Svangerskapsdiabetes og hyperemesis?

Fikk god hjelp i dag, skal måle og foreløpig spise som eg pleier :) Så får enn så lenge beholde pomfrien min, potetskruene og sjokomelken :) De mistenker at eg nok en gang har fått stoffskifte problemer i svangerskapet og at det er dette som gjør at eg fikk utslag :) Så blir nye stoffskifte prøver og skal få individuell hjelp, ikke i gruppe siden min situasjon er veldig spessiel. Målte blodsukker der i dag og det var på 3,8 :)
Godt å høre!

Det er bra du får god oppfølging :) det går nok veldig bra dette her! Så får vi håpe disse sist ukene går fort. Så vi kan bli kvitt disse plagene å kose oss med premien ;)
Ja får håpe vi er kvitt plagene etterpå :) Sist var stoffskiftet normalt igjen noen uker etter svangerskapet, så satser på at alt er normalt igjen etterpå uansett hva det viser seg å være :)

Så eg kan risikere å bli satt i gang? Selv om babyen er liten? Min ligger jo litt under gjennomsnittet og de sier ho blir mellom 3-3,5kg til termin hvis veksten fortsetter som nå fremover :)
Må man holde seg unna alt sukker, eller går litt bra?
vet de er streng på igangsetting men jeg har litt andre grunner også, mitt fjerde tette svangerskap så kroppen min fungerer knapt! Har et ødelagt bekken så ifjor når tredje kom da gikk det 7 uker etter fødsel før jeg kunne gå ut og gå en tur! Men itillegg til diabetesen så vurderer de det engang til og sette igang siden babyene mine ikke er små og jeg er liten og blir giga stor så ikke det vits at jeg ska gå med belastningen Mer en nødvendig

Sniker litt. Er i uke 25 nå og har samme kombinasjon. Fikk påvist sv.diabetes i uke 17, og har levd med det sammen med HG siden da (hatt HG siden uke 6). Det gjorde jeg i forrige svangerskap også. Utrolig vanskelig, og det krever en del for å få i seg riktig næring og samtidig unngå høyt blodsukker. Jeg fikk ikke stort barn sist, og har foreløpig ikke antydning til stort barn denne gangen. Heller ingen andre symptomer på sv.diabetes. Jeg ser at flere skriver at du fint kan fortsette som før og at barnet ikke har tatt skade av det når det ikke er stort. Men vær obs på at barnet kan ta skade av det på andre måter enn bare vekten. Min forrige kom ut med ekstremt lavt blodsukker og måtte rett på barneklinikken. Han var som sagt normalvektig, men andre ting kan skje. Syns det er greit å være forberedt på det også. Jeg var ikke det sist, og syns det var litt skummelt. Hadde ikke tenkt tanken på at hans blodsukker skulle være så påvirket.

Sniker litt. Er i uke 25 nå og har samme kombinasjon. Fikk påvist sv.diabetes i uke 17, og har levd med det sammen med HG siden da (hatt HG siden uke 6). Det gjorde jeg i forrige svangerskap også. Utrolig vanskelig, og det krever en del for å få i seg riktig næring og samtidig unngå høyt blodsukker. Jeg fikk ikke stort barn sist, og har foreløpig ikke antydning til stort barn denne gangen. Heller ingen andre symptomer på sv.diabetes. Jeg ser at flere skriver at du fint kan fortsette som før og at barnet ikke har tatt skade av det når det ikke er stort. Men vær obs på at barnet kan ta skade av det på andre måter enn bare vekten. Min forrige kom ut med ekstremt lavt blodsukker og måtte rett på barneklinikken. Han var som sagt normalvektig, men andre ting kan skje. Syns det er greit å være forberedt på det også. Jeg var ikke det sist, og syns det var litt skummelt. Hadde ikke tenkt tanken på at hans blodsukker skulle være så påvirket.
Dette har de informert meg om på sykehuset også.. hadde aldri tenkt tanken på det, men er jo egentlig logisk.. eller alt for høyt som heller ikke er bra. De sa også at proporsjonene til babyen kan bli feil, at den får stor mage ifht hode..

Takk, gikk fint, de holder kurs for gravide men eg får tid alene fordi min situasjon er så spessiel. Målte blodsukker i dag der og det var 3,8, så kjempe fint, de mistenker at det rett er slett stoffskifte problemer igjen så skulle måle og spise som normalt en uke nå :) Så blir det ny stoffskifte prøve og en vurdering om eg skal få insulin :)
Hadde faktisk også blodsukker på 3.8 da jeg var inne og fikk apparat, og det var rett før ettermiddag, og jeg hadde spist som normalt hele dagen. Derfor klarer ikke å ta det heeet seriøst, MEN jeg passer kosten og måler likevel... kroppen tar jo uansett ikke skade av mindre sukker :) bra du får beholde det du får i deg og får individuell oppfølging :) lykke til :)

vet de er streng på igangsetting men jeg har litt andre grunner også, mitt fjerde tette svangerskap så kroppen min fungerer knapt! Har et ødelagt bekken så ifjor når tredje kom da gikk det 7 uker etter fødsel før jeg kunne gå ut og gå en tur! Men itillegg til diabetesen så vurderer de det engang til og sette igang siden babyene mine ikke er små og jeg er liten og blir giga stor så ikke det vits at jeg ska gå med belastningen Mer en nødvendig
Skjønner :) Nå lurer det rett og slett på om det er stoffskiftet mitt som er problemet og at dette har gitt utslag på glukosebelastnings testen. Målte blodsukker på kk i dag under opplæringen og da var det på 3,8, kort tid etter lunsj :) Hadde problemer med stoffskiftet på slutten av graviditeten sist, så skal ta nye stoffskifte prøver etterhvert :)

Takk for informasjon :) Viser seg at det kanskje er stoffskiftet mitt som er problemet og at dette har gitt utslag på glukosbelastningen, hadde problemer med dette sist svangerskap :) Gutten min var helt frisk når han var født :) Tok bare litt tid før han ga lyd fra seg da han hadde navlestrengen rundt halsen. Kommer nå til å måle og følge med og skulle da se om det vanlige eg spiser gir utslag, henvist videre til medisinsk avdeling siden min situasjon er litt spesiell :)

Dette har de informert meg om på sykehuset også.. hadde aldri tenkt tanken på det, men er jo egentlig logisk.. eller alt for høyt som heller ikke er bra. De sa også at proporsjonene til babyen kan bli feil, at den får stor mage ifht hode..
Her er faktisk magemålet til baby litt under gjennomsnittet, mens hode og andre mål er på gjennomsnittet :)

Oppdatering:
Etter å ha målt blodsukker 5 ganger for dagen i nesten 3 uker og bare fine målinger til tross for å ha spist som før og har spist alt som er fy mat, konkluderte legen på Haukeland etter ny blodprøve at eg ikke har svangerskapsdiabetes, men har vært uheldig den dagen eg tok glukosebelastningstesten :) Har rett og slett hatt forsinket sukker opptak under prøven pågrunn av hyperemesis :) Så nå trenger eg kun måle en gang i blandt for å sjekke at ikke noe har endret seg :D Happy nå :D

Hurra! Så bra :D deilig å slippe noe mer styr om det :)
Ja, helt nummen i fingrene etter all stikkingen, trenger nå bare å måle noen få kontroll målinger for å passe på at det ikke endrer seg :) Hadde heller litt lavt blodsukker :)

Back
Topp