan jeg drikke lettprodukter når jeg er gravid? [:)]
Har fått beskjed av jordmor at gravide ikke skal ha lettprodukter [&:]

ORIGINAL: BlessItBe

Hadde du sukker i urinen eller? 

Nei aldri hatt det [:)]

Jeg hadde det i forige svangerskap. Skulle spise sundt. Men ikke for mye potet, pasta(gikk over til fullkorn). Ikke lyst brød, hamburgerbrød eller pizza. Jeg skulle unngå sukkeholdige matvarer. Frukt og juice mått jeg også være forsiktig med. For å si det på en fin måte la jeg ikke på meg et gram etter jeg dikk diagnosen[:)] Jeg levde veldig sunt

ORIGINAL: adelia

Jeg hadde det i forige svangerskap. Skulle spise sundt. Men ikke for mye potet, pasta(gikk over til fullkorn). Ikke lyst brød, hamburgerbrød eller pizza. Jeg skulle unngå sukkeholdige matvarer. Frukt og juice mått jeg også være forsiktig med. For å si det på en fin måte la jeg ikke på meg et gram etter jeg dikk diagnosen[:)] Jeg levde veldig sunt

Fikk du noe oppfølgning?
Jeg tenker på vekstkontroll og sånn av babyen?
Jeg har ikke problemer med å spise sunt akkurat, men lurer på hva
jeg bør velge av vanlig saft og sukkerfri saft!? Jordmor sier jeg ikke
må ha lett produkter, mens legen sier jeg må ha lettprodukter [8|][8|]

ORIGINAL: Mikke

Du bør nok få deg et apparat slik at du kan måle blodsukkeret ditt selv. Det er jo viktig for å klare å holde kontrollen. Selv har jeg vanlig diabetes så alt er jo ikke det samme.. Men jeg blir veldig opptatt av kontroll når jeg er gravid og måler sikkert 20 ganger om dagen. Blodsukkeret skal jo aldri overstige 8 en eneste gang og regner med at det samme gjelder deg.
(man må ikke måle så ofte, men jeg gjorde det for å hele tiden vite hva det var + at jeg hadde MYE følinger, men det var jo pga at jeg også bruker insulin)

Ellers skal du ha hyppigere oppfølginger hos en spesialist på diabetes + ekstra UL. En prat med en erneringsekspert (husker ikke hva det heter) kan jo også komme godt med.

Nå har du ikke så lenge igjen, men det er i det tredje semester barnet vokser mest og dette er mest viktig.

Ellers har jeg som sagt vanlig diabetes, men heller ikke jeg hadde sukker i urinen.. [;)]

Er det ikke store forskjeller på type 1 og type 2?
Legen min snakka ikke om noe måling av blodsukker eller noe [&:]

Det fastende blodsukkeret mitt var perfekt, mens det blodsukkeret
som ble målt 2 timer etter testen viste 8.3. Noe jeg ikke vet om er
høyt eller lavt akkurat [&:]

Tuuuusen takk for masse nyttig info [:)][:)]

Jeg har cøliaki, så hvetemel er naturlig for meg å unngå [:)][:)]
Er mer glad i grove- og fullkornsprodukter fremfor lyse, så det skal gå greit [:)]

Eneste er at jeg er veldig veldig glad i frukt og chips - så der kommer jeg til å slite [&o]
Cola er jeg avhengig av - drakk bare zero før, men fikk beskjed av jordmor om å gå
over til vanlig cola pga aspertamen i lettproduktene. Så er så usikker på hvordan jeg
skal gå frem der!?

Jeg skal KREVE vekstkontroll av lillegutt om en måneds tid eller noe. Er så redd for at
han skal bli kjempestor [&o][&o]

ORIGINAL: Elises

Jeg ville ha drukket zero, i mindre mengder. Kanskje drikke ett glass om dagen, eventuelt en gang i uka ellerno slikt.

Ja, du burde det. Men de kan også være veldig misvisende. Jeg hadde tre stk fikk beskjed om at lillesnuppa var 4600 gr helt først, men hun var 3200gr når hun ble født, så de bomma jo på over en kg. De to neste estimerte de 3500gr til termin, og jeg fikk to uker før.

Det vil være en god ide og ikke spise så mye med fett i, det kan hjelpe på at bebis ikke legger på seg så veldig mye mer enn han må :)

Da skal jeg gå for fun light og zero.
Klarer ikke drikke vann hele tiden, hvertfall ikke til mat [&:]

Oisann.. Ja da er det vel ikke helt til å stole på [&:] men jeg får
hvertfall bli beroliget med at han har det bra og er frisk [:)]

Skal huske på det med fett!! Tusen takk nok en gang for all hjelp [:)][:)]

hei:) først og fremst synes jeg det er skikklig dårlig av legen din og ikke gi deg noe info!

Jeg hadde svangerskapsdiabetes og legen min fortalte meg nøye alt om dette. Jeg var inne på sykehuset for kontroll hos dia-sykepleier annen hver uke og 1 gang i uken mnd før termin. Du får et eget måle apparat og skal teste blodsukkeret noen ganger for dag. Jeg var heldig og klarte å kostregulere. Jeg kuttet ut sukker og begynte å spise grovt brød, men viktigseste av alt var at jeg begynte å spise frokost. Bare kutt ut alt med sukker og kjøp lett produkter, men husk da at mange lett produkter er det bare fettet som er forminsket. les bakpå pakningene. De sukkerfrie produktene kan inneholde mye glukose så vær litt påpasselig med det også:) cola light og solo super var noe jeg drakk HELE tiden:)

Du skal også få time hos gynekolog for å sjekke vekst på barnet.. men den undersøkelsen hadde jeg 1 gang i mnd tror jeg...

Lykke til videre og dette går KJEMPEBRA!!![:D]

ORIGINAL: mammamilla

Fikk du noe oppfølgning?

Jeg fikk opfølgning 1 gang etter stilt diagnose.. for dårlig syntes jeg, nå skal det sies at jeg fikk andre komlikasjoner som gjorde at jeg visste at babyen min ikke var for stor.
Har du diabetes skal du bruke dia produkter[:)]

ORIGINAL: Mikke

I dag vil jo egentlig ikke legene kalle det type 1 og type 2 lengre fordi disse sklir litt inni hverandre. Men i dag sier de vel mer insulinkrevende eller ikke innsulinkrevende.

Men så vidt jeg vet skal de med svangerskapsdiabetes behandles på samme måte som de som har diabetes fra før av under og rett etter fødselen. Nettopp pga at komplikasjonene kan være akuratt det samme. Eneste forskjellen er jo at du antagelig blir kvitt dette når ungen er født. Mange må også bruke insulin de siste ukene av svangerskapet også fordi det ikke er mulig å holde blodsukkeret stabilt med kun kosthold.

Men som de andre skriver så skal du ha ekstra oppfølging med ul. Antagelig hver 14 dag regner jeg med. Og dette har ikke bare pga vekstestemering, men fordi man har økt risiko for andre ting som SF f.eks.

Jeg håper jo jeg vil bli kvitt det etter fødsel, men pga cøliakien min
så har jeg stor sjangse for å utvikle diabetes også.

Men så lenge legen min mener jeg ikke skal ha noe UL, eller gjøre noe
annet enn å spise sunt å mosjonere så må jeg si jeg er litt forvirra over
at han tar så utrolig lett på det. [&:] Jeg trodde jeg måtte testes mer
eller måle blodsukkeret oftere selv for å holde det i sjakk!? Men han sa
at så lenge det fastende blodsukkeret var greit så var det ikke noe å
snakke så mye om [&:]

ORIGINAL: annettel

hei:) først og fremst synes jeg det er skikklig dårlig av legen din og ikke gi deg noe info!

Jeg hadde svangerskapsdiabetes og legen min fortalte meg nøye alt om dette. Jeg var inne på sykehuset for kontroll hos dia-sykepleier annen hver uke og 1 gang i uken mnd før termin. Du får et eget måle apparat og skal teste blodsukkeret noen ganger for dag. Jeg var heldig og klarte å kostregulere. Jeg kuttet ut sukker og begynte å spise grovt brød, men viktigseste av alt var at jeg begynte å spise frokost. Bare kutt ut alt med sukker og kjøp lett produkter, men husk da at mange lett produkter er det bare fettet som er forminsket. les bakpå pakningene. De sukkerfrie produktene kan inneholde mye glukose så vær litt påpasselig med det også:) cola light og solo super var noe jeg drakk HELE tiden:)

Du skal også få time hos gynekolog for å sjekke vekst på barnet.. men den undersøkelsen hadde jeg 1 gang i mnd tror jeg...

Lykke til videre og dette går KJEMPEBRA!!![:D]

Tusen takk for masse info!!
Som sagt så sier legen at jeg ikke skal gjøre noe annet enn å spise
sunt og mosjonere regelmessig. Så det er da utrolig rart at jeg ikke
har fått tilbud om noe måleapperat eller noe for å sjekke blodsukkeret
mitt selv!? I tillegg sa han at ekstra kontroller og UL ikke var nødvendig [&:]
Blir så utrolig usikker og rådløs [&:]

ORIGINAL: mammamilla

Fikk du noe oppfølgning?

Jeg fikk opfølgning 1 gang etter stilt diagnose.. for dårlig syntes jeg, nå skal det sies at jeg fikk andre komlikasjoner som gjorde at jeg visste at babyen min ikke var for stor.
Har du diabetes skal du bruke dia produkter[:)]

Hva tenker du på da? [:)]
Jeg var på 3D for en uke siden, da visste jeg ikke om sv. diabetesen,
og da sa dem at bebis er perfekt på måleskjemaet. Men jeg tenker at
det er jo nå den siste tiden han vil vokse mest [&:][&:]

Back
Topp